Mijn moerasbak

Moderator: Bestuur

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 25 mar 2009, 08:44

Ik denk dat dat meevalt Marcel. De foto's geven nogal een vertekent beeld. Het geheel lijkt ook kleiner op foto. Ik heb op zich best wat ruimte tussen de planten gelaten. Maar goed, het is wel iets om scherp op te zijn natuurlijk. Al zal er vast na verloop van tijd in gerommeld worden. Dat is ook helemaal niet erg. Je vind bijv. weer nieuwe planten die je mooier vindt of een soort vermeerdert zich zodat je moet scheuren. Het is misschien al een vrij grote bak, maar je hebt altijd te weinig ruimte! :D

Kaartjes staan er nog in, klopt. Ik ben ook nog niet klaar met planten he :wink:

MDvW

Bericht door MDvW » 25 mar 2009, 15:29

Ja dat klopt, op een foto is het altijd lastig te zien. Tenzij je een foto hebt van bovenaf met een meetlat ter indicatie van de afstanden.

Indien je het zelf geen probleem vind is dit niet zo erg. Zo lang je maar niet 2 clonen die veel op elkaar lijken door elkaar gaat halen bij de (eventuele) verkoop.

Te weinig ruimte heeft iedereen die met deze hobby bezig is :roll:

Paul Pouwels

alternatief voor naamkaartjes

Bericht door Paul Pouwels » 02 mei 2009, 22:33

Dag Rik,

Ik heb met bewondering gekeken naar de bouw van je moerastuin; mooi en goed doordacht met die kratten, hydrokorrels en worteldoek onderin. Leuk dat ie bij het raam staat, dan kun je er binnen ook van genieten.

Ik las de opmerkingen en jouw reacties daar weer op over de naamkaartjes. Weet je wat mijn vader daarop bedacht voor zijn rotstuintje? Hij maakte er een foto van, maakte die op de computer een stuk lichter en plaatste cijfers bij de plantjes. Die foto heeft hij als jpg-bestand opgeslagen en uitgeprint en in Word heeft hij een lijstje gemaakt met de nummers uit de foto en daarachter de namen van de planten.
Als er later nieuwe planten bij komen kun je een nieuwe foto maken of dezelfde gebruiken en op de betreffende plekken verder nummeren. Op die manier weet je ook 's winters, als sommige planten verdwenen zijn, waar wat staat.
Misschien is het een idee.

Groeten, Paul Pouwels

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 03 mei 2009, 08:58

Hoi Paul,

Grappig dat je dat zegt. Ik had me ook al zoiets vergelijkbaars bedacht. Ik heb een foto gemaakt van de planten toen de naamkaartjes er nog bij stonden en die opgeslagen op de pc. Daarna de naamkaartjes verwijderd. Dus nu weet ik welke planten waar staan. Handig systeem he? :D

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 03 mei 2009, 15:35

Even een foto update.

Inmiddels zijn er heel wat planten bij gekomen zoals je kunt zien. Dit zijn planten die ik gekocht heb o.a. bij Ries, bij tuincentra, bij de Carnivora stand op Rotsplantenweekend en een aantal planten nog uit eigen voorraad. Verder heb ik overal sphagnum aangebracht dat ook al weer lekker tot leven komt.

Paar overzichtsfoto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een paar close ups:

Bloem in venus vliegenval:
Afbeelding

S. purpurea:
Afbeelding

D. capensis. Ze maken veel bloemstengels momenteel:
Afbeelding

Afbeelding

Eén van mijn enkele kleine D. intermedia:
Afbeelding

Venus vliegenval:
Afbeelding

Een Sarracenia hybride van vorig jaar begint ook weer lekker te groeien:
Afbeelding

M'n kleine darlingtonia (gelukkig de winter ook overleefd, want hij maakt weer nieuwe bekers):
Afbeelding

Bloem in S. flava f38 'rode vlek':
Afbeelding

Beker van S. flava f11 die bijna klaar is:
Afbeelding

Bloemknop in S. flava f30:
Afbeelding

Een mooie roze S. leucophylla hybride, gekocht op Rotsplantenweekend:
Afbeelding

Eén van mijn 2 D. binata. Deze hebben binnen in huis onverwinterd. Een paar weken geleden heb ik ze in de bak geplanten. Ze beginnen nu weer lekker uit te lopen.
Afbeelding

Nog een S. purpurea in close up:
Afbeelding

MDvW

Bericht door MDvW » 03 mei 2009, 15:41

Mooie foto's hoor :)

Die roze Sarracenia die je op het rotsplantenweekend hebt gekocht, 3e foto van onder, is volgens mij een Sarracenia 'Juthatip Soper'.

Seppe
Contacteer:

Bericht door Seppe » 03 mei 2009, 21:52

netjes! het begint al goed te groeien!
Afbeelding

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 07 mei 2009, 18:45

Marcel,

Als ik dat zo zie is het inderdaad die Juthatip Soper. En ik weet dat Carniflora die inderdaad verkoopt.

Er komen binennkort nog enkele plantjes bij en dan is het mooi geweest en mag alles lekker groeien! 8)

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 12 mei 2009, 14:34

Er staan weer een aantal planten bij (met dank aan Peter). Voorlopig is het nu wel mooi gevuld en laat ik alles lekker groeien.

Er is bij gekomen:

1x Drosera filiformis ssp. filiformis
3x Drosera rotundifolia
2x Drosera intermedia
2x Darlingtonia c.
1x Sarracenia psittacina

Als deze planten een beetje 'gesettled' zijn maak ik een paar picca's.

maikel

Bericht door maikel » 10 sep 2009, 22:30

hoe staat het inmiddels met de vleesetende bak? ik ben wel benieuwd eigenlijk!!!
Afbeelding

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 11 sep 2009, 10:07

Ik zal binnenkort nog wat recente foto's posten.

Opvallend is dat sommige planten het heel goed doen waar andere achter blijven. Ik heb de mogelijkheid om de bak volgend jaar te verplaatsen naar een plek met meer uren direct zonlicht. Dat ga ik dus doen. Want ik zie nu bij een aantal flava's achterin dat ze soms vergroeiingen of slappe/kleine bekers maken. Vermoedelijk dus door te weinig direct zonlicht. De kleuren zijn van die planten ook minder, dus dat zou het ook verklaren. Verder gaat het op zich zijn gangetje. Het sphagnum groeit echt als een gek. Ik moet geregeld sphagnum eruit trekken anders groeit het over kleine planten heen als de Drosera rotundifolia, intermedia en de venus vliegenvallen.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 05 mar 2010, 12:30

Update:

Ik heb de mogelijkheid om de gehele bak naar het platte dak van onze garage/berging te verplaatsen (dakterras). Ik moet hiervoor wel wat in diepte inboeten. Ik schat het gewicht nu op een kleine 1000 kg en dat is iets te veel voor het dakterras. Maar ik krijg er voor terug dat de planten op een plek met superveel zonlicht komen te staan, waardoor de hoge sarracenia's beter zullen groeien en opkleuren!

Ik ver-ondiep de bak tot 30 cm grond, lijkt me genoeg voor hoge sarracenia's. Alle grond gaat weg. Het mengsel van turf/zand wordt vervangen door turf/perliet. Dit bespaart aanzienlijk gewicht en ik heb mijn twijfels gekregen over de betrouwbaarheid van zand. Dus weg met de rotzooi!

Ik ben momenteel bezig met de bak verbouwen, de oude grond opruimen en de bak verplaatsen naar het dakterras. Perliet is besteld en turf moet binnenkort gekocht worden. Alle planten zijn opgepot en wachten tot hun nieuwe bak gereed is!

lily-anne

Bericht door lily-anne » 05 mar 2010, 14:03

Heb deze topic pas ontdekt en ben benieuwd hoe de nieuwe versie er nu zal uitzien - ik had me al afgevraagd of het niet moeilijk is om de onderhoud te doen van zo een bak - je maakt veel kans om planten te vertrappelen als je er moet in werken .Op de nieuwe plaats , zal je vermoedelijk wel meer ruimte hebben om het geheel wat gemakkelijker hanteerbaar te hebben .
Ik volg dit zeker op
groetjes
Lily-anne

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 05 mar 2010, 14:40

Daar heb je gelijk in. Op het dak kan ik aan alle kanten eromheen lopen. Dat is ook beter voor mijn rug, want dan kan ik overal makkelijk bij. Ik zal middels foto's de herinrichting van de bak laten volgen hier.

luuk

Bericht door luuk » 05 mar 2010, 18:21

Op een dak is er wel meer wind.
Dus pas op dat de hoge sarracenia's niet omwaaien.
Groeten Luuk

Plaats reactie