Algemene informatie betreffende vleesetende planten

Moderator: Bestuur

Lija
Contacteer:

Bericht door Lija » 15 jun 2010, 16:48

Hallo Bassaltink,

Ik krijg door jouw postings het gevoel, dat je hap/snap een bak wilt opzetten met vleesetende planten.

Zelf doe ik nu al een jaar of 4 mee met vleesetende planten en het is een aparte tak van "sport" zal ik maar zeggen...

Het is niet iets om even iets op te bouwen, omdat het zo mooi/leuk staat, maar iets wat heel wat aandacht vraagt.
Je hebt die paardenbak en het lijkt je wel mooi en leuk, maar zo werkt het niet!

Je krijgt diverse adviezen aangereikt om vleeseters niet in een betonnen bak te zetten om teleurstelling te voorkomen en jij voortijdig afhaakt.

Maak een mooie plantenbak van de paardenbak en als je echt met vleesetende planten aan de gang wilt, luister dan naar de adviezen die je krijgt....

Bij voorbaat excuses als ik wat te direct ben, maar het kriebelde gewoon om een eerlijke reactie te geven!

Groetjes Lily

bassaaltink
Contacteer:

Bericht door bassaaltink » 15 jun 2010, 17:18

Hallo Lija,

Ik ervaar elke kritiek als positief omdat dit helpt om mij meer inzicht te krijgen in het onderhouden en kweken van vleesetende planten.

Heb sinds een paar maanden een bak met vleesetende planten op mijn kamer staan welke ik zeer zorgvuldig onderhoud. (zie foto)
Afbeelding

Nu is mijn volgende project om een bak zoals ik in het begin van de topic heb gezegd om te toveren tot een volwaardige moeras.

Omdat ik al een kas speciaal ervoor gemaakt heb samen met mijn Opa wil ik het hem niet aandoen om de paardenbak niet meer te gebruiken.

De punten die ik nu ga afhandelen voordat ik ga beginnen met het kopen van planten zijn;

1. vijverfolie aanbrengen in de bak
2. planten zoeken die buiten kunnen staan

Ook zou ik me graag aan willen melden bij Carnivora om deze tak van 'sport' te kunnen gaan beoefenen zodat ik later wanneer ik op mezelf woon een mooie grotere moeras kan maken.

Hieronder nog een aantal foto's van de bak + kas;

Afbeelding
Dit is de paardenbak welke ik ga gebruiken

Afbeelding
Dit is de materiaal waarvan de paardenbak gemaakt is, volgens mij van een soort steen en geen beton.

Afbeelding
Dit is de kas die ik boven op de paardenbak kan zetten (de folie wordt nog wit)

Afbeelding
De kas kan ik aan de overkant opendoen zodat ik de planten water kan geven.

Ik hoop dat je na dit verhaal inziet dat ik het ook als een 'sport' zie en niet als een of andere opwelling.

Met vriendelijke groet,
Bas Saaltink

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 15 jun 2010, 20:01

Bas,

IK heb inderdaad de zaadbank, maar ik geef het advies om niet je bak te gaan vullen met hele kleine plantjes, want het duurt over het algemeen vrij lang zoals bij Sarracenia's voordat je volwassen plantjes hebt. Bovendien is de kans groot dat de zaden bij de eerste beste regenbui weg spoelen.
Nog een andere reden is dat het eigenlijk te laat is om nu nog zaden van vleesetende planten te zaaien. Het voorjaar is hier beter geschikt voor.

Over evenementen; We hebben nog wel degelijk een aantal evenementen, namelijk een grote show in de botanische tuin van Leiden, waarbij een grote tentoonstelling, 3 dagen dia-presentaties en tijdens het 1ste weekend ca. 20 verkopers van vleesetende planten uit binnen en buitenland. Zie onze website voor meer details

Wat voor planten zoek je eigenlijk? Sarracenia's zijn er in overvloed.

Take care,

Wouter

Evis

Bericht door Evis » 15 jun 2010, 22:32

De paardenbak is waarschijnlijk van Bentheimer zandsteen.
Denk je aan een drainage mogelijkheid voor de bak zodat hij straks niet vol staat met water?

Die zou je er wel in kunnen boren maar is wel jammer van de bak...

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 15 jun 2010, 23:32

Bentheimer zandsteen, lijkt het wel op, mooi materiaal.
snap ook heel goed waarom je deze wil gebruiken.

kijk ff verder bij te koop topic, ga voor mooie sarracenia's, winterharde drosera's en pinguicula grandiflora.

diverse leden bieden ze aan en de verzendkosten zijn niet erg hoog.
De groeten uit Assendorp.

bassaaltink
Contacteer:

Bericht door bassaaltink » 15 jun 2010, 23:42

Bedankt voor alle info die jullie geven.

Nu de bekendheid van het materiaalsoort van de paardenbak er is, is het dan nog nodig om er vijverfolie erin te doen?

De bak staat onder een dakgoot en wanneer het echt hard regent komt er alleen een klein beetje water bij de eerste 5cm van de bak.
Ook de wind komt er niet te pas want bijna altijd hebben wij oosten wind en de bak staat tegen de schuur welke op het oosten ligt.
Hierdoor is het ook ideel om uren van de zon te genieten :P, vraag me alleen af of de planten het kunnen hebben als de zon er pal op staat voor 9 uur en er geen wind is.

Onder in de bak bevinden zich al 3 drainage mogelijkheden echter deze heb ik dicht gestopt om weglekken van regenwater te voorkomen, immers de bak heeft een grote inhoud en vergt veel regenwouter en aangezien er bijna geen water bij een stortbui bijkomt moet ik het wel doen met 400 liter buffer aan regenwater.

Ik heb nog niet nagedacht over de soort die ik erin wil hebben maar wel dat het hoge planten moeten worden dus wie ze aanbied hoor ik het graag van.

Verdere info is natuurlijk welkom!
Laatst gewijzigd door bassaaltink op 15 jun 2010, 23:53, 4 keer totaal gewijzigd.

bassaaltink
Contacteer:

Bericht door bassaaltink » 15 jun 2010, 23:43

Nu ik je bericht lees ben ik zeker vanplan om volwassen planten te gebruiken.

Welke data zijn die evenementen? Want ben natuurlijk zeer geintereseerd om met andere mensen over deze wonderbaarlijke planten te praten.
wouter Noordeloos schreef:Bas,

IK heb inderdaad de zaadbank, maar ik geef het advies om niet je bak te gaan vullen met hele kleine plantjes, want het duurt over het algemeen vrij lang zoals bij Sarracenia's voordat je volwassen plantjes hebt. Bovendien is de kans groot dat de zaden bij de eerste beste regenbui weg spoelen.
Nog een andere reden is dat het eigenlijk te laat is om nu nog zaden van vleesetende planten te zaaien. Het voorjaar is hier beter geschikt voor.

Over evenementen; We hebben nog wel degelijk een aantal evenementen, namelijk een grote show in de botanische tuin van Leiden, waarbij een grote tentoonstelling, 3 dagen dia-presentaties en tijdens het 1ste weekend ca. 20 verkopers van vleesetende planten uit binnen en buitenland. Zie onze website voor meer details

Wat voor planten zoek je eigenlijk? Sarracenia's zijn er in overvloed.

Take care,

Wouter

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 15 jun 2010, 23:53

vijverfolie, absoluut, anders komt er heel veel kalk vrij.
de kiezelstenen in de bak die je binnen hebt moet je ook ff testen op kalk.
gewoon wegdoen.
De groeten uit Assendorp.

bassaaltink
Contacteer:

Bericht door bassaaltink » 16 jun 2010, 00:06

Ok, dan haal ik me zaterdag kiezelstenen.

De stenen in de bak zijn gepolijst dus heb dan geen last van kalk.

Renef, heb zostraks je een PM gestuurd.

Michel

Bericht door Michel » 16 jun 2010, 10:04

Dus kalk kun je wegpolijsten?
Niet lullig bedoeld maar met polijsten verwijder je echt geen kalk uit stenen. Je maakt het oppervlak alleen wat vlakker maar de samenstelling van de stenen veranderd daar niet door.. Zoals gezegd: test je stenen. Dit kan met azijn dus het hoeft niet duur te zijn. Zoutzuur is nog beter. Als de stenen gaan bruisen zit je fout en moet je ze weg gooien...
Groet, Michel

Kweeklijst

bassaaltink
Contacteer:

Bericht door bassaaltink » 16 jun 2010, 10:26

ok, zal vanmiddag de stenen in azijn gooien.
Had het als decoratie erbij gestopt.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 16 jun 2010, 12:17

geen verstand van hoor, maar met polijsten creeer je misschien wel een minder doorlatende buitenlaag waardoor de uitstoot van kalk niet of nauwelijks nog aanwezig is. Maar goed, je kunt beter geen risico's nemen.

Reaper

Bericht door Reaper » 16 jun 2010, 12:34

om dat tegen te gaan zou het grind ook geglazuurd moeten zijn, en ik denk niet dat zoiets wordt gedaan.

bassaaltink
Contacteer:

Bericht door bassaaltink » 16 jun 2010, 13:05

Wanneer het regenwater op is in de zomer, kan ik dan demi-water gebruiken voor het beregenen?

Reaper

Bericht door Reaper » 16 jun 2010, 13:14

als je veel demi-water heb zou ik dat zelfs als eerste keus gebruiken voor het bewateren van je planten.

Plaats reactie