Zwarte Stippen op blad en stengel...

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Zwarte Stippen op blad en stengel...

Berichtdoor Skyer » 30 mei 2008, 16:02

De bladeren en stengel van nepenthes bevatten zwarte stipjes (zie de foto 1 en 2). Wat is het en kan het kwaad????? Ik heb ook gemerkt dat de "liaan" die aan het nieuw blad groeit snel zwart wordt (foto 3) terwijl de plant zijn laatste bekers de grootste tot nu toe zijn (en dus wel goed produceert denk ik dan maar), wat kan hiervan de oorzaak zijn en zal mijn plant bekers blijven maken???

foto1:
Afbeelding

foto2:
Afbeelding

foto3:
Afbeelding
Afbeelding
Skyer

nectar

Berichtdoor kefke » 30 mei 2008, 19:17

De zwarte stippen zijn nectarklieren :wink: Niets om je zorgen over te maken :)
Ik had begrepen dat je de plant nog niet zo lang had? Dan kan het gebeuren dat er een aantal bladeren zonder bekers bij zitten, ondanks goede condities. Als alles goed is, zullen de volgende bladeren wel weer bekers dragen. Als het blijft aanhouden, dan zou er eventueel iets mis kunnen zijn. Het kan overigens altijd voorvallen dat er eens een bekerloos blad bij zit :wink:
kefke

Berichtdoor Skyer » 30 mei 2008, 21:32

Nectarklieren, right, daar was ik zelf niet opgekomen :) Nouja, zoals ik al zei zijn de meest recent geopend bekers ook de grootste, das denk ik positief ;) Ik nevel mijn plant ook zo een 3 a 4x per dag (kben dus best lief voor em). Dan zal dus wel alles goedkomen.

P.S. Nectarklieren zijn neem ik aan om insecten te lokken (hoe zit dat met muggen en vliegen? Gaan die daar ook voor?)
Afbeelding
Skyer

Berichtdoor kefke » 30 mei 2008, 22:51

Skyer schreef:Nectarklieren, right, daar was ik zelf niet opgekomen :) Nouja, zoals ik al zei zijn de meest recent geopend bekers ook de grootste, das denk ik positief ;) Ik nevel mijn plant ook zo een 3 a 4x per dag (kben dus best lief voor em). Dan zal dus wel alles goedkomen.

P.S. Nectarklieren zijn neem ik aan om insecten te lokken (hoe zit dat met muggen en vliegen? Gaan die daar ook voor?)

Ik hoop met je mee dat het goed komt :lol:
De nectarklieren zijn inderdaad om insecten te lokken. Ze vormen van aan het blad tot de beker eigenlijk een mooi spoor om ze te leiden in de val :wink: Vliegen zullen hier wel op in gaan denk ik. Muggen eerder per ongeluk dacht ik, omdat die geen nectar nuttigen.
kefke

Keer terug naar Nepenthes