Mijn project moeras in een speciekuip

Moderator: Bestuur

C.Steijger
Contacteer:

Re: Mijn project moeras in een speciekuip

Bericht door C.Steijger » 25 feb 2015, 19:53

Je hebt niet de makkelijkste plant gekozen. Maar dat maakt het alleen maar leuker:)

Misschien heb je hier iets aan:

http://www.sarracenia.com/faq/faq5586.html
Afbeelding

Trapping_Daniel

Bericht door Trapping_Daniel » 25 feb 2015, 20:21

Dankjewel!! Leerzaam idd. Heb ik zeker wat aan !

Als ik hem niet in leven hou, dan kan ik hem altijd
nog laten drogen en een joint van draaien :banana-stoner:

Maar, het is allemaal zeker het proberen waard! Erg leuk om
te kijken of het mij gaat lukken... Waar een wil is, daar is een weg.

:P

Tijmen

Bericht door Tijmen » 28 feb 2015, 19:19

Trapping_Daniel schreef:
C.Steijger schreef:
NewComs schreef:Wat ga je dan met/in de binnenste ton doen? ^^
Tip: inheems blaasjeskruid:)

nu weet ik de exacte maten van je kuipen niet, maar zou je de binnenste kuip niet een maatje kleiner nemen? Anders lijk je wel heel weinig ruimte te hebben voor de planten?
Jahhh inheems blaasjeskruid :o Dat gaat ik er in doen. Komt goed!! Wat eet dat?

De maten van de speciekuip buiten is 80 cm binnendiameter, en de bak binnen is 60 cm. Maar ik heb hem een klein beetje uit het midden gelegd. :)
Voorlopig zijn de plantjes nog klein.. Ik ga in de achtertuin ook nog een grote moeras maken later ( Je hebt een primeur ! :clap: )
als ze te groot worden zal ik ze wel overplaatsen in die bak ofzo... maar dat zie ik dan weer. Ik zal er niet te veel van die grote wortelplanten in zetten . :D

Bedankt voor de Tip!!
Blaasjeskruid eet kleine waterdieren zoals watervlooien. Recent is er nog een nieuwsartikel op het forum verschenen over Aquatisch blaasjeskruid. Zeker heel leuk om te groeien, ben benieuwd naar je bevindingen ;)

Trapping_Daniel

Bericht door Trapping_Daniel » 01 mar 2015, 22:51

Hallo Allemaal,

Afbeelding

Dit was mijn moerasvijver vanmorgen. Ik heb hem gister gevuld met regenwater en toen zag ik vandaag dat mijn moeras omhoog was gekomen. :o
Nadat ik 2 emmers water er uit heb gehaald zakte mijn moeras weer. Dus, ik moet er nog een afvoer bij maken. En wel vanuit mijn vijver net onder het
gat waar het water wat te veel in mijn moeras komt mijn vijver in loopt. Deze moet dan het water afvoeren naar mijn grasveldje vanuit mijn vijver.
Als het mooi weer is buiten ken ik weer ff knutselen dus. :cool:
Daarna blijft het water in mijn moeras goed onder een bepaald niveau.

Ik heb er zonnedauw gezaaid op een mixje turf en perliet, en een beetje andere type zonnedauw boven op het sphagnum.
Ook heb ik Droseria's gezaaid in een ijsbakje ingewikkeld met transparant keukenfolie. Deze staat lekker in het zonnetje op mijn schuur dak.
Ik zit nu met spanning te wachten tot er wat omhoog gaat komen

Met 2 van mijn 3 Sarracenia's gaat het niet goed. De jonge bekers krijgen dorren uiteindjes. Dit blijkt te komen door een te lage vocht gehalte in mijn woning.
Maandag ga ik gelijk op pad om een vernevelaar aan te schaffen.

Zo, jullie zijn weer up 2 date! :D

Tijmen

Bericht door Tijmen » 02 mar 2015, 19:17

Het duurt altijd een tijdje voor je pas echt kiemers ziet bij vleesetende planten, dus heb geduld en als er na een maand nog niks omhoog komt is er nog niks aan de hand.
Bedoel je Sarracenia's of Nepenthes?
Want in het eerste geval hoef je geen vernevelaar te kopen, het is normaal dat de blaadjes verdorren. Komen in de lente gewoon weer nieuwe prachtige bekers bij.

veel succes met groeien iniedergeval ;)

Trapping_Daniel

Bericht door Trapping_Daniel » 02 mar 2015, 23:01

blaasjeskruid18 schreef:Het duurt altijd een tijdje voor je pas echt kiemers ziet bij vleesetende planten, dus heb geduld en als er na een maand nog niks omhoog komt is er nog niks aan de hand.
Bedoel je Sarracenia's of Nepenthes?
Want in het eerste geval hoef je geen vernevelaar te kopen, het is normaal dat de blaadjes verdorren. Komen in de lente gewoon weer nieuwe prachtige bekers bij.

veel succes met groeien iniedergeval ;)
Sarracenia's

Maar het zijn juist de nieuwe die verdorren. Das niet leuk :(

John

Bericht door John » 04 mar 2015, 19:44

Er is een grote kans dat er tussen het sphagnum al zonnedauw zaadjes verstopt zaten, dus met de zonnedauw zal het wel goed komen. Sarracenia bekers die verdorren? Vreemd, maar normaal gesproken zou Sarracenia nog in diepe winterrust moeten zijn en zijn het eventueel nog wat oude bekers die verdorren.
Voor wat betreft je Utricularia: De soort waar je het waarschijnlijk het makkelijkste aan kan komen is Groot Blaasjeskruid (Utricularia vulgaris) dit is een inheemse soort (met gele bloemen) die soms bij tuincentra wordt aangeboden.
O ja, een goede afwatering is heel belangrijk voor je moerasje. Zelf heb ik een moerasje in een houten kuip en heb de nodige gaten er in geboord om van het overtollige water af te komen.

orbinneke

Bericht door orbinneke » 18 mar 2015, 11:21

Hoe staat het hiermee?
Al plantjes erin staan?

Of alleen gezaaid?
Mvg,
Robin
----------------------------------------------------------------
Sinds augustus 2013 houder van vleesetende planten.
Steeds meer interesse en planten :)

Zadenkweekjes opstaan sinds kort. Dionaea, Drosera, Darlingtonia.

Plaats reactie