hoe het moeras betreden

Moderator: Bestuur

Martijnhaah

Re: hoe het moeras betreden

Bericht door Martijnhaah » 28 jun 2012, 12:23

Jaaa natuurlijk vinden wij dat leuk! :D

Brinta

Bericht door Brinta » 28 jun 2012, 12:33

Altijd leuk om te zien waar een ander mee bezig is !!!
Met vriendelijke groet,
Nancy

Michel

Bericht door Michel » 28 jun 2012, 12:46

Foto's van de vorderingen vind ik altijd mooi om te zien. Kun je goed zien hoe een moeras tot stand is gekomen. Ben zelf ook van plan een moeras te maken. Waarschijnlijk volgend jaar. Kan ik misschien nog wat tips opdoen.
Groet, Michel

Kweeklijst

Martijnhaah

Bericht door Martijnhaah » 28 jun 2012, 12:49

Ook ik ben van plan een moeras te maken, maar ik heb al van mijn ouders vernomen dat ze behoooorlijk boos gaan worden als ik dat in hun tuin doe :| :roll:

Mja vorderingen zijn altijd vet om te zien, en ik ben benieuwd wat je nou eigenlijk bedoelde met dat wat je gaat doen hahaha :mrgreen:

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 29 jun 2012, 09:56

Sjonnie schreef:Er is beslist veel creativiteit onder jullie!

Volgens mij is de volgende oplossing misschien toch wel de eenvoudigste: rondom het hele moeras stapel ik als rand cq afscheiding een rij van 2 klinkers op elkaar. Dan probeer ik ergens 2 van die hardhouten balken oid op de kop te tikken die ook gebruikt worden om beschoeiing te maken langs sloten en vaarten. Die 2 balken kan ik dan indien nodig naast elkaar over het moeras heen leggen en zo voorzichtig balancerend op de meeste plaatsen komen. Zolang ik er niet afdonder is er niets aan de hand denk ik. :mrgreen:

Ik heb zojuist 1000 liter perliet en 1000 liter turfstrooisel gescoord. Nu nog ff mengen en klaar is Kees. Ik denk trouwens dat dat nog niet genoeg is maar ik begin daar eerst maar eens mee dan kan ik daarna nog zien hoeveel er eventueel nog bij moet...

Als jullie dat leuk vinden kan ik af en toe wel een fotootje hier neerzetten om de vorderingen te laten zien. :shock:
let op Jonnie, als je moeras erg diep is zou ik het niet helemaal met turf volstorten, dat gaat op den duur erg inklinken. Zelf zou ik eerst een hele laag kleikorrrels storten

Pim
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl

FransK
Contacteer:

Bericht door FransK » 29 jun 2012, 12:03

Sjonnie schreef:Er is beslist veel creativiteit onder jullie!

Volgens mij is de volgende oplossing misschien toch wel de eenvoudigste: rondom het hele moeras stapel ik als rand cq afscheiding een rij van 2 klinkers op elkaar. Dan probeer ik ergens 2 van die hardhouten balken oid op de kop te tikken die ook gebruikt worden om beschoeiing te maken langs sloten en vaarten. Die 2 balken kan ik dan indien nodig naast elkaar over het moeras heen leggen en zo voorzichtig balancerend op de meeste plaatsen komen. Zolang ik er niet afdonder is er niets aan de hand denk ik. :mrgreen:

Ik heb zojuist 1000 liter perliet en 1000 liter turfstrooisel gescoord. Nu nog ff mengen en klaar is Kees. Ik denk trouwens dat dat nog niet genoeg is maar ik begin daar eerst maar eens mee dan kan ik daarna nog zien hoeveel er eventueel nog bij moet...

Als jullie dat leuk vinden kan ik af en toe wel een fotootje hier neerzetten om de vorderingen te laten zien. :shock:

:) pic's or it didn't happen... .tuurlijk willen we foto's zien !

gr/Frans
Met vriendelijke groet, Frans

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 29 jun 2012, 16:55

ik heb in het fototopic een fotoserie over het maken van een moeras.
De groeten uit Assendorp.

Sjonnie
Contacteer:

Bericht door Sjonnie » 29 jun 2012, 22:34

Dat is een mooie serie Renef! Ik kan me voorstellen dat die kuipen met vleeseters verslavend zijn. Ik heb een tweetal speciekuipen ingegraven staan. Één met Darlingtonia's en één met purpurea's.

Afbeelding

Als het goed is zien jullie de foto van de inmiddels leeggelopen en half gesloopte vijver. Ongeveer 6.00 x 3.50m Het voorste gedeelte ga ik bestraten om het terras wat te vergroten. Het linker gedeelte hoort er ook bij. Dat was vroeger een moeras dat door de vijver werd gevoed. Het achterste deel waar nu wat stukken schermdoek overheen hangen wordt dus het moeras. Dit krijgt ongeveer 8 uur zon per dag.

Het diepste punt van het toekomstige moeras is 1.15m en dat diepe punt heeft een doorsnede van ongeveer 1 meter. Dan is het overige gedeelte van het moeras een cm of 60/65 diep gemiddeld. De bedoeling is dat ik dat diepe gedeelte vol ga zetten met plastic kratten, stukken pvc buis enzo zodat het gat als het ware opgevuld is. Die hele handel wil ik dan weer inpakken in plastic schermdoek Waarlangs ik langs de buitenkant van dit doek turf naar beneden schuif zodat dit turf het water uit dit grote reservoir op kan zuigen en door kan geven aan de turf daarboven waarmee het rechtstreeks in contact staat. In eerste instantie zal ik het moeras overdreven vol storten met turf/perliet zodat het nog in kan klinken. Ook komt er een peilbuis in. Van mij mag het over een week of drie (als de klus geklaard is) een maand aan een stuk door regenen want ik heb wel een aardig slokje nodig voor het moeras helemaal verzadigd is. Maar goed, het is Nederland dus dat gaat wel goed komen. Nog 1 week dan heb ik vakantie en dan ga ik echt beginnen.

Over een weekje zal ik regelmatig een kiekje posten van mijn vorderingen!

Groet,
Sjonnie

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 29 jun 2012, 23:06

mooie plek voor je moeras, inklinken is altijd goed, vooral met zo'n grote bak.
De groeten uit Assendorp.

Sjonnie
Contacteer:

Bericht door Sjonnie » 08 jul 2012, 14:09

Zoals afgesproken laat ik nu regelmatig een paar update's zien van de vorderingen.

Afbeelding
Hier heb ik het diepste punt van het moeras opgevuld met plastic kratten enzo. Deze heb ik goed ingepakt met nylon schermdoek. Dit gat was al helemaal volgelopen met regenwater via een aftakking van mijn regenpijp.

Afbeelding
Een megaklus om 1 kuub perliet met 1 kuub turfstrooisel te mengen. Ik heb er aardig spierpijn van gekregen.

Afbeelding
Het blijkt nog niet helemaal genoeg te zijn dus morgen weer een halve kuub turfstrooisel bijhalen. Ik ben sowieso van plan om de bovenste 10/15cm puur turf te gebruiken om het perliet een beetje uit het zicht te houden.

Afbeelding
Voorlopig de boel maar weer afgedekt zodat onze kat het nog vrij droge moeras niet als megagrote kattenbak gaat gebruiken.
Wordt vervolgt...

Brinta

Bericht door Brinta » 08 jul 2012, 14:41

Ziet er goed uit, en ik kan me voorstellen dat perliet en turfstrooisel mengen op grote schaal geen pretje geweest is.

Ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling !!!
Met vriendelijke groet,
Nancy

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 08 jul 2012, 19:26

Ben ook wel benieuwd naar de vorderingen en vooral hoe de planten het gaan doen.

Take care,

Wouter

markde2e

Bericht door markde2e » 08 jul 2012, 19:47

Had je voor het mengen beter even een betonmolen kunnen huren :mrgreen:
Groeten,
mark

Afbeelding

Martijnhaah

Bericht door Martijnhaah » 09 jul 2012, 12:13

Ziet er al goed uit! :P
En wat mark zegt........ hahaha misschien een volgende keer 8)

Sjonnie
Contacteer:

Bericht door Sjonnie » 13 jul 2012, 21:55

Hier weer een update. Het had misschien nog niet eens zo gek geweest zo'n betonmolen :lol: zeker niet gezien het feit dat ik er uiteindelijk nog 1 kuub extra bij moest mengen :mrgreen:

Afbeelding
De rand van het moeras heb ik een stukje verhoogt. Het vijverfolie komt nog tussen de stenen uit. Over een paar weken als het folie zich "gezet" heeft knip ik het zo kort af dat je er niets meer van ziet.

Afbeelding
Heb er dus weer 1 kuub extra in verwerkt waardoor er nu dus ruim 3 kuub substraat in ligt. De bovenste 10/15 cm is puur turf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vanuit een paar verschillende kanten gefotografeerd is de bak uiteindelijk beplant. Je kunt mijn regelsysteem voor het water zien. Het werkt super simpel. Als ik water nodig heb prik ik deze buis aan mijn regenpijp vast. Als er water genoeg is is het gewoon een kwestie van de buis weghalen. Intussen is het water tot 10cm onder het oppervlak gestegen. Er kan nog 5 cm bij want op die hoogte zitten er gaten in de folie. In de winter wil ik het waterpeil lager houden door water via de peilbuis uit te hevelen. Heel veel planten hebben nog slappe bekers omdat ze uit een kas komen. Volgend jaar zal dat wel beter worden. Ik denk dat er sowieso een jaar of 3 overheen gaat voordat het ergens op gaat lijken. :shock: Ook heb ik een aantal niet vleeseters aangeplant om één en ander wat natuurlijker aanblik te geven.

In de bak staan meerdere exemplaren van:
Sarracenia flava rugelli
S. flava ornata
S. flava rubricorpora
S. flava 'Marston Dwarf'
S. flava cuprea
S. leucophylla
S. oreophila
S. rubra ssp. alabamensis
Drosera filiformis var. filiformis
Dionaea muscipula

Als niet vleeseters de volgende planten:
Teer Guichelheil
Moerasvaren
Moerasvergeetmijniet
Veenpluis
Genadekruid
Waternavel
Een onbekende dopheideachtige die spontaan uit de sphagnum opkwam vorig jaar
Een onbekende hele kleine kruipende boterbloemachtige die ook al uit het sphagnum opkwam
Sphagnum
Nu nog op zoek naar een paar kale jonkers en dan is het wel compleet denk ik. Als iets teveel begint te woekeren dan wied ik de soort er 'gewoon' uit.
Laatst gewijzigd door Sjonnie op 14 jul 2012, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie