Velda Mini-Vijver

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
orbinneke

Velda Mini-Vijver

Bericht door orbinneke » 06 apr 2016, 08:20

Kan ik een Velda Mini vijver als moerasbakje gebruiken?

Hierin zitten natuurlijk geen gaten om overtollig water af te voeren. Je ziet op de foto's bij Velda enzo dat het wel kan, maar dat is maar voor een foto.
Iemand al ervaring mee?

ik wil er sarra's inzetten, eventueel drosera ook. maar kan er ook VVV bij?
Mvg,
Robin
----------------------------------------------------------------
Sinds augustus 2013 houder van vleesetende planten.
Steeds meer interesse en planten :)

Zadenkweekjes opstaan sinds kort. Dionaea, Drosera, Darlingtonia.

marcel

Re: Velda Mini-Vijver

Bericht door marcel » 06 apr 2016, 11:01

In principe kan je in iedere container een moerasje maken. Wat belangrijk is om op te letten is dat hij niet te klein en te ondiep is.
Als de inhoud te klein is kan hij in een strenge winter te ver bevriezen en dan drogen de planten uit (niet de kou maar verdroging is het kritieke punt).
Ik zou dus niet voor iets dat kleiner is dan 50 cm doorsnee en 30 cm diep gaan en zoveel groter en dieper als kan...1 meter doorsnede en 50 cm diep is een redelijke maat voor een kleine tuin.

Het andere belangrijke punt is de afvoer van overtollig water...in hoeverre kan je een overlooppijpje aanbrengen?
gaatje maken op zo'n 10 cm onder het grondpeil, stukje pvc pijp doorsteken en afdichten met siliconenkit voor boten e.d. goed laten drogen voor gebruik.
Kan niet goed zien of het materiaal dit aankan..het ziet er een beetje uit als die opblaasbare zwembaden....ik heb mijn twijfels.

Maar...wellicht niet zo fraai, maar waarom niet een veel goedkopere en overal verkrijgbare specie kuip?
Diverse maten, goed te bewerken en sommige hebben zelfs handvaten om te verplaatsen..
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

orbinneke

Bericht door orbinneke » 07 apr 2016, 10:02

marcel schreef:In principe kan je in iedere container een moerasje maken. Wat belangrijk is om op te letten is dat hij niet te klein en te ondiep is.
Als de inhoud te klein is kan hij in een strenge winter te ver bevriezen en dan drogen de planten uit (niet de kou maar verdroging is het kritieke punt).
Ik zou dus niet voor iets dat kleiner is dan 50 cm doorsnee en 30 cm diep gaan en zoveel groter en dieper als kan...1 meter doorsnede en 50 cm diep is een redelijke maat voor een kleine tuin.

Het andere belangrijke punt is de afvoer van overtollig water...in hoeverre kan je een overlooppijpje aanbrengen?
gaatje maken op zo'n 10 cm onder het grondpeil, stukje pvc pijp doorsteken en afdichten met siliconenkit voor boten e.d. goed laten drogen voor gebruik.
Kan niet goed zien of het materiaal dit aankan..het ziet er een beetje uit als die opblaasbare zwembaden....ik heb mijn twijfels.

Maar...wellicht niet zo fraai, maar waarom niet een veel goedkopere en overal verkrijgbare specie kuip?
Diverse maten, goed te bewerken en sommige hebben zelfs handvaten om te verplaatsen..
Het is omdat ik zo een mini-vijver heb gekregen van iemand die het wou weggooien :)
Idd is zo een kuip beter en kan ik afwerken met hout, maar die plaats heb ik niet.
Ik heb de mogelijkheid om de mini-vijver in de winter in de veranda te zetten.
Mvg,
Robin
----------------------------------------------------------------
Sinds augustus 2013 houder van vleesetende planten.
Steeds meer interesse en planten :)

Zadenkweekjes opstaan sinds kort. Dionaea, Drosera, Darlingtonia.

Mark de laak

Bericht door Mark de laak » 15 mei 2016, 21:41

Zolang je er alleen winterharde soorten in zet en de planten niet langer dan 2 dagen achter elkaar bevroren zijn moet het wel kunnen. Wel is het inderdaad handig om een soort afwater systeem te maken als je er geen gaten in wilt maken.

Annewil

Bericht door Annewil » 16 mei 2016, 13:49

Hier al jaren moerassen met vleeseters in de randen van mijn voorgevormde harde kuipen vijvers.
Ik heb geen gaten geboord etc de natuur regelt het zelf soms heel veel water en soms wat drogere periodes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie