vorstvaste zwarte plastieken bak voor in de vijver ???

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
lily-anne

vorstvaste zwarte plastieken bak voor in de vijver ???

Bericht door lily-anne » 25 jun 2010, 08:58

Waar kan ik een vorstvaste zwarte ( liefst rechthoekige) plastieken bak vinden die kan gebruikt worden om een moeras in te maken om in de vijver te zetten ?
Sinds dit voorjaar heb ik een vleeseter moerasje gemaakt met 2 groene curver bakken , en ben ik heel blij met het resultaat .Ik vrees echter dat die curver bakken niet zo goed uit de winter zullen komen en zou voor of na de winter het moerasje terug willen aanleggen( wat is het ideale moment ?) maar dan met de bedoeling om definitief zo te blijven .Ik wou eerst het effect van het moeras uittesten ( het zicht van plastiek bakken in de vijver ) en de reactie en groei van de planten en vooral ook of het te doen was zonder netten .Het geheel valt mij 100% mee .Foto zal ik later eens plaatsen als ik daar wat handiger in ben .
Kan ik hiervoor een zwarte rechthoekige metselkuip gebruiken ?of zijn er iets kleinere ( ondiepere) rechthoekige kuipen te vinden met een diepte van max 20 a 25cm ? Liefst niet dieper , want dan kan de bak niet aan de rand van de vijver staan ( is gemakkelijk voor onderhoud en observeren )of dan is het niet natuurlijk genoeg te camoufleren .Het is uiteraard van het grootste belang dat de kuip heel goed vorstbestendig is , gezien die zal vastvriezen in de vijver .
bedankt voor elke tip
Lily-Anne

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 25 jun 2010, 13:09

Een kleine zwarte speciekuip zou kunnen. Maar dat is nog wel iets dieper dan 20-25 cm. Je zou ook zelf iets kunnen maken met vijverfolie in een aluminium of houten constructie. Kun je de afmetingen en vorm helemaal zelf bepalen. Alleen hout plaats je natuurlijk niet in het water, das een beetje lastig.

Er zijn ook van die langwerpige bloembakken voor geraniums en zo, die je aan de muur kan hangen. Misschien is dat iets. Zijn vaak wel lang en smal van vorm.

Beste moment lijkt mij om voor de vorst je bakken te vervangen, aangezien je niet zeker bent dat de huidige bakken vorstbestendig zijn. Doe dat dan na het groeiseizoen. Ideale periode lijkt me dan eind oktober- begin novemer.

lily-anne

Bericht door lily-anne » 25 jun 2010, 21:01

Hallo
Ik denk niet dat geranium bakken er tegen zullen kunnen van tijdens vorst in het water te staan - maar toch bedankt om mee te denken
groetjes
Lily-Anne

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 26 jun 2010, 00:53

ik denk dat vijverfolie of een kleine specie-emmer een goede optie is.
zo'n emmer is wel rond.
je kan proberen met een scherp mes de emmer op jou beoogde hoogte te snijden.
De groeten uit Assendorp.

lily-anne

Bericht door lily-anne » 26 jun 2010, 15:14

vijver folie is ook geen optie, omdat onze vijver rechthoekig is met een houten afboording - in de vijver zijn niveaus gemaakt ,om de plantenmandjes aan de randen te zetten en daar zou de bak op moeten kunnen staan - zou ongeveer 20 a 25 cm hoog moeten zijn en dus liefst rechthoekig omdat dit mooi aansluit aan de vijverrand en liefst niet hoger omdat de bak dan te hoog uit het water zou steken en het geheel niet zo natuurlijk zou zijn .
Ik vraag me wel af of de kuip niet te veel aan sterkte zou verliezen, als je de rand er van afsnijd om het geheel wat minder hoog te maken ( ik denk aan de druk van het ijs in de winter )
groetjes
Lily-Anne

Evis

Bericht door Evis » 27 jun 2010, 13:07

Misschien van die lichtgewicht bloembakken voor in de tuin? Deze zijn volgens mij ook van een soort plastic. Ik begrijp dat ze niet per se hoeven te drijven? Ik weet namelijk niet of ze dat wel kunnen.
Er zijn verschillende mate dus zou je eens kunnen kijken bij een tuincentrum. Lijkt me dat die wel tegen een stootje moeten kunnen.

markde2e

Bericht door markde2e » 05 jul 2010, 22:36

Gewoon een rechthoekige speciekuip afzagen met een botte houtzaag, gaat perfect.
Heb ik ook als waterbak voor potjes met dionaea :)
Groeten,
mark

Afbeelding

lily-anne

Bericht door lily-anne » 06 jul 2010, 07:20

als je die speciekuip afsnijd , verliest ze dan niet aan sterkte om bv de druk van de vorst ( bevroren inhoud en bevroren vijverwater ) aan te kunnen , want de bovenrand is toch steviger dan de rechte kanten zou ik denken ,omdat die omgeplooid is ?
groetjes
Lily-Anne

Reaper

Bericht door Reaper » 06 jul 2010, 12:14

hij wordt dan ook flexibeler, waardoor hij zich meer kan vormen naar de drukkende omgeving. Ik denk dat het geen probleem gaat zijn zolang je geen zeer rigide kuip neemt.

Plaats reactie