verdroogde bekers

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

verdroogde bekers

Berichtdoor Mijn » 04 aug 2008, 10:00

ik heb een vraagje, ik weet dat op een gegeven moment de bekers op zijn en verdrogen. maar die van mij zitten helemaal niet vol met resten van beestjes. er is er eentje waarvan de hals al verdroogd is, en de andere alleen de klepjes. ook van een heel klein groen bekertje is het klepje verdroogd. deze lijkt me niet oud genoeg om 'op' te zijn. verder doet ie t prima, groeit goed en lijkt me nieuwe bekertjes aan te maken. dus zijn ze gewoon op of is er wat anders aan de hand?

dit is m
Afbeelding
en hier het verdroogde klepje van de kleine
Afbeelding
en hier van een grote een verdroogde klep en de verdroogde hals
Afbeelding

en als ze op zijn moet ik dan die met de verdroogde hals al afknippen?
Laatst bijgewerkt door Mijn op 04 aug 2008, 10:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Mijn

Berichtdoor Kenneth » 04 aug 2008, 10:11

Als het een nieuwe plant is kan het zijn dat de plant in shock is. Zeker als het er een uit een tuincentrum is, is die kans wel groot. De plant heeft daar (meestal) in slechte condities gestaan en gaat in een soort toestand van overleven. Om te overleven (voor korte tijd) hebben de bekers inprincipe geen echt nut, dus kunnen ze afsterven.

Andere reden kan zijn dat je plant te droog staat. Maar ik denk niet dat het dit zal zijn.
Kenneth

Berichtdoor Mijn » 05 aug 2008, 00:15

nee droog is ie niet, spuit m 1 a 2 keer per dag en hijs net in een badje geweest. ik heb m niet verpot nadat ik m heb gekocht. wellicht is dat een optie. vind het zo jammer dat ze verdrogen, ze zijn zo mooi.
Mijn

Berichtdoor Kenneth » 05 aug 2008, 00:18

tja, het hoort erbij. Koop een nepenthes nooit omdat hij op dat moment zo mooi is... de kans dat de huidige bekers zullen afsterven is vrij reeel. (minder als het van bij een hobbykweker komt).

Maar maak je geen zorgen, na enkele weken komen er weer nieuwe bekers en die zullen langer blijven.
Kenneth

Berichtdoor Mijn » 05 aug 2008, 00:26

tja voor een leek als ik waren het juist de bekers waar ik op viel. maar nu weet ik beter en zit ik elke dag hoopvol te kijken naar nieuwe beker groei. hoe verdroogd moeten ze zijn om ze af te knippen trouwens?
Mijn

Berichtdoor Kenneth » 05 aug 2008, 10:15

zolang er vloeistof inzit en ze niet helemaal bruin zijn, laat ik ze hangen. Ze kunnen nog altijd prooien vangen...
Kenneth

Berichtdoor Mijn » 08 aug 2008, 17:35

ik las een paar dagen geleden op een site van een bloemist/cactus,vep kweker dat zij een paar druppels melk in de bekers doet om het eiwit aanmaak op gang te brengen. omdat de meeste bekers toch aan het verdrogen zijn dacht ik ik probeer het gewoon. met een rietje in elke beker een paar druppels, het lijkt te helpen, tenminste de verdroging zet niet heel erg door en zag prompt een vlieg in één beker zitten. ben benieuwd hoe het verder gaat.
Mijn

schimmel in beker

Berichtdoor Mijn » 17 sep 2008, 20:00

ik heb vanochtend een n.ventrata kocht bij een tuincentrum hier in de buurt, het is een mooie plant met groeiende bekers, maar in sommigen zit een hele laag schimmel. gebeurt dat wel meer met (half)volle bekers?
het is een kadootje voor mn mams dus ik wil haar niet opschepen met iets wat veel gedoe oplevert.
ik dacht zelf om ze te spoelen. maar als het normaal is dan niet natuurlijk.
heeft iemand dit wel eens gehad?
Mijn

Keer terug naar Nepenthes