Water in de beker

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Mijn

Water in de beker

Bericht door Mijn » 23 jul 2008, 09:42

Hoi allemaal,

ik heb sinds gisteren een nepenthes alata, tenminste dat staat er op het kaartje, heb ergens gelezen dat het waarschijnlijk een ventata is. iig, de bloemist waar ik m vandaan heb zei dat ik moet zorgen dat er altijd een laagje water in de bekers zit. dit kan ik nergens vinden op het internet een in een planten boek van mijn moeder staat dat er absoluut geen water in moet. weet iemand hoe het zit? het lijkt me dat er geen water in moet.

groeten Mijn, nieuw op het forum en al helemaal carnivora fan :D

Mijn

Bericht door Mijn » 23 jul 2008, 09:50

ik lees net in een vorige topic dat een iemand wel de bekers vult en een ander niet. misschien moet ik gewoon kijken hoe het gaat, ik hang m in de huiskamer. en ga m flink besproeien.

Seppe
Contacteer:

Bericht door Seppe » 23 jul 2008, 13:06

Het beste is natuurlijk om ze niet bij te vullen. Als je Nepenthes is goede condities staat zou hij zelf genoeg vocht moeten aanmaken. Gewoon zorgen dat de luchtvochtigheid hoog genoeg is. En je Alata heeft 95% kans om een ventrata (ventricosa x alata) te zijn.

Grts, Seppe
Afbeelding

kefke
Contacteer:

Bericht door kefke » 23 jul 2008, 16:22

Het vullen van de bekers heeft vooral tot doel de bekers te behouden en dus de sierfactor van de plant hoog te houden. (Als ik het goed voor heb ten minste?)
De bekers worden bij (grootschalige) kwekers vaak geledigd voor transport. Als die planten dan in een drogere omgeving komen, dan sterven die bekers vaak af. Als je de vroegere condities (vaak onbekend) kan nastreven, dan zullen de bekers vanzelf langer meegaan. Planten gekocht van gepassioneerden (zoals veel hier op het forum) bevatten meestal nog 'sap' in de bekers en dienen zeker niet gevuld te worden.

Wat ik doe met tuincentrumplanten is het volgende. Ik controleer alle bekers of ze nog vloeistof bevatten. Als ze er nog bevatten (ook al is het maar een beetje), dan vul ik ze niet bij. De bekers die volledig leeg zijn, vul ik een klein beetje met regenwater/gedistileerd water.
Aan nieuwe bekers (die dus niet open zijn bij aanschaf), niets toevoegen.

Mijn

Bericht door Mijn » 23 jul 2008, 16:36

dat is een goeie, dank je. ik heb de bekers zelf leeggegooid, dus ze zijn nu droog, zal beetje water in doen. jammer alleen dat de zon nu schijnt en ik geen regenwater bij de hand heb! 8)

exoticfreak

Bericht door exoticfreak » 23 jul 2008, 22:11

?!?!??! laatste tijd keiveel regen en je hebt niets overgehouden?
groetjes tijmen
red de boom! eet een bever...

Mijn

Bericht door Mijn » 23 jul 2008, 23:43

dit is mn eerste en voor mn andere planten gebruik ik lauw water uit de kraan. heb wel al een pot buiten gezet voort geval er een drupje valt :)
heb voor nu wat water gekookt en daar sproei ik mee. wordt vanaf zaterdag toch weer slechter dus tegen die tijd zet ik nog wel een pot buiten.

kefke
Contacteer:

Bericht door kefke » 24 jul 2008, 11:23

Mijn schreef:dit is mn eerste en voor mn andere planten gebruik ik lauw water uit de kraan. heb wel al een pot buiten gezet voort geval er een drupje valt :)
heb voor nu wat water gekookt en daar sproei ik mee. wordt vanaf zaterdag toch weer slechter dus tegen die tijd zet ik nog wel een pot buiten.
Gekookt water heeft niet het gewenste effect voor vleesetende planten. Vleesetende planten zijn globaal gezien niet zo heel moeilijk, maar geschikt water is echt wel een vereiste. Aangezien je maar één plant hebt, zou ik mij dus naar de winkel reppen om een fles gedestilleerd water van een litertje of 5. Deze kan je dan ook bijvullen met regenwater.
Gekookt water is namelijk niet echt geschikt voor vleeseters.

Succes :wink:

Mijn

Bericht door Mijn » 25 jul 2008, 21:40

hmm, dat dan ook niet dus. nou ja, zo doende leer je. heb van een oom gedestilleerd water in aan komst.
nog een vraagje, er liggen vaak dode vliegen op de venster bank (vooral bij mn moeder) en zij vroeg zich af of ik dat ook kan geven? maar we dachten dat er waarschijnlijk te weinig voedingsstoffen in zitten. heeft iemand hier ervaring mee?
alle bladeren zijn trouwens rechtop gaan staan en ik zie al een bekertje in de maak, dus hij heeft t ondanks het gekookte water toch naar zn zin :D

kefke
Contacteer:

Bericht door kefke » 26 jul 2008, 14:16

Mijn schreef:hmm, dat dan ook niet dus. nou ja, zo doende leer je. heb van een oom gedestilleerd water in aan komst.
nog een vraagje, er liggen vaak dode vliegen op de venster bank (vooral bij mn moeder) en zij vroeg zich af of ik dat ook kan geven? maar we dachten dat er waarschijnlijk te weinig voedingsstoffen in zitten. heeft iemand hier ervaring mee?
alle bladeren zijn trouwens rechtop gaan staan en ik zie al een bekertje in de maak, dus hij heeft t ondanks het gekookte water toch naar zn zin :D
Dat hij het nu nog naar zijn zin heeft, kan een tijdelijk fenomeen zijn. Als de zouten zich ophopen, kan het verkeerd gaan. Maar je hebt blijkbaar overgeschakeld op het juiste water, dan zal het allemaal niet zo veel kwaad kunnen :wink:

Ik geef dergelijke dode insecten enkel als ze niet verdroogd zijn. Als ze volledig verdroogd zijn, zal de plant er ook niet veel meer uit halen. Insecten die nog "lekker sappig" zijn geef ik wel :lol: (Ik moet wel zeggen dat ik die dan gooi in een oudere beker (die al dan niet al begint af te sterven). Als zodoende een schimmelinfectie meekomt met de vlieg, dan hoef je enkel een oude beker te verwijderen :wink:

Mijn

Bericht door Mijn » 26 jul 2008, 16:00

alleen sappige dus. klinkt idd logisch, ik hou ook niet van uitgedroogt vlees :wink:

exoticfreak

Bericht door exoticfreak » 26 jul 2008, 16:08

:x :x uitgedroogt vlees :evil:
groetjes tijmen
red de boom! eet een bever...

Mijn

Bericht door Mijn » 30 jul 2008, 12:48

heb nu mn ventrata n weekje en geloof dat ie t aardig naar zn zin heeft. de bladerenstaan alle kanten op en zijn gegroeid. heb ook t idee dat er nieuwe bekertjes aan komen, heel mini, maar ze komen wel. :D zie alleen niet veel beestjes in de bekers, hang m sochtends even buiten om wat te vangen, hoop dat dat een beetje werkt. maar tot nu toe dus positief nieuws!

Plaats reactie