hoe het moeras betreden

Moderator: Bestuur

Sjonnie
Contacteer:

hoe het moeras betreden

Bericht door Sjonnie » 25 jun 2012, 16:11

Hallo allemaal,

Ik ben bezig een moeras te maken in mijn tuin voor vleeseters. De afmetingen zijn ongeveer 2.50 x 3.00m Totale diepte rond de 70cm. Op de bodem wil ik om wat op de turf/perliet kosten te besparen omgekeerde kratten e.d. leerleggen met daaroverheen nylon schermdoek (uit de kassen) De turf/perliet (1:1) hoogte zal zo ongeveer 45cm worden. Als toplaag wil ik levend sphagnum gebruiken.
Zo af en toe zal ik een stap in het moeras moeten zetten om onkruid te wieden en dergelijken. Gaat dat lukken denken jullie of zak ik 30cm diep de prut in? :oops: Hoe lossen degenen met een flink moeras dit op?

Wat ik eventueel zou kunnen doen is een of twee stapels stoeptegels zo hoog opstapelen vanaf de bodem dat de hoogste tegel net onder het turfoppervlak blijft en dan voorzichtig daarop proberen te stappen...

Groet,
Sjonnie

Madball

Re: hoe het moeras betreden

Bericht door Madball » 25 jun 2012, 17:16

Misschien een steviger stuk in het midden maken ofzo? dus het moeras in 2en splitsen maar wel zodat het water overal kan komen?

Nepenthes
Contacteer:

Bericht door Nepenthes » 25 jun 2012, 17:18

je kan beter geen stoeptegels gebruiken, deze zijn van beton en hier komen stoffen(mineralen ed.) uit die niet goed voor je planten zijn.
kan je geen dikke stevige dikwandige plastic buis in je moeras zetten met een stevige dop er op zodat je er op kan staan.
deze kan je dan meteen gebruiken om je waterpijl te meten.
\|/
(@ @)
/---oOO----(_)----------\
MVG. jesse
\---------------oOO-----/
|__|__|

Geen PM maar een mailtje alstublieft || ||

Brinta

Bericht door Brinta » 25 jun 2012, 17:22

Ik ben zeker niet bekend met het maken van moerassen maar naar mijn idee moet het niet zo diep ?!?

Kan het mis hebben, maar misschien bied google hier een uitkomst ?
Met vriendelijke groet,
Nancy

NewComs

Bericht door NewComs » 25 jun 2012, 17:25

Misschien moet je je bak zodanig indelen/inrichten dat je er een stevige balk over kan leggen waar je dan op kan kruipen o.i.d.?

Sjonnie
Contacteer:

Bericht door Sjonnie » 25 jun 2012, 19:35

Ja, met die stoeptegels heb je natuurlijk gelijk, da's inderdaad niks. Incidenteel een flinke plank erover heb ik ook over lopen denken, kan een optie zijn. Voorlopig lijkt het idee van een hele dikke pvc buis me wel wat.

De reden dat de bak zo diep is komt omdat het tot een week geleden nog een vijver was :mrgreen: Ik heb alles eruit gehaald (vis planten water bagger kikkers salamanders) daarna heb ik voorzichtig het vijverfolie redelijk schoon gemaakt. Jongens ik kan niet wachten tot we een paar jaar verder zijn en de boel lekker is volgegroeid met sarracenia's en drosera's!!!

Bedankt voor het meedenken!

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 27 jun 2012, 07:52

Diepte van de bak is prima.

Je zal een heel eind wegzakken als je in de grond gaat staan. Dat gaat niet werken. Maar je zult er geregeld bij moeten om onkruid te verwijderen en oude bladeren etc. Daarom heb ik mijn bak zo gemaakt dat ik er altijd van buitenaf bij kan (150 bij 190). Ik zou de bak intern splitsen als het mogelijk is. Of iets van een paar planken er overheen leggen. Stapel tegels of een buis kan zo omvallen in die zachte, luchtige grond.

Sjonnie
Contacteer:

Bericht door Sjonnie » 27 jun 2012, 10:53

Ik denk dat je gelijk hebt Rick. De grond is natuurlijk boterzacht en een buis oid met mij erop zou waarschijnlijk omvallen. Ik denk dat mijn kinderen dat wel hilarisch :lol: zullen vinden!
Het is natuurlijk handiger om het moeras smaller te maken, maar ik vind het zo zonde om een stuk op te offeren. Hoe groter hoe mooier lijkt mij. Ik zal eens kijken of ik ergens ongeveer in het midden een soort instulping kan maken waardoor ik er overal toch net bij kan komen. Of een paar planken inderdaad er zo nu en dan overheen leggen voor het onderhoud.

Bedankt voor alle adviezen!

Brinta

Bericht door Brinta » 27 jun 2012, 11:16

Sjonnie schreef:De reden dat de bak zo diep is komt omdat het tot een week geleden nog een vijver was :mrgreen: Ik heb alles eruit gehaald (vis planten water bagger kikkers salamanders) daarna heb ik voorzichtig het vijverfolie redelijk schoon gemaakt. Jongens ik kan niet wachten tot we een paar jaar verder zijn en de boel lekker is volgegroeid met sarracenia's en drosera's!!!
Vandaar, ben heel benieuwd naar het toekomstige resultaat.

Succes !!!
Met vriendelijke groet,
Nancy

FransK
Contacteer:

Bericht door FransK » 27 jun 2012, 12:24

Je zou op de bodem een paar 'op maat' afgezaagde regenpijpen (PVC rond 10cm) rechtop kunnen zetten. Deze vullen met zand en een heel dun laagje sphagnum eroverheen laten groeien. Je kan dan in geval van onderhoud een paar lange planken op deze pijpen laten steunen. Ik weet zeker dat het geen kant meer opgaat en je kan er prima overheen lopen.

In feite 'verstop' je een paar pijlers vlak onder het 'maaiveld'.

gr/Frans
Met vriendelijke groet, Frans

Sjonnie
Contacteer:

Bericht door Sjonnie » 27 jun 2012, 12:58

Hoi Frans jij bent een bruggenbouwer :lol: van beroep? Het is inderdaad ook een mooi idee.
Bedankt

FransK
Contacteer:

Bericht door FransK » 27 jun 2012, 13:02

Sjonnie schreef:Hoi Frans jij bent een bruggenbouwer :lol: van beroep? Het is inderdaad ook een mooi idee.
Bedankt
Geen bruggebouwer maar vooral low-cost en pragmatisch ingesteld :)
Met vriendelijke groet, Frans

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 28 jun 2012, 10:14

Dan moet je die regenpijpen wel verdomd goed vastmaken onderin de bak, anders zakt je hele 'brug' zo weg als je er bovenop loopt!

Ik vind het geen goed idee.

Martijnhaah

Bericht door Martijnhaah » 28 jun 2012, 10:36

Tuurlijk wel! als je die dingen neerzet, vult met zand, dan staan ze al "stevig" genoeg dat ik er een plank over een stuk of 3 durf neer te leggen en op mn gemakkie overheen te lopen :wink:

Stel je zet het in het midden vol met die dingen is het nog steviger, als je ze dan met Tie-ripjes aan elkaar maakt.... ^^

En je moet niet vergeten dat ze op de bodem staan, en dus heeeeeeeel veel massa om zich heen hebben.... okee als dit drap is dan is het nog steeds mogelijk dat het enigzins verschuift, maar wel minder.....

Ik bedenk me net opeens iets wat misschien nog wel meer de stevigheid helpt te verbeteren:
Een centimeter of 10 zand (aan de onderkant!) vervangen voor wat cement... gegarandeerd dat het blijft staan!

Sjonnie
Contacteer:

Bericht door Sjonnie » 28 jun 2012, 12:20

Er is beslist veel creativiteit onder jullie!

Volgens mij is de volgende oplossing misschien toch wel de eenvoudigste: rondom het hele moeras stapel ik als rand cq afscheiding een rij van 2 klinkers op elkaar. Dan probeer ik ergens 2 van die hardhouten balken oid op de kop te tikken die ook gebruikt worden om beschoeiing te maken langs sloten en vaarten. Die 2 balken kan ik dan indien nodig naast elkaar over het moeras heen leggen en zo voorzichtig balancerend op de meeste plaatsen komen. Zolang ik er niet afdonder is er niets aan de hand denk ik. :mrgreen:

Ik heb zojuist 1000 liter perliet en 1000 liter turfstrooisel gescoord. Nu nog ff mengen en klaar is Kees. Ik denk trouwens dat dat nog niet genoeg is maar ik begin daar eerst maar eens mee dan kan ik daarna nog zien hoeveel er eventueel nog bij moet...

Als jullie dat leuk vinden kan ik af en toe wel een fotootje hier neerzetten om de vorderingen te laten zien. :shock:

Plaats reactie