Nepenthes toppen?

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Nepenthes toppen?

Berichtdoor Skyer » 07 jun 2008, 12:26

Ik heb gehoort dat je je nepenthes kunt toppen om zo de productie van bladeren te stoppen en die energie "om te leiden" naar de productie van kelken. Hoe werkt dit precies? Ik wil nepenthes kwa balderen en lengte van zijn steel (naar boven) een beetje binnen proportie houden maar wel bekers laten produceren ;)
Afbeelding
Skyer

Berichtdoor whitedeath57 » 07 jun 2008, 15:41

Ik heb hier nog nooit van gehoord, en heb er geen idee van of het werkt.
Maar als je bekers wil, moet je een hoge luchtvochtigheid hebben. Zonder dat zal je waarschijnlijk geen bekers krijgen. Ik heb een luchtvochtigheid van 85-90 % , en mijn neps maken bij elk blad een beker.
whitedeath57

Berichtdoor Skyer » 07 jun 2008, 16:02

Ik nevel 3 a 4x per dag, dusja, vochtig is het wel denk ik dan....
Afbeelding
Skyer

blad

Berichtdoor kefke » 07 jun 2008, 16:57

Geen bladeren is geen kelken toch?
Wat wel gebeurt na toppen is het ontstaan van uitlopers uit 'slapende knoppen'. Vaak zijn die uitlopers harde groeiers en krijg je misschien meer bekers. Misschien dat het daarop slaat :wink: In het slechtste geval krijg je echter geen uitlopers :? Dan is de plant uiteraard verloren. Als de plant echt te veel de hoogte in gaat, kan je de plant laten ombuigen, zodat de scheut ter hoogte van de wortels (of eronder zelf!) komt. Op die manier zorgen plantenhormonen voor het ontstaan van zijscheuten. Nadat de zijscheuten aanwezig zijn, kan je met een geruster hart de plant insnoeien. En dit snoeimateriaal kan je dan weer gaan stekken :lol: Andere optie is om "airlayering" toe te passen, zoals men wel eens bij ficussen doet.
kefke

Berichtdoor whitedeath57 » 07 jun 2008, 17:35

Jaja, 3 a 4 keer per dag nevelen, maar staan ze in een open ruimte?
Als dat het geval is moet je niet ver zoeken.
whitedeath57

Berichtdoor Skyer » 08 jun 2008, 00:52

Ze staan in mijn kamertje, 18m2. Ik vraag me nog steeds een beetje af hoe je dan topt en welk effect dit heeft. Dit is wat de kweker erover te zeggen had (begrijp er niet veel van).

Afhankelijk van de leeftijd van de plant zullen er spoedig of pas na een paar jaren nieuwe kelken aanwezig zijn.
Om deze ontwikkeling te stoppen kunt u de plant toppen. De plant zal geen kracht meer geven aan de ontwikkeling van bladeren
maar alle kracht geven aan de ontwikkeling van de kelken.
In de zomer bloeien ze fantastisch in de schaduw
Afbeelding
Skyer

Berichtdoor Doomhammer » 16 jun 2008, 00:25

ik geloof dat mijn nep de geest heeft gegeven. De moederplant toch. De bovenste bladeren zijn afgestorven en hij maakt daar geen nieuwe meer. Maar daarmee zijn er wel 5 nieuwe plantjes aan de basis van de moederplant ontstaan. Dus Kefke heef in ieder geval gelijk :D
Doomhammer

Berichtdoor wouter Noordeloos » 16 jun 2008, 20:10

hoi Skyer,

Ik geloof dat degene waar je je Nepenthes hebt gekocht er niet heel veel van nepenthes weet.

1. Het toppen waar je het tot nu toe over hebt kan wel, maar dan kan het beter snoeien noemen.
Het snoeien van Nepenthes kan het hele jaar door, maar echter de wintermaanden is dit het meest geschikte tijdstip voor, omdat dan de meeste planten iets rustiger groeien. Het snoeien mag best drastisch, maar laat het verhoute gedeelte van de stengel wel zitten.
Het is gebleken dat Nepenthes planten die een grondige snoeibeurt hebben gekregen uitbundiger bekers maken en ook grotere bekers. Nepenthes planten die al in geen jaren meer gesnoeid zijn hebben hele lange stengels van soms wel 3 meter. Dit zijn planten die heel zelden bekers hebben of maken. De stengels en bladeren gaan elkaar ook in de weg zitten. Door hard te snoeien kan de plant een frisse herstart maken zonder al te veel in te leveren. Er zal op de plek waarde plant in afgeknipt is weldra een nieuwe groeipunt verschijnen.

Het materiaal wat er af is geknipt kan je heel goed gebruiken als stekmateriaal. Meer hierover zie elders op dit forum.

2. Volgens de verkoper komen er tijdens de zomermaanden mooie bloemen in? Dan moet de plant toch enige jaren oud zijn voordat hij gaat bloeien. bovendien heb je dan een mannelijke en een vrouwelijke bloem nodig voordat je kan gaan bestuiven.

Uit pure nieuwswgierigheid; Waar heb je deze plant vandaan?

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos

Berichtdoor Lija » 26 jun 2008, 20:30

Onlangs heb ik mijn Nepenthes getopt, omdat hij echt teveel de lucht in ging.

Aangezien ik niet bulk van het geld, heb ik op dit moment een Nepenthus uit het tuincentrum, dus een Ventrata.
Eerst maar eens kijken of dit een plant voor mij is........
Uiteraard met prachtige bekers gekocht, zien doet kopen, nietwaar ;)
En hij deed het ook goed, buiten in de schaduw, maar dan krijg je de winter en met kromme tenen heeft hij overwinterd op mijn vensterbank boven de verwarming :shock:
Uiteraard maakte hij geen bekers meer aan, maar bleef wel groeien.

Vandaar dat ik hem getopt heb.
Wat ik nu zie, is dat de plant weer veel bekers aanmaakt en inderdaad zoals Wouter zegt, komen er nieuwe groeipunten.
Mijn plant staat buiten onder een afdak en krijgt alleen 's morgens wat zon op de bladeren. De twee stekken staan op mijn tuintafel in spagnum, maar ik weet nog niet goed, wat ik ervan moet denken.
Doen ze het nu wel of doen ze het nu niet?
Het lijkt erop, dat ze het doen, maar wat moet ik met nog meer Ventrata's :roll:
Het is misschien meer het proberen met Nepenthessen, hoe dit werkt om dan over te gaan naar mooiere soorten.
Maar ik moet eerst even het "beestje" leren kennen :wink:

Ik hoop, dat deze bijdrage zinvol is.

Groetjes Lily
Lija

Berichtdoor Celox » 27 jun 2008, 11:41

zelfde verhaal hier, ventrata werd te groot. Topte hem (eigelijk veel te ver naar onder maar kom) en nu is elke slapende groeiknop uitgekomen en zijn er 2 zijscheuten geproduceert, de groeipunten op de plant zelf maken grote volwassen bekers aan, de zijscheuten uiteraard enkel kleine bekers
Afbeelding
Celox

Keer terug naar Nepenthes