Moerastuin

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
fpelly

Moerastuin

Bericht door fpelly » 15 apr 2009, 18:32

Ik ben van plan dit jaar een moerastuin te maken (2m bij 1.5m en 75cm diep) hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb al wat ingelezen en met die info zou ik het zo doen: een gat maken (iets groter als de werkelijke grote zodat ik een fundering kan maken van geel zand waar geen scherpe dingen in zitten) daarna goed vijverfolie. Als water resevoir 20 cm perliet en 5cm spagnum als spons. Als grondmengsel 1:1 turfstrooisel:brekerszand en een top laagje van spagnum.

Zou dit goed zijn ??

De planten worden:

Voornamelijk Sarecenia's en Drosera's en natuurlijk een paar Doineae's
en een paar pingulata's (misschien komen er ooit ook nog Darlingtonia en Chepalotus in) dus eigenlijk van alles wat :D

Jan
Contacteer:

moerastuin

Bericht door Jan » 16 apr 2009, 22:24

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een moerasje aan te leggen. Ik kan allen maar vertellen hoe ik het heb gedaan. Mijn moerasje was wat kleiner een meter bij een meter. En een meter diep. I.p.v. zand op de bodem (wat ook kan) heb ik een oude deken onder de folie gelegd. Onderop heb ik eerst hydrokorrels als waterreservoir. Daarna tuinturf met erdoor spagnum. Ook kan je perliet erdoor voegen. Het mooie bij mij is dat ik ook een bed heb na verloop van tijd met spagnum die dan groeit. Dat voorkomt dat de grond in de zomer uitdroogt en 's winters dat de vorst te diep de grond in slaat. Maar ongeveer 20 cm onder het oppervlak heb ik een pvc buis lopen met aan de bovenkant gaten erin. deze loopt door het folie, wat ik uit laat komen in een gat naast het moerasje waar het overtolige water in loopt. Een soort drainage. Over de pvc pijp in het moerasje (waar de gaten in zitten) heb ik een oude panty. Je leest het goed zo'n ding wat je moeder, vrouw of zus draagt. (Vraag uiteraard even toestemming voor je dikke ruzie krijgt) Een panty voor komt dat de pvc buis verstopt raakt en aangezien zo'n panty haast grotendeels van kunststof is zal deze niet verteren in de grond.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 17 apr 2009, 08:38

Ik heb recent ook een topic gemaakt over mijn moerasbak, misschien kun je daar nog tips uithalen.

Ik zou niet alleen perliet als waterreservoir nemen. Ik zou proberen om het waterreservoir te verstevigen en goed te scheiden van de grond die er bovenop komt. Als je eerst een laag perliet stort en daarbovenop je grondmengsel zakt alles in elkaar. Daarbij drijft perliet volgens mij, dus zal het langzaam aan omhoog komen.

Verder lijkt me je opzet goed!

Ik zou een peilbuis erin zetten zodat je altijd kan checken hoeveel water er nog in je moeras zit en als het nodig is van onderaf bijvullen.

fpelly

Bericht door fpelly » 18 apr 2009, 19:37

Rick Boerboom schreef:Ik heb recent ook een topic gemaakt over mijn moerasbak, misschien kun je daar nog tips uithalen.

Ik zou niet alleen perliet als waterreservoir nemen. Ik zou proberen om het waterreservoir te verstevigen en goed te scheiden van de grond die er bovenop komt. Als je eerst een laag perliet stort en daarbovenop je grondmengsel zakt alles in elkaar. Daarbij drijft perliet volgens mij, dus zal het langzaam aan omhoog komen.

Verder lijkt me je opzet goed!

Ik zou een peilbuis erin zetten zodat je altijd kan checken hoeveel water er nog in je moeras zit en als het nodig is van onderaf bijvullen.
Oke, bedankt voor de tips allemaal :D

maar hoe werkt die pijlbuis, want ik heb een buis in mijn moerasbakje maar die is zo donker, je niet niks o.O

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 20 apr 2009, 16:57

Ik heb een stuk van een oude vaste hengel afgezaagd en die recht naar beneden gezet. Je kunt van bovenaf zien (of peilen) hoe hoog het water staat. Bij droogte kun je via die buis bijvullen.

Op de foto zie je rechts vooraan de buis:
Afbeelding

martijn

Bericht door martijn » 24 apr 2009, 11:24

hoi rick,

Even een vraagje over jouw moerasbak; ik zie dat je hem in een hoekje hebt gemaakt. Heb je geen problemen met (veel te) weinig zon die erop zou moeten staan voor de sarracenia's?
adios
martijn

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 25 apr 2009, 11:39

Rechts is een serre, waar dus gewoon nog veel licht doorheen komt. Links is noord/noord-west. Hoe het in de zomer zit als de zon hoger aan de hemel staat weet ik niet, maar nu in april (begin groeiseizoen) krijgt de bak volle zon vanaf ong. 12.00 uur tot in de avond... ik gok een uur of 19.00-20.00 uur. s' Zomers komt de zon al vroeger over de serre heen zetten en gaat later onder. Dus de bak krijgt behoorlijk veel direct zonlicht. Hopelijk genoeg! :)

fpelly

Bericht door fpelly » 08 mei 2009, 10:18

Oké, nog één vraag: moet je ook nog spagnum door de grond heen doen of is dat overbodig? Zoja, welke mix moet ik er dan van maken?
-

Met vriendelijke groet

Fpelly

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 08 mei 2009, 11:22

Mijn grondmengsel bestaat uit metselzand en turfstrooisel. Verhouding soms 1:1 soms 1:2. Ik ben daar niet zo nauw in. Sphagnum zit bij mij alleen als toplaag erop. Dit is voor het natuurlijke beeld en het houdt ook vocht vast. Goed groeiend sphagnum is een goede graadmeter voor de vleesetende planten.
Onderin de bak zitten wel de nodige hydrokorrels door de grond vermengd om de opstijging van het water vanuit het reservoir te stimuleren. Verder dus gewoon zand-turf mengsel.

Plaats reactie