nepenthes zwarte vlekjes op beker

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
noucki

nepenthes zwarte vlekjes op beker

Bericht door noucki » 04 jun 2008, 09:28

vandaag stond ik op en zag dat er zwarte vlekjes op mijn bekers en steel zit, niet op het blad dus, ik heb een paar topics doorgenomen maar daar word enkel over het blad gesproken, de zwarte vlekjes van mij zitten op de bekers, een paar maar, niet echt veel, ze hebben de grote van een vliegenstront (raar uitgedrukt) maar zo is het, kan iemand mij vertellen wat dat is en als het kwaad kan? of is dat nectarklieren,?
ik ben sharon uit brugge.

Doomhammer

Bericht door Doomhammer » 04 jun 2008, 10:56

Dat zijn hoogstwaarschijnlijk de nectarklieren. Niet zo lang geleden ook gevraagd:

http://www.carnivora.nl/forum/viewtopic.php?t=3288

Kenneth

Bericht door Kenneth » 04 jun 2008, 12:18

Kan je ze eraf wrijven?
Het komt wel eens voor dat een of ander rupsje op nepenthes zit. Die puntjes zijn dan zijn uitwerpselen. Heel erg schadelijk is het niet, maar het kan wel je blad beginnen oppeuzelen.
Ik heb dat hier vrij regelmatig, ik probeer het rupsje dan te vinden en verwijder het. Ze zijn ook dol op Pinguicula's en af en toe heb ik ze ook wel eens op een sarracenia.

Als het er niet afgaat, dan zullen het nectarklieren zijn, maar dit zou mij erg verbazen dat die op de beker zelf als zwarte klieren voorkomen.

noucki

Bericht door noucki » 04 jun 2008, 13:08

ik heb erover gewreven maar die plekjes blijven zitten! dus geen rupsjes , tzal wel nectarklieren zijn zeker? groetjes

noucki

Bericht door noucki » 04 jun 2008, 13:09

de vlekjes zitten op de bladeren , op de stelen en op de beker zelf, ze zijn ook erg plakkerig

Kenneth

Bericht door Kenneth » 04 jun 2008, 13:20

Ja, zullen inderdaad kliertjes zijn dan.

Plaats reactie