Bouw van moeras

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
DiaBertje

Bouw van moeras

Bericht door DiaBertje » 03 okt 2011, 08:07

Eindelijk ben ik er weer. Ben er een klein jaartje tussenuit geweest wegens de grote verhuis en aanverwante werken. Maar nu ben ik er terug en wil ik graag terug de volle 100% met vleeseters bezig zijn.
Ik heb vorige week heel het forum terug gelezen om alles eens terug op te frissen :D
Ik heb dit weekend de put voor mijn moeras al gegraven. Ongeveer 80cm diep, 40cm breed en 150cm lang. De bedoeling is om er eerst een deken of dergelijke in te leggen voor geen scherpe stukken meer te hebben en hierop dan vijverfolie. Het grondmengsel komt een 10cm boven de folie om een overloop te creëren en er komt een pvc buis met gaatjes en een kous rond voor de waterstand te meten in.
Voor het grondmengsel was ik nog aan't twijfelen of ik zand of perliet zou gebruiken omdat ik al regelmatig gelezen heb dat er de kans is dat het perliet komt drijven door het lichte gewicht. Wat raden jullie aan?
Wegens de redelijk kleine oppervlakte dacht ik aan enkele sarracenia's, dionaea's en droseras. Welke zou ik hiervoor het best gebruiken? Vooral om ook de winters door te komen?
En als laatste vraagje: Ik ga proberen in oktober alles af te krijgen, zodat het moeras al goed ingewerkt is tegen volgend jaar om dan de planten erin te zetten. Maar mijn vraag is dan of ik de planten zou zaaien of planten? En als ik ze zou zaaien, moet ik ze dan nu al zaaien, maar binnenshuis in klein potje om dan volgend voorjaar buiten te planten of hoe pak ik dit het beste aan?
Ik weet het zijn heel wat vragen en het is een hele tekst, maar als we iets doen, willen we het goed doen.

mvg Bert

Nepenthes
Contacteer:

Re: Bouw van moeras

Bericht door Nepenthes » 03 okt 2011, 09:15

Welkom terug!!!
ik zelf zou perliet/ turf gebruiken met daar op 5-10 cm zand/turf ivm het drijven
ik heb nu een moeras waar ik dit heb gedaan maar ipv 5-10 cm maar 2-3 cm en ik merk dat het bij het inplanten toch een beetje naar boven is gekomen en dat ik er eigenlijk nog een laag turf/zand over moet doen als ik het perliet niet zou willen zien.

ook heb ik een moeras met alleen turf/zand en dat word nu eigenlijk echt te compact en ik ga het waarschijnlijk opnieuw mengen met extra perliet en de bovenste laag gaat helemaal weg omdat hier totaal geen meer in zit omdat dit naar de bodem is gezonken.

Ik hoop dat je hier wat aan heb en succes met het maken van je moeras
\|/
(@ @)
/---oOO----(_)----------\
MVG. jesse
\---------------oOO-----/
|__|__|

Geen PM maar een mailtje alstublieft || ||

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 03 okt 2011, 16:01

turfstrooisel en perliet en dan sphagnum erop, zie je geen perliet meer.
De groeten uit Assendorp.

marcel

Bericht door marcel » 03 okt 2011, 17:00

Renef geeft een goede opbouw en sphagnum bovenop geeft ook wat vortsbescherming. Daardoor overleven mijn vliegenvalletjes al jaren.
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

DiaBertje

Bericht door DiaBertje » 04 okt 2011, 11:08

Het gaat me niet zo zeer om het zien van het perliet, maar eerder over de luchtigheid van het mengsel als al het perliet naar boven komt. Vormt dit na verloop van tijd geen probleem voor het grondmengsel?

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 04 okt 2011, 16:22

ik gebruik al jaren perliet in mijn bakken, dat perliet naar bovenkomt is een fabel.

SjoerdG

Bericht door SjoerdG » 04 okt 2011, 16:24

Waarschijnlijk is het meer zo dat het allerbovenste laagje turf wegspoelt waardoor je de perliet ziet misschien?
MetVriendelijkeGroet,

Sjoerd G

DiaBertje

Bericht door DiaBertje » 04 okt 2011, 17:06

OK, dat klinkt al veel interessanter.
Gebruiken jullie de mengeling 1:1 voor turf / perliet?

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 04 okt 2011, 20:09

ik heb in foto's een topic "hoe ik mijn moerasbakken maak'"
kijk daar anders ff.

DiaBertje

Bericht door DiaBertje » 05 okt 2011, 07:24

renef schreef:ik heb in foto's een topic "hoe ik mijn moerasbakken maak'"
kijk daar anders ff.
Had ik natuurlijk al eens gezien, maar heb hem nu nog maar eens voor een derde keer aandachtig bestudeerd :D
Toch nog een vraag ivm dat mengsel 1:1. Doe je dan zoals ik op anderen hun info gelezen heb één emmer turf met één emmer perliet?
Ik veronderstel dat als ik nu in oktober alles in orde maak, dat het nog niet veel uitmaakt hoe het sphagnum eraan toe is.

Aangezien ik ook nog geen planten heb om erin te zetten (heb enkel nog nepenthessen en pinguicula's), zou ik deze nu al aanschaffen of pas net voor ik ze erin wil planten? En zoals eerder gevraagd, is het mogelijk om rechtstreeks in een moerasbak te zaaien?

Alvast bedankt voor alle hulp.

DiaBertje

Bericht door DiaBertje » 05 okt 2011, 07:28

renef schreef:ik gebruik al jaren perliet in mijn bakken, dat perliet naar bovenkomt is een fabel.
Juist eens op Vreeken gaan zien voor perlite en daar vond ik volgende uitleg:
EXTRA INFORMATIE: Perlite houdt water vast in zijn blaasjes, sluit de waterdruppels op in kleine 'kamers' of 'zakjes'. Perlite is verhit en geëxpandeerd granietgruis. Het product heeft dus iets gemeen met popcorn: het poft juist zoals maïs op een hete plaat. Dit toevoegsel is op zichzelf waterafstotend, maar beschikt over vele poriën die water en lucht kunnen opslaan. Perlite is een prachtproduct: de weinige minpunten zijn zuiver fysisch. Zo moeten we ermee rekening houden dat het enorm licht is, en dus een neiging heeft om naar de oppervlakte te stijgen iedere maal dat het grondmengsel met water wordt gesatureerd. Een tweede probleem is dat het product gebruikt voor de plantenteelt WIT is. Het kan dus als esthetisch niet geschikt worden ervaren. In de kas (vooral ‘s winters) is een laagje Perlite op de grond weer heel gunstig voor de lichtweerkaatsing.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 05 okt 2011, 11:21

in een beetje redelijk grote moerasbak komt het echt niet omhoog, door het gewicht van het mengsel.
ik heb het in mijn bakken nooit gezien.
alleen in de toplaag een beetje.
en alleen als je op dezelfde plek water geeft.
ook in de gewone potten waar ik mijn andere platen heb staan zie je nauwelijks perliet naar boven komen.
mengen 1 op 1. werkt prima.

DiaBertje

Bericht door DiaBertje » 05 okt 2011, 12:25

Aangezien mijn put een 80cm diep is, zou ik dan omgekeerde emmers of dergelijke gebruiken op de bodem als waterresservoirs?
En hydrokorrels, heeft dat enig nut?

Plaats reactie