Moerasbak

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Lennart

Moerasbak

Bericht door Lennart » 17 sep 2010, 08:44

Beste allen,

Deze post stond al even te bewonderen onder het open forum, maar Reaper was zo vriendelijk om me erop te wijzen dat dit een meer geschikte plek zou zijn. Ik ben nieuw hier, maar heb al met veel plezier diverse topics en postings gelezen. Toch heb ik nog wel wat vragen over wat betreft een moerasbak die ik wil aanleggen. Ik kreeg namelijk de indruk dat het kweken van vleesetende plantjes geen zaak is van compromissen, en dat is toch eigenlijk wel waar mijn bak op neer zou komen.

Allereerst de plaats. Ik ga een speciekuip (welbekende zwarte Gamma bak) ingraven in de tuin op een open, zeer lichte plek. Maar direct zonlicht zal er niet teveel op vallen. De heg heesters zal dat grotendeels wegfilteren. Hoe problematisch is dat?

Dan komen er ook orchideeen in te staan. Ik heb er een klein beetje vijveraarde door gemengd omdat ik er eerst rietorchissen in wilde zetten, maar na enig onderzoek twee soorten tegengekomen die ook van een voedselarm, zurig milieu houden. De vijveraarde (5 liter op 65) zit er wel al in...Zijn er ook vleesetende planten die iets toleranter zijn wat betreft grond met een bepaalde voedingswaarde?

Hoe hoog moeten de drainage gaten zijn? Bij sommige posts staat halverwege, bij anderen weer 8cm onder de rand, en op internet vind je ook sites die aanraden net boven de perliet laat gaatjes aan te brengen. Aangezien de bak niet de hele dag in de volle zon staat, kunnen de gaten wellicht wat lager dan normaal?

Verwant vraagje: hoe hoog moet het waterpeil staan, of is daar geen eenduidig antwoord op omdat het per soort verschilt? Zo'n PVC buis is een mooi idee, gaatjes erin en een nylon kous als filter ook, maar dan moet ik wel weten wat ik wil zien als ik de buis check 8)

Ik las ook vaak dat plantjes in de winter toegang moeten blijven houden tot vloeibaar water. Toch is zo'n bak maar iets van 40 cm diep. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

En ik zag ook moerasbakken met en zonder waterreservoirtje. Heeft zoiets zin in een bak met zulke kleine afmetingen?

Sorry dat ik jullie overval met al deze vragen...Mocht deze bak niet geschikt zijn, dan denk ik dat ik ruimte maak voor een andere die meer zonuren kan vangen en waar ik enkel een voedselarm grondmengsel in kwijt kan. Maar deze bak komt er sowieso en het zou mooi zijn als ik er een vleeseter bij kan zetten, alleen al voor het optische effect.

Dank!

Lennart

Reactie Reaper

Bericht door Lennart » 17 sep 2010, 08:46

En voor de volledigheid ook even de reactie van Reaper erbij:

"1. De plaats
Direct zonlicht is voor veel planten wel belangrijk. Als het licht genoeg is zullen ze niet dood gaan, maar echt super groeien zullen ze ook niet. Veel drosera kan je wel kwijt in een moeras waar weinig tot geen directe zon op valt, maar dionaea hebben echt directe zon nodig om fatsoenlijk te groeien. Sarracenia zitten er een beetje tussenin. Ik zou als je sarracenia wilt proberen beginnen met wat goedkope soorten en kijken hoe die ontwikkelen alvorens er duurdere soorten in te zetten.

2. Voeding
Sarracenia zijn wel redelijk tollerant wat betreft voeding in de grond. Of humus een probleem is weet ik echter niet. Je zou potjes met orchideenmengsel in je moeras in kunnen graven en daar je orchideeen in zetten, zodat de grond niet te veel mengt.

3.Drainagegaten
De meeste mensen zullen zeggen 8-10 cm onder de bovenkant van de grondlaag Op die manier blijft de bovenlaag goed vochtig, maar staan je planten niet continu met hun wortels in het water.

4.waterpijl
Tot aan de drainagegaten. Vul gewoon af, en laat de drainagegaten het werk doen dus.

40 cm zal waarschijnlijk niet compleet bevriezen tenzij het echt een paar dagen heel hard vriest, maar de meeste planten komen toch niet op die diepte met hun wortels. Ze zijn niet voor niets winterhard, en de meeste winterharde planten kunnen er dan ook tegen om een paar dagen compleet bevroren te zijn. Een waterreservoir is handig als je er minder werk in wilt steken, maar je kan dat zelf ook maken door een pot op zijn kop op de bodem te zetten (bij voorkeur een vijverkorf ofzo)"

Reaper

Bericht door Reaper » 17 sep 2010, 11:29

je had uiteraard ook even aan een moderator kunnen vragen of die het topic kon verplaatsen ;)
Misschien handiger voor de volgende keer.

Lennart

...

Bericht door Lennart » 17 sep 2010, 12:06

Ja eh...ik dacht dat ik eerst mijn eigen fout even zou corrigeren...

Lennart

Stand van zaken

Bericht door Lennart » 18 sep 2010, 19:21

Even wat plaatjes. Omdat het afwachten wordt of de planten aanslaan, zou ik commentaar zeker nog op prijs stellen. Overigens dacht ik de Sarracenia's een broodnodig steuntje te geven door ze een doodgemepte vlieg te voeren, maar tot mijn verbazing zaten alle bekers al vol met minsten even grote vliegen...Vreetzakken 8)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lennart op 20 sep 2010, 20:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 20 sep 2010, 09:22

Die foto's zijn wel heel groot. S.v.p. verkleinen! :wink:

Lennart

Hoe dan...

Bericht door Lennart » 20 sep 2010, 11:57

Dat was me niet ontgaan Rick. Maar ik heb geen antwoord gekregen van ene mail naar een mod hoe ik dat moest doen. Sugesties?

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 20 sep 2010, 13:32

Ik zie dat je de foto's geupload hebt met imageshack.us. Dat is een prima site om je foto's te uploaden. Je verliest ook nauwelijks beeldkwaliteit bij imageshack. Je kunt op imageshack aangeven dat de foto's eerst verkleind moeten worden voordat je ze upload (Upload Options / Resizing). Dat is het makkelijkst. Gewoon aanvinken hoe klein je ze wil hebben. 640x640 pixels of 800x800 pixels breed is gangbaar voor op een forum.

maikel

Bericht door maikel » 20 sep 2010, 16:05

altijd leuk die moerasbakken! ziet er goed uit!

evt. een paar leuke tips:

- je kunt stronken hout gebruiken voor een 'natuurlijk' beeld. Als je deze ook over de randen laat lopen, lijkt het wat minder aangelegd en gaat de bak wat meer op in de omgeving.

- plant ook eromheen of ertussen wat planten die bijdragen aan het beeld dat je normaliter in de natuur ook tegenkomt.. vooral grassen doen het erg goed!
Afbeelding

Lennart

Tips

Bericht door Lennart » 20 sep 2010, 20:26

Dank voor de tips beiden. Ik was van plan te proberen of ik sphagnum over de randen kon laten groeien, ook van de buitenkant omdat ik een turflaagje langs de randen heb aangebracht. Afgewisseld met een mooie steen of i.d. Maar wellicht is een stronk een idee. Planten uit een zelfde biotoop was ik idd ook van plan, ik moet nog maar een keer langs intratuin, al is inmiddels al de helft van hun assortiment weggehaald om plaats te maken voor...kerstbomen...

Ik denk dat ik er nog twee rietorchissen tussen ga zetten, en een andere soort moerasorchis. Liefst had ik er ook nog een vliegenval bijgezet, maar daar komt te weinig direct zonlicht voor op de bak. Wellicht moet er dan toch nog een tweede bijkomen...

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 29 sep 2010, 19:50

Goed om te zien dat het inmiddels is gelukt met de foto's :).

Ziet er leuk uit Lennert, het gaat ongetwijfeld steeds mooier worden als het eenmaal flink aan het groeien gaat. Hou ons op de hoogte :P

Ries

Plaats reactie