nepenthes

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

nepenthes

Berichtdoor noucki » 03 jun 2008, 12:22

hallo, ik ben juist begonnen met vleesetende planten, maar ik zou zeer graag een nepenthes houden, kan iemand mij helpen met mijn vraag?
regenwater , gedestileerd water of kraantjes water? hoeveel precies? moeten de kelken zelf ook met water worden gevuld? grove turf of blonde turf? hoelang duurt het totat een baby plantje van nepenthes volledig gegroeid is? groetjes sharon en mijn lieve schatten benito en noucki.
ik ben sharon uit brugge.
noucki

Berichtdoor niko » 03 jun 2008, 12:32

Het beste is volgens mij regenwater of gedestiriliseert water en dan een schaaltje of bakje met 2centimeter water eronder de pot zodat hij het zelf kan opzuigen.
niko

Berichtdoor whitedeath57 » 03 jun 2008, 13:50

Regenwater, blonde turf met perliet en/of veenmos (het idee is om een luchtig grondmengsel te creëren).

Aangezien je in België woont zal je niet gemakkelijk aan perliet of veenmos raken, probeer misschien eens een kweker in de buurt te vinden.
Verder hebben Nepenthessen een hoge luchtvochtigheid nodig, en staan ze niet graag in een laagje water (wortelrot). Je hoeft in principe geen water in de bekers te gieten, misschien in het begin een heel klein beetje als de bekers droog zijn.
whitedeath57

Berichtdoor Doomhammer » 03 jun 2008, 14:30

Nog een aanvulling op Whitedeath: nooit in fel, direct zonlicht.
Doomhammer

nepenthes

Berichtdoor noucki » 03 jun 2008, 16:04

ik heb er juist eentje gaan kopen, er hangen ongv een tiental bekers aan,
de man die ze aan me heeft verkocht houd er thuis zelf ook, hij heeft me uitgelegt ze nooit in direct zonlicht te plaatsen , ik heb hem opgegangen bij het raam en als de zon fel schijnt hang ik hem waar anders, drie keer per week besproeien en een maal per week in bad leggen , goed besproeien en ze een uurtje laten zitten int bad. in mijn pot zelf zit er moeras mos en wat groene tinten, is dat da mos die jullie bedoelen,? ik denk wel dat hij in turf zit redelijk grote plant alvast! er komen er al 6 nieuwtjes aan. groeten en dank voor hulp
noucki

Berichtdoor Doomhammer » 03 jun 2008, 16:46

Wat dat moerasmos is weet ik niet. Het mos dat we bedoelen is Spaghnum.

Afbeelding

Ziet er ongeveer zo uit.

Het verplaatsen van je Nep. Is natuurlijk een oplossing, maar probeer een plaats uit te zoeken waar je hem permanent kan hangen. Je planten constant verplaatsen is niet erg bevorderlijk voor hun groei (ze lopen in de natuur ook niet rond weet je :wink: )

Wat meer mensen lijken te doen is de nep in de badkamer hangen, als ik mag aannemen dat jullie thuis wel een bad of douche nemen, hoef je je nep ook niet meer te besproeien.

En als ik zo bot mag zijn, foto's! Iedereen op het forum wil weten hoe je nep er uit ziet! :D :wink:
Doomhammer

Berichtdoor whitedeath57 » 03 jun 2008, 16:46

Fotootje?? :P
whitedeath57

nep

Berichtdoor noucki » 03 jun 2008, 20:56

ik ga ze er bijna opzetten hoor, maar kwee niet goed hoe je dat moet doen, geef eens uitleg? om verder over die plaats te spreken, hij hangt sierlijk in onze woonkamer! een prachtexemplaar vind ik het! maarja ik denk dat iedereen zijn neps mooi vind niet,? wij hebben een bad idd :p
noucki

Berichtdoor noucki » 03 jun 2008, 20:57

moet dat mos erin? want bij mij zit dat er niet bij hoor!
noucki

Berichtdoor Doomhammer » 03 jun 2008, 20:58

http://www.carnivora.nl/forum/viewtopic.php?t=3185

Dit is een gedetailleerde beschrijving over hoe je het beste die foto's op het forum kan krijgen.

Het mos houd de bodem zuur en gaat de verdamping van het water uit de bodem een beetje tegen. Neps zijn nogal gesteld op Spaghnum, maar hoe belangrijk het echt is kan ik niet zeggen, dat laat ik liever over aan de ervaren forumleden...
Doomhammer

Keer terug naar Nepenthes