Plannen voor moerasbak

Moderator: Bestuur

Rene Flierman

Re: Plannen voor moerasbak

Bericht door Rene Flierman » 13 jul 2012, 00:01

zag op facebook dat je nog p. grandiflora zoekt.
heb wel voor je, pm me maar als je belangstelling hebt.
De groeten uit Assendorp.

happie20

Bericht door happie20 » 13 jul 2012, 09:31

renef schreef:zag op facebook dat je nog p. grandiflora zoekt.
heb wel voor je, pm me maar als je belangstelling hebt.
Hallo Rene,

Bedankt voor je aanbod, maar aangezien de verzendkosten nogal hoog zijn en ik voorlopig genoeg planten heb pik ik hem later wel een keertje op.

happie20

Bericht door happie20 » 16 aug 2012, 10:57

De sarrs die van binnen naar buiten gegaan zijn in mijn moerasbak zien er nu wel vele malen minder mooi uit.
Ze zijn bruiner, minder kleur en liggen soms behoorlijk omgeknakt. Is dit bij jullie ook zo?

Michel

Bericht door Michel » 16 aug 2012, 11:48

Dat gebeurt bijna altijd. Binnen heeft de plant geen last van grote temperatuurschommelingen, wind, regen en wat al niet meer. Bekers die binnen(of in een kas) groeien krijgen bij de juiste hoeveelheid licht grotere en slappere bekers. Gaan deze naar buiten dan breken ze vaak af.
Geen enkel probleem. Volgend jaar zullen de bekers wat compacter maar vooral ook steviger zijn.
Groet, Michel

Kweeklijst

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 16 aug 2012, 17:49

Hoi Marcel,

Er is een levensgroot verschil tussen planten binnen of buiten houden.

Als je planten binnen staan, of dat nou een vensterbank of een kas is doet er niet toe, dan krijgen de planten wel zonlicht + water, maar verder geen wind of regen.

als de planten buiten staan krijgen de planten alle weersinvloeden die er maar zijn zoals regen, hagel en wind.

Sarracenia's die binnen in een kas staan maken vaak robuuste, lange bekers. Zet je zo'n plant buiten, dan zullen de bekers maar bij het geringste zuchtje wind omvallen omdat de bekers die wind simpelweg niet gewend zijn. De bekers zullen snel knakken, dat is niet leuk, maar niet fataal voor de plant. Zolang het rhizoom + de groeipunten in orde zijn komen er wel weer nieuwe bekers, zelfs dit seizoen nog.

Take care,

Wouter

Johanna
Contacteer:

Bericht door Johanna » 17 aug 2012, 10:24

Planten die buiten kunnen staan (welke soort dan ook), zet ik het liefst buiten.
Ook al blijven ze soms wat kleiner, een mooie stevige plant vind ik een meerwaarde hebben. Naar mijn idee hebben planten buiten ook vaak meer weerstand tegen luizen en ziektes.

Ik heb hier ook nog Stapelia's (weet niet of hier iemand bekent mee is?). Stonden altijd binnen, tot ik vorig jaar een uitbraak kreeg van wolluizen bij deze planten. Op advies van iemand "van de oude stempel" zo veel mogelijk afgespoeld en een paar grote planten buiten gehangen onder het afdak. En tot mijn verbazing zagen de planten er veel beter uit! Groeien niet zo snel maar wel mooie robuste planten en geen wolluis meer te bekennen!
Dus, hupsakee, alles naar buiten zo snel de nacht temperaturen het toe laat. Tenminste waar ik plek voor heb ......

Naar mijn idee hebben buitenplanten welke binnen staan ook veel te snel de neiging om uit te schieten. Je krijgt welliswaar grotere (lees: hogere) planten maar zijn ze mooi???
Dat is misschien een persoonlijke smaak :) .

happie20

Bericht door happie20 » 03 mei 2013, 12:53

Op dit moment pikken vogels het spaghnum uit mijn bak.
Waarmee bedekken of voorkomen jullie dit?

JohnvanHest

Bericht door JohnvanHest » 03 mei 2013, 17:10

Ik heb een cd-schijf boven de planten bak hangen, werkt tot nu, nog steeds goed.

pipita

Bericht door pipita » 03 mei 2013, 23:53

Een kat kopen !!! Heb zelf katten, nooit een vogel gezien in mijne hof.
Enkel dood voor de deur. :lol: :lol: :lol:

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 04 mei 2013, 14:10

ik heb van bamboe en vogelnet een soort kooi gemaakt, geen last meer van vogels.
De groeten uit Assendorp.

Kaleb

Bericht door Kaleb » 07 jun 2013, 17:35

happie20 schreef:Op dit moment pikken vogels het spaghnum uit mijn bak.
Waarmee bedekken of voorkomen jullie dit?
:cry: Ken het helaas. Vanochtend net gaas er over een van mijn bakken gezet (alle filliformis(tracii) waren uit de grond/spagnum gehakt). Dat gaas had ik nog over van een groentebak-experiment van een jaar of wat terug. Ik heb opstaande randen, dus dat was zo gepiept, als je die niet hebt kan ik je niet helpen helaas. Ik heb namelijk wel 2 katten, maar de schade werd altijd gedaan bij ochtendgloren en dan heb ik ze nog niet buiten.

Die hangende CD truc van een paar posts terug klinkt interesant en eenvoudig.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 21 jun 2013, 09:52

De truc met de cd heeft bij mij slechts tijdelijk gewerkt. Het zijn vooral de merels die je sphagnum omwerken en daarbij de kleine plantjes (drosera, vliegenval, ping) eruit werken. De enige echte oplossing is afdekken! Of je kat 24/7 er omheen laten lopen!

Bij mij is de ervaring dat de overlast met name tijdens een relatief korte periode in het voorjaar plaatsvindt. Dit voorjaar begon de ellende bij mij ook weer, toen heb ik het net eroverheen gedaan. Maar dit was een beetje houtje-touwtje oplossing (moest snel gebeuren). Dus heb maar snel wat in elkaar geflantst met een paar bamboe stokken en een vijvernet. Het geheel hing een beetje laag en toen de Sarracenia bekers er doorheen begonnen te groeien, het net er toch maar afgehaald. Het net is er nu 1,5 week af en de vogels hebben er nog niet aangezeten! Hopen dat het zo blijft....

Plaats reactie