Mijn eerste moerasbak

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Rob44

Mijn eerste moerasbak

Bericht door Rob44 » 16 aug 2017, 09:52

Ik ben bezig met twee moerasbakken te maken. Een op m'n volkstuin, een ronde 95 liter cementkuip, en een 95 liter rechte op het balkon.
Afbeelding
Ben nu de bak op het balkon aan het vullen. Ik heb turfstrooisel met perliet gebruikt en ik wil de laatste 7 cm alleen turfstrooisel gemengd met geknipt sphagnum gebruiken.
Het vullen met water duurt wel even want ik heb alleen regenwater op de volkstuin, dus moet ik iedere dag met een jerrycan van 5 liter wat water gaan halen.

Rob Beijersbergen
Laatst gewijzigd door Rob44 op 29 sep 2017, 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.

starsfighter

Re: Mijn eerste moerasbak

Bericht door starsfighter » 18 aug 2017, 12:08

Ziet er al goed uit :)
Welke gaan er allemaal in?
Mvg,
Ewoud

Growlist

Rob44

Bericht door Rob44 » 19 aug 2017, 08:41

Ik ben van plan er zoveel mogelijk winterharde planten in te doen , zoals enkele soorten Sarracenia's, Dionea en de Drosera's intermedia, rotundifolia, anglia filiformis en binata.
Alleen heb ik deze Drosera's nog niet omdat ik het zaad hiervan niet heb kunnen bemachtigen en de zaadbank het ook niet had.
Misschien dat ik ook de D. capensis in de balkon moerasbak doe omdat het hopelijk niet te koud wordt zo dicht tegen de flat aan.

mvg
Rob Beijersbergen

dikkop

Bericht door dikkop » 22 aug 2017, 18:17

Dag Rob, ziet er goed uit. Ik heb er een gevuld met turf en ook de bovenste 7cm met levend Sphagnum voor de kleur, doet het tot nu toe zeer goed. Op eBay vind je een heleboel Europese verkopers van Drosera-zaadjes. Let wel dat de zaadjes van gematigde soorten eerst moeten overwinteren (met uitzondering van binata, een warmgematigde soort), en je dus pas volgend jaar heel kleine plantjes zal zien opduiken. Je kan ook al levende plantjes aanschaffen om de bak al wat op te fleuren, met wat geluk maken ze zelfs nog bloemen aan voor de winter. Wat dat betreft kan ik CPBE zeker aanraden, hoewel hij momenteel niet zo veel meer in stock heeft, en wat intermedia betreft ook enkel een hybride tussen intermedia en filiformis. In elk geval vind ik anglica toch een mooiere intermedia, dus daar zou ik me niet druk om maken.

Rob44

Bericht door Rob44 » 23 aug 2017, 16:54

Hallo dikkop, bedankt voor je reactie. Zoals je misschien wel weet ben ik pas vanaf januari bezig met vleesetertjes. Ik had er eerst wat zaad gekocht bij de zaadbank en dat gezaait in potjes en dat in een propagator voor het raam op het westen. 2 tl buizen 20 W, 6500K er boven en alles redelijk dicht gemaakt. Het kwam mooi op na een paar weken maar toen sloeg de schimmel toe dus alles weg.
Opnieuw zaad besteld en weer gezaaid maar nu had ik eerst de grond wat nat gemaakt en in een pan verhit en uiteraard weer af laten koelen. Alles kwam nu wel mooi op en bleef leven. Ook omdat ik de kap van de propagator had weg gelaten en de hele ombouw. De zaailingen kregen nu meer frisse lucht en werden niet te heet in de middagzon.
Ook heb ik wat planten bij Intratuin en Hornbach gekocht. Hoofdzakelijk sarracenia's.
Dus nu ben ik bezig met de twee moerasbakken. Ik denk dat ik moet wachten voor de winterharde planten tot de zaadbank weer gevuld is.

Rob Beijersbergen

Rob44

Bericht door Rob44 » 26 aug 2017, 10:00

Ondertussen heb ik het moeras gevuld met wat planten t.w. Sarracenia vogel, smoorii, maroon, xpurpurea x? hybride en psittacina.
Ook heb ik er voor vulling twee Drosera capensis in gezet. Deze heb ik wel in de pot gelaten zodat ik ze eenvoudig uit de bak kan halen als het weer te koud wordt.
Afbeelding

Rob Beijersbergen
Laatst gewijzigd door Rob44 op 29 sep 2017, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

starsfighter

Bericht door starsfighter » 29 aug 2017, 10:26

Ziet er goed uit :)
Mvg,
Ewoud

Growlist

dikkop

Bericht door dikkop » 02 sep 2017, 21:27

Normaal gezien overleven je capensis de winter wel als je ze buiten laat staan, ze zullen al hun bladeren verliezen maar in de lente weer uit hun wortelstelsel te voorschijn komen. Je kan er misschien eentje laten zitten, en ze dan aan het begin van volgende zomer vergelijken.

Plaats reactie