Vraag over Nepenthes Ventrata

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Vraag over Nepenthes Ventrata

Berichtdoor Lija » 19 aug 2008, 16:40

Nadat mijn Nepenthes Ventrata de winter overleefd heeft in mijn woonkamer heb ik hem in het voorjaar weer buiten gezet, waar hij het prima naar de zin heeft!
Toen ik hem buitenzette, heb ik hem ook gelijk getopt en beide toppen zijn geworteld, ook buiten in puur spagnum.

Na het toppen heeft de moederplant om het zo maar te noemen heel wat nieuwe bekers aangemaakt. Ik schat zo rond de 15 tot 20 bekers. Sommigen redelijk groot, anderen weer wat kleiner, maar 1 ding is zeker: het is vliegenvanger nr 1 dit jaar!!!
Veel van deze bekers zijn bijna tot de helft gevuld met vliegen.

Maar onherroepelijk komt de herfst in zicht en zal de plant weer naar binnen moeten, zodra de nachten echt kouder worden.
En nu komt mijn vraag: gaat het binnen niet ongelofelijk stinken met die gevulde bekers????
De plant zal niet meer in de woonkamer kunnen staan, daar is hij te groot voor geworden, dus wil ik hem op de slaapkamer van mijn dochter zetten. Daar heeft hij voldoende licht en ruimte om te overwinteren.
Maar ik zie de ogen van mijn dochter al als ze merkt, dat dit mogelijk behoorlijk stinkt met al die dooie en verterende vliegen: of ik wel helemaal spoor........ :shock:

Gaan de bekers binnen vanzelf dood, moet ik ze eruit knippen ofwel, wat is wijsheid???

Hieronder 2 foto's:

Gehele plant:

Afbeelding

Een goed gevulde beker:

Afbeelding

De helft van de bekers zijn dus zo gevuld....

Groetjes Lily
Lija

Berichtdoor Hans Baank » 20 aug 2008, 14:44

Hee Lily :P

Wat een prachtige plant zeg. De achterkant omhoog gebonden en de voorkant laten hangen. Dat vind ik een heel mooi concept. Ga ik van je naapen. Heel leuk :P

Groetjes

Hans :wink:
Heerlijk al die Nepenthessen
Hans Baank

Berichtdoor Lija » 20 aug 2008, 18:28

Hoi Hans,

Ik grinnik even om je reactie, want ik heb dat niet specifiek zo gedaan, maar is in de loop van de lente/zomer zo gegroeid.
Sinds ik hem getopt en buiten gezet heb, groeit de plant als een tierelier.

Maarre, hoe zit het nu met de bekers vol vliegen, die ik straks binnen ga zetten????

Je ziet op de detailfoto tot hoever de beker is gevuld met vliegen, tot en met het groene gedeelte.
Ik heb vorig jaar oude bekers afgeknipt van een sarracenia buiten, die ook vol met vliegen zat. Wat een meur kwam daar vanaf........ :shock:

Ik hoop toch nog een reactie te krijgen, hoe ik hier mee moet omgaan als ik de plant naar binnen haal.

Groetjes Lily
Lija

Berichtdoor whitedeath57 » 20 aug 2008, 18:58

Tja, als je de plant naar binnenhaalt gaat het stinken, dat is onvermijdelijk...
Je kan moeilijk geurverfrissers rond je plant gaan hangen.
Ik zou hem binnenzetten, en als de stank te erg blijkt, zou ik de volste bekers eraf knippen. Als het dan nog te veel stinkt kan je ze er evt. allemaal afknippen.
whitedeath57

Berichtdoor Hans Baank » 20 aug 2008, 20:26

Lija schreef:Hoi Hans,

Ik grinnik even om je reactie, want ik heb dat niet specifiek zo gedaan, maar is in de loop van de lente/zomer zo gegroeid.
Sinds ik hem getopt en buiten gezet heb, groeit de plant als een tierelier.

Maarre, hoe zit het nu met de bekers vol vliegen, die ik straks binnen ga zetten????

Je ziet op de detailfoto tot hoever de beker is gevuld met vliegen, tot en met het groene gedeelte.
Ik heb vorig jaar oude bekers afgeknipt van een sarracenia buiten, die ook vol met vliegen zat. Wat een meur kwam daar vanaf........ :shock:

Ik hoop toch nog een reactie te krijgen, hoe ik hier mee moet omgaan als ik de plant naar binnen haal.

Groetjes Lily

Hai Lily :P

Ha wat een grap joh,

Maar wat cool zo die plant en ga die van mij ook zo doen hahaha. En wat je vraag voor de vliegenstank die is al door iemand beantwoord zag ik :lol: Maar die van mij staat binnen en heeft nog nooit zoveel vliegen gehad. Degene die bij mij vliegen vangen zijn mijn Saracenia flava. Die zitten bomvol.

Groetjes Hans
Heerlijk al die Nepenthessen
Hans Baank

Berichtdoor Mijn » 20 aug 2008, 22:05

mijn ventrata hangt ook binnen ( met een stuk naar boven en een naar beneden trouwens, vond ik ook leuk staan) en vangt heel weinig. wat kleine vliegjes en af en toe een mier die ik buiten vang en op de plant zet. maar groeien doet ie wel een bekers aanmaken ook.

@ Lija; als ik je dochter was zou ik idd ook niet een stink plant op mn kamer willen hebben :wink: maar nu ik zelf vep verslaafd ben zou ik het wat minder erg vinden.
Mijn

Berichtdoor jacqueline » 21 aug 2008, 07:16

hoi lija
mischien een idee om de bekers leeg te gooien en daarna met schoon gedeminiraliseerd water te vullen ?
ik zou dit als optie houden omdat als je ze afknipt ben je ze zeker kwijt
dus zou je op deze wijze dit als experiment kunnen proberen
wie weet werkt het
ik zou inderdaad ook niet met een stinkplant op mijn slaapkamer willen slapen :)
en al helemaal als het mijn hobby niet was
succes jacqueline
creatieve mensen hebben geen rommel liggen
creatieve mensen hebben overal ideen liggen
jacqueline

Berichtdoor Lija » 21 aug 2008, 18:45

Hmmm, allemaal aardige reactie's, maar is er geen kenner van Nepenthesen, die kan reageren????
De bekers leegkieperen en schoonspoelen is geen optie, daarvoor zitten ze te vol. Met afknippen ben ik veel mooie bekers kwijt.

Inmiddels zie ik, dat de beker op de close-up vanzelf het loodje lijkt te leggen, hij wordt groener en groener.......

En inderdaad, mijn dochter heeft niets met mijn hobby, wat betreft vleesetende planten, maar ook niets met mijn tuingebeuren, laat staan het moestuingebeuren. Van deze laatste eet ze alleen lekker ;)

Voorlopig zomert het nog en volg ik mijn planten, ook de Nepenthes :P

Groetjes Lily
Lija

Berichtdoor whitedeath57 » 21 aug 2008, 19:31

Wat kan een kenner daar nu meer van zeggen??
binnen = stank
afknippen = minder stank
whitedeath57

Berichtdoor Lija » 21 aug 2008, 19:46

Ook dat is een antwoord :wink:

Maar ik zoek eigenlijk mensen, die hun N. Ventrata lente/zomer buiten plaatsen, zodat ze hier een zinnig antwoord op kunnen geven.
Evengoed doet niemand dit en zal ik hier mijn ervaringen moeten plaatsen :lol:

Groetjes Lily
Lija

Berichtdoor maikel » 21 aug 2008, 23:42

ik denk dat als je de stank wilt voorkomen vbinnenshuis dat je de bekers vol met vliegen zal moeten legen. zo rotten de bekers niet weg en zal je ook een stuk minder last hebben van die geur... als je ze uitspoelt en vervolgens vult met wat sappen van een onlnags aangegroeide beker die nog niet stampvol met vliegen zit heb je in feite gewoon een nieuwe schone beker die weer klaar staat voor de volgende passerende vlieg... het zal even werk zijn maar denk dat het best te doen is....
Afbeelding
maikel

Berichtdoor Lija » 22 aug 2008, 16:30

Tja, er zit dus niets anders op dan de gevulde bekers weg te knippen!

Toch vind ik het wel leuk om deze plant zomers buiten te zetten en dan te zien, dat ze ook goede vangers zijn.
Hij staat onder een afdakje en heeft alleen de vroege ochtendzon.
Hier lijkt hij niet onder te lijden en alleen de bladeren zonder bekers worden lelijk en knip ik er ook uit.
En al is het "maar" een ventrata, toch leuk om te zien, dat hij veel bekers aanmaakt en succesvol met vangen 8)

Groetjes Lily
Lija

Berichtdoor Mijn » 22 aug 2008, 17:28

dat vind ik idd ook heel leuk om te zien, die van mij is met twee bezig. en ik vind eigenlijk niks 'maar' een zus of zo, zelfs onkruid geeft de schattigste bloemetjes en de n. ventrata is de plant die mij tot veps heeft verleidt dus dat is juist heel bijzonder!
dat jullie het maar even weten, :lol: :P
Mijn

Berichtdoor marian » 03 sep 2008, 12:36

hallo Lily

Heb eindelijk ook nog 's de tijd genomen om een en ander door te lezen op dit forum , en kom jouw vraag over de stinkbekers tegen.
Ik heb ze dus standaard in de serre met vrijwel de hele zomer de schuifpuien open staan en alle 5 de planten hebben enorm aantal bekers gemaakt. Maar als ze eenmaal overvol zijn prduceren ze blijkbaar niet genoeg vocht meer om door te blijven gaan. Bij mij zijn nu al de meest volle bekers op natuurlijke wijze af aan het sterven. Er uit knippen kan volgens mij geen kwaad, want volgend voorjaar zullen de meeste bekers van dit jaar niet veel meer doen.
Ik heb onlangs zelfs enkele bekers weggeknipt omdat na enig speurwerk ik er tot mijn stomme verbazing= lees walging ondekte dat er allemaal maden over de serre vloer kropen die dus uit een van de bekers kwamen gekronkelen. Dat vond ik toch wel een beetje te!!!!
Ik heb al een aantal jaren de volste bekers gewoon weggeknipt voor ze naar een lege slaapkamer verhuisden, en in het voorjaar beginnen ze gewoon fris met nieuwe. Toen de stengels echt te hoog kaal werden heb ik ze ook eens drastisch ingesnoeid, met als resultaat dat ze meerdere nieuwe uitlopers maakten, met natuurlijk nieuwe bekers.
Groet uit Limburg, Marian
marian

Berichtdoor Lija » 03 sep 2008, 16:46

Heeee Marian,

Wat leuk om weer wat van je te horen!!!
Ik heb je een paar maal geprobeerd mail te sturen, maar adres was niet bekend???

Maar goed, inmiddels zie ik, dat de volste beker inderdaad aan het afsterven is en wat ik lees over de maden, heeft me helemaal over de streep getrokken: Bekers gaan eraf voor ze naar binnen gaan!!!!

Jakkes, ooit eens een maden-invasie in huis gehad door de vissers-liefhebberij van mijn zoon. Ik krijg nog de kriebels als ik daaraan terug denk!!!

Groetjes Lily
Lija

Keer terug naar Nepenthes