Mijn moerasbak

Moderator: Bestuur

bassaaltink
Contacteer:

Re: Mijn moerasbak

Bericht door bassaaltink » 13 jan 2011, 22:14

Hey Rick,

Was even wat oude topics aan het bekijken en kwam jouw topic tegen.

Ziet er heel goed uit!
Lees ook dat je de bak hebt verplaatst naar het platte dak, heb je hier foto's van?
Ben namelijk benieuwd naar hoe het er nu uitziet.

Groeten,
Bas

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 14 jan 2011, 08:20

Heey Bas,

De plannen zijn destijds gewijzigd. 2 redenen:
- Het dak was te risicovol m.b.t het gewicht van de bak.
- Ik kreeg de gelegenheid om de bak in de tuin op een zonnigere plek neer te zetten.

Dat laatste heb ik dus gedaan. De bak helemaal leeg gehaald. Mijn grondmengsel van turfstrooisel en zand vervangen voor turfstrooisel met perliet. Gelijk wieltjes onder de bak gemaakt, zodat ie nu wel te verplaatsen is. En vervolgens maar weer volgeplant. Ik heb afgelopen seizoen wel diverse foto's gemaakt van de bak, maar met name close ups van de planten. Ik zal die in dit topic wel plaatsen. Ik merkte dat planten beter groeide omdat er nu meer direct zonlicht op viel. Dat is al een mooie winst! Wat ik ook wel merk, met name bij de hoge sarracenia's is dat ze het eerste seizoen na verplanting nog niet maximaal groeien en opkleuren. De planten hebben toch wel een klap gehad en moeten zich aanpassen. Ik verwacht dit seizoen dan ook mooiere groei te zien. Het is wel verbazingwekkend hoe snel en goed het sphagnum groeit. Ik heb geregeld stukken weggehaald omdat ze anders de kleinere planten (drosera, dionaea) overgroeiden.

Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan vinden!

bassaaltink
Contacteer:

Bericht door bassaaltink » 14 jan 2011, 08:57

Ben zeer benieuwd!
Als je van het zomer ook foto's maakt kun je mooi het verschil zien tussen vorig jaar en dit jaar :D

Heb het afgelopen jaar ook een bak achterthuis gezet met Sphagnum en dit werd ook al gauw 5cm dik.
Het mooie hiervan is dat je dit kunt oogsten en kunt gebruiken om een voorraad te kweken wat ik nu aan het doen ben.
Ik ben van plan om dit jaar mijn planten in een zelfde bak aan de linker kant van het achterthuis te plaatsen dus kan het Sphagnum wel gebruiken.

Hierbij mijn bak toen ik hem vol gezet heb met vleesetende planten en Sphagnum die ik toen heb gekocht bij de intratuin.

Afbeelding

Heb 2 weken geleden de hele bak leeggehaald omdat de bak al 2 weken bevroren was.
Om de bak te ontdooien heb ik er een kap overheen gezet met een hitte lamp erin.
Na 3 dagen lukte het me eindelijk om de planten eruit te halen en zo ook het Sphagnum om alles te laten overwinteren in mijn zojuist gebouwde kas.

lily-anne

Bericht door lily-anne » 18 jan 2011, 12:22

@Rik
ik ben ook benieuwd hoe de bak nu op zijn nieuwe en zonnigere plaats zal reageren
groetjes
Lily-Anne
@ basaaltink
ik vraag mij af waarom je de planten uit je bak hebt gehaald om binnen te overwinteren - voor zover ik weet zouden die dat toch wel moeten aankunnen om in de winter bevroren te zijn of zie ik dat verkeerd ?
groetjes
Lily-Anne

bassaaltink
Contacteer:

Bericht door bassaaltink » 18 jan 2011, 12:59

@Lily-Anne

De reden dat ik ze eruit heb gehaald is omdat ik bang was dat de vrieskoud het nog wel een tijdje aanhield.
Wat ik ook wil gaan doen is er een hittesnoer inleggen zodat ik ze met extreme koud kan beschermen tegen het niet kunnen nuttigen van drinkwater ;).

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 18 jan 2011, 14:18

Met mijn moerasbak doe ik in de winter helemaal niks. De bak is vrij groot en diep, dus kan wel wat hebben qua vorst. Planten in potjes die buiten staan hebben veel meer te lijden van de kou. Als er bovendien sneeuw op ligt is dat helemaal mooi, want sneeuw isoleert tegen extreme vorst. En het gaat best goed. Ik heb er zelfs Drosera binata in staan, die afgelopen voorjaar gewoon weer op kwam. En het was toch best een strenge winter 2009-2010!

Wat je hooguit zou kunnen doen is een tempex plaat er bovenop leggen of van die noppenfolie om de planten tegen extreme kou in te pakken.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 18 jan 2011, 23:44

hee bas,

winterhard is winterhard, warmtelamp op je planten die in winterrust zijn????
denk dat dat de planten geen goed doet.
mijn planten doen het ook deze winter prima, moerasbakken dus.
De groeten uit Assendorp.

bassaaltink
Contacteer:

Bericht door bassaaltink » 19 jan 2011, 08:43

eventjes een warmtelamp op de lampen kan geen kwaad.

Zal volgend jaar de planten erin laten staan, heb ik er ook niet zoveel werk mee :p

Plaats reactie