moerasbak gemaakt ;)

Moderator: Bestuur

exoticfreak

Bericht door exoticfreak » 03 jun 2010, 20:23

ja, was idd wel leuk klusje, we hadden de ton erbij gezet, en zo idd met emmers alles erin kappen, maar hij is niet afsluitbaar, dus van hun huis naar de auto een heel waterspoor getrokken ^^

maar zoals beloofd, hier wat pics:
van de zijkant:
Afbeelding
het nu nog smerige poeltje haha:
Afbeelding
hoe wij 'm dus eigelijk zien:
Afbeelding

het spahgnum is nu ff natgemaakt, maar normaal dus kurkdroog, zal over tijdje alles wel vochtig zijn hoor, maar ff een vraagje, alles rechts bij foto 3 is de vochtige kant, en links de droge kant (bak staat deels scheef ^^)

misschien wat tips voor indeling?, ikzelf dacht zoiets:
Afbeelding

maar ik zou een darlingtonia erin willen zitten, is dit handig ivm. de uitlopers?

p.s., wat vinden jullie beter, een P. vulgaris, grandiflora, of gewoon allebei?

en wat zouden jullie er nog evt. bij zetten?. als tussenplantjes ga ik iig allemaal D. rotu's, anglica, misschien ook nog intermedia, dat weet ik allemaal nog niet zeker.
groetjes tijmen
red de boom! eet een bever...

exoticfreak

Bericht door exoticfreak » 06 jun 2010, 20:59

de eerste planten staan er alvast iig in, pictures komen van de week nog wel ;)

iemand nog leuke ideetjes om in de bak te zetten?
groetjes tijmen

KoenW

Bericht door KoenW » 06 jun 2010, 21:02

een groep venus vliegenvallen, een groep Sarracenia Flavas en een groep makkelijke species zonnedauw, en als er nog plek is wat Sarracenia Purpurea ;)

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 07 jun 2010, 10:40

Ik vind het altijd gaaf als je een groep met Dionaea hebt die lekker dicht op elkaar staan zodat je echt een 'veld' vol vliegenvallen hebt. Ziet er altijd erg dodelijk uit! :lol:

Het is afhankelijk van hoeveel plek je hebt natuurlijk. Maar D. rotundifolia en D. intermedia doen het goed en staan erg mooi tussen het sphagnum. Ik heb zelf de volgende soorten in mijn bak staan:

D. intermedia, D. rotundifolia, D. binata (gaat prima buiten), D. capensis (komt na de winter ook gewoon weer op), S. psittacina, S. purpurea, Darlingtonia, Dionaea, enkele halfhoge Sarracenia hybriden en hoge Sarracenia-soorten: minor, flava's, leucophylla's, alata, juthatip soper.
Er komt nog een D. filiformis bij.

Cephalotus was bij mij geen succes in de bak. Het ging om een weefselkweek plantje dat bovendien erg klein was, dus al niet de meest sterke plant. Maar ik denk dat het hoge waterniveau (natte voeten) te ongunstig voor cephalotus is.

exoticfreak

Bericht door exoticfreak » 07 jun 2010, 18:55

cephalotus ga ik iig zelf wel proberen, mijn cephalotusjes zijn ook weefselkweek, maar een stuk ouder sinds ik ze gekocht heb en ik heb zoals ook in een ander topic van mij staat, toch een stuk of 14 :P

D. intermedia komt er ook nog wel in ja.

maar D. binata en capensis?, dat gaat gwn goed bij jou buiten?, niet alleen ivm winter, maar naar mijn menig is capensis meer onkruid zo snel het groeit, hoewel die wel mooi is ^^

misschein, eerst nog ff de bak wat voller krijgne haha :)

iig hier de pic's:

Afbeelding

hier de sar's
Afbeelding
D. anglica:
Afbeelding
darlingtonia:
Afbeelding
VVV's, nu alleen staat typical erin, maar ik heb ook nog de 'red' versie, die komt later, als de stekjes lukken.
Afbeelding

ikzelf wil er nog iig een P. vulgaris erin, grandiflora misschien, maar weet niet zeker.

filliformis zeker ook nog, eerst nog op zoek gaan ^^

lily-anne

Bericht door lily-anne » 23 jun 2010, 18:05

geen last van de merels of andere vogels die de spagnum of de vochtige grond komen halen ?
groetjes
LIly-Anne

exoticfreak

Bericht door exoticfreak » 23 jun 2010, 22:02

nu je het zegt, het valt mee, af en toe zie ik wel eens losse plukken spaghnum, maar verder eigelijk niks, er wordt niet echt gewroet erin, was idd iets waar ik dacht van ojee, maar blijkt gelukkig mee te vallen

doen ze dat dan echt zo vaak?
groetjes tijmen

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 23 jun 2010, 22:26

Bij mij een kleine 2 maanden geleden bijna alles omgeploegd. Een merel was de boosdoener. Veel sphagnum was in het rond gegooid en jonge dionaea en kleine zonnedauw plantjes eruit gegooid. Die lagen lekker te verdrogen in de zon. Enkele zonnedauwzaailingen nooit meer terug gezien, want die zijn zo klein.

Toen een hele constructie met een net eromheen gebouwd. Dit na dik een maand weg gehaald. Dit ging ook weer weken goed tot vorige week. Toen had er weer een merel lopen kloten. Niet zo erg als eerst, maar toch schade. Nu een cd aan touwtje erbij gehangen en een visdraadje om de bak heen. Sindsdien geen last meer.

Maar goed, ze kunnen behoorlijk schade aanrichten en echt een puinhoop achterlaten.

Plaats reactie