Enkele moeras vragen

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Rene Flierman

Enkele moeras vragen

Bericht door Rene Flierman » 17 jul 2009, 23:01

Naar aanleiding van deze vraag:
daffie schreef:Hoe vaak moet je zo'n bak nou bijvullen met water?
ik vul water bij via een plastic buis, hier kun je het waterpeil in zien.
en als het sphagnum nat en mooi groen is heb je ook een goede indicatie dat het nat genoeg is.
dus veel zon en geen regen, elke dag wat water in de buis en af en toe over het sphagnum.
De groeten uit Assendorp.

daffie

Bericht door daffie » 17 jul 2009, 23:11

Hoe hoog moet dat waterpeil ongeveer zijn?
Ik ben zelf namelijk ook een moerasbak aan het maken maar ik heb geen idee tot hoever ik het water bij moet vullen.

MDvW

Bericht door MDvW » 17 jul 2009, 23:46

Tot maximaal 10 cm onder het grond oppervlakk hou ik het waterpeil. Als het voor langere periode droog is zal het dus lager zijn en bij meerdere weken tot maanden droogte moet je echt gaan bijvullen.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 18 jul 2009, 00:39

wat marcel zegt is goed, maar het hangt van de omstandigheden af.
zon, wind, model van je bak.
een ondiepe brede bak verliest meer water dan een hoge smalle.
mijn speciebak geef ik nog geen 30cl per dag, alleen met echt warme dagen het dubbele.
als het sphagnum droog wordt gooi ik er een liter overheen en alles is weer fris en groen.

MDvW

Bericht door MDvW » 18 jul 2009, 00:46

Om even aantallen te noemen...
Dit jaar heb ik alleen eind april een keer de tuinslang er een paar uur ingelegd. Het hele moeras droog, er stond nog maar een klein laagje water in na een lange periode van droogte.
Mijn moeras is 80 cm diep, ik heb hem nadien dus ook niet meer hoeven bij te vullen toevallig keek ik vanavond en zag dat hij tot de overloop vol zat.

De speciekuip geef ik wel af en toe water, maar hierbij kan ik het waterpeil niet meten helaas.

daffie

Bericht door daffie » 18 jul 2009, 07:51

Ik heb een vierkante houten bak van 50 x 50.
Op de bodem ligt een laag hydrokorrels, dan een stukje anti-worteldoek en de rest vul ik aan met turfstrooisel en brekerzand.
Ik heb natuurlijk ook aan de pvc pijp gedacht om water te geven.
Mijn bak staat op een overdekt balkon, vrijwel uit de wind.
In de namiddag komt de zon erop te staan en het kan er zo'n 30/40 graden worden. Ik zal dus waarschijnlijk wat vaker zelf bij moeten vullen aangezien er geen regenwater op een natuurlijke manier in de bak terecht kan komen.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 18 jul 2009, 09:59

ik gebruik pvcbuis met een doorsnede van ong. 5 cm.
dit is afvoerbuis van vaatwasser enzo.
ik heb er een stuk panty omgedaan dan blijft het water helder en komt er geen grondmengsel in.
in de buis heb ik redelijk veel gaten geboord.

daffie

Bericht door daffie » 18 jul 2009, 10:44

Kan er dan geen zand in de buis komen door de gaatjes zodat de buis na verloop van tijd verstopt raakt?

Ik heb een plastic potje gebruikt, daar heb ik allemaal gaatjes in gemaakt en in de bodem van de pot een groter gat waar de pvc pijp in past.
De plastic pot staat op z'n kop op de bodem van de bak en daarin staat de pvc pijp die ik aan de onderkant schuin heb afgezaagd.
Rondom de plastic pot liggen hydrokorrels.

Kaleb

Bericht door Kaleb » 18 jul 2009, 13:05

Ik ben een beetje afgeweken van de norm. Kijkende naar het materiaal in de bouwmarkt heb ik gekozen voor standaard regenpijp. Daar kun je namelijk die kapjes ook gewoon bij kopen. Heb je ook direct een nette afsluiting bovenin. Om meer bewaterend oppervlak te kweken heb ik voor deze L-vorm gekozen.
Afbeelding
Daar omheen heb ik (onverwoestbaar) worteldoek gebonden (staat ook wel een foto van in de upload). Werkt prima. Water geven, zeldzaam als dat is, doe ik met oude 10-liter genevertankjes. Omdat deze pijp zo veel bewaterend vermogen blijkt te bieden, kan ik die gewoon omdraaien in de pijp zonder het risico dat het overloopt.
De laatste rijd heb ik vaker moeten ont-wateren. Heb geen troep in de pijp kunnen ontdekken, m.u.v. gruis van de korrels. Dat is schijnbaar wel fijn genoeg om door het worteldoek heen te komen.

Plaats reactie