Schildluis

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
whitedeath57

Schildluis

Bericht door whitedeath57 » 13 dec 2008, 12:52

Hallo iedereen,
ik zit met schildluizen in mijn HL-terrarium... :cry:
Ik had ze al even in het oog maar ik dacht dat ze geen kwaad konden.
Ze zitten op mijn U.alpina, N.talangensis, en er zaten er enkele op mijn aristolochioides. Vooral mijn talangensis heeft er blijkbaar zwaar onder geleden, die heeft nog maar 1 blad, ik denk dat deze het niet zal overleven. Die op mijn aristolochioides heb ik handmatig verwijdert.
Ik heb gesproeid met een insecticide, maar kan ik iets méér doen?
En weten jullie hoe sterk mijn andere neps zullen lijden onder de insecticide?
Bedankt :(

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 13 dec 2008, 13:39

Hoi

Schildluis is lastig te verwijderen zonder chemische bestrijding. Ik weet helaas niet hoe Nepenthes reageert op chemische bespuiting.

Met de hand weghalen kan wel als het om kleine aantallen gaat, maar als het om grotere aantallen gaat nogal tijd rovend.

Wat ik vaak doe als er ongewenst bezoek is; De plantendelen opofferen waar erg veel ongedierte in of op zit. De groeipunt is bijna altijd intact en hier zullen nieuwe scheuten uit komen die plaagvrij zijn.

Ik denk dat je jou Nepenthes planten heel vaak zult moeten nakijken de komende weken.

Take care,

Wouter

marcel

Bericht door marcel » 13 dec 2008, 15:29

welke insecticide heb je gebruikt? Dan kan ik de te verwachten plantschade wellicht inschatten. Verder is het voor schildluis heel belangrijk geen contactmiddel te gebruiken want dat komt slecht door het harde schild en ze bewegen als ze eenmaal zitten niet echt veel meer.

Systemische middelen worden door de plant opgenomen en komen dan in de sapstroom. De luizen vergiftigen zichzelf dan met elke slok.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

whitedeath57

Bericht door whitedeath57 » 13 dec 2008, 16:05

Bio-pyretrex op waterbasis. Ik niet dat het een systematische insecticide is...
Maar zou ik mijn U alpina (die is het hardst aangetast, alle bladeren staan vol aan de achterkant) niet gewoon terugsnoeien, en alle bladeren tegen de grond afknippen? Hij heeft veel van die voedselknollen, dus hij zou daar tegen moeten kunnen. Kunnen die schildluizen aan de wortelbasis of een rhizoom zitten?

davy

Bericht door davy » 13 dec 2008, 16:54

...heb juist voor de winter last gehad van schildluizen op mijn cephalotus, gelukkig in mindere mate zodat ik ze handmatig kon verwijderen, nu met de koudere periode(overdag zo'n 10° en s'nachts zo'n 4-6°) zijn ze blijkbaar verdwenen, zal deze topic in de gaten houden want met het voorjaar hoop ik dat ik kan reageren moesten mijn andere planten ook last hebben...dus als iemand goeie tips heeft om dit te vermijden als dat mogelijk is let us know :wink:
DJINNSTAH

MDvW

Bericht door MDvW » 13 dec 2008, 17:58

Als ik jou was zou ik ook alle delen weghalen die erg zijn aangetast.

In het vervolg moet je de nieuwe planten ook heel goed controleren op ziektes. Ik zou namelijk niet weten hoe zo'n luis anders in het terrarium terecht is gekomen.

@Davy, interpunctie, hoofdlettergebruik en zo nu en dan een nieuwe zin dragen bij aan de leesbaarheid.

marcel

Bericht door marcel » 13 dec 2008, 19:34

Pyreherumverbindingen zoals je gebruikt heb zijn heel veilig voor de planten, maar je hebt een goede kans dat de schildluis er niet kapot van gaat. Tot op het laatste blad terugsnoeien zou ik niet doen, maar als je de planten kan isoleren en onderdompelen om de luizen te verdrinken is dat een goed alternatief.
President, ICPS

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 13 dec 2008, 21:25

hoe lang duurt het voordat een luis verdronken is ?

Pim
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl

marcel

Bericht door marcel » 13 dec 2008, 23:04

Volgens mij een minuut of 5, maar wat ik hoor zetten de mensen die dit al eerder probeerden ze een kwartier tot een half uurtje onder water.
President, ICPS

davy

Bericht door davy » 14 dec 2008, 11:54

kan dit geen kwaad voor bv. Cephalotus als de bekers volledig onder water zitten gedurend een 15min. Zullen de bekers daar geen hinder van ondervinden?

@marcel,hopelijk is het nu beter...
DJINNSTAH

marcel

Bericht door marcel » 14 dec 2008, 16:14

plant moet dit makkelijk overleven. Tijdelijke overstromingen komen veel voor in de natuur en de meeste planten kunnen hier wel een poosje tegen.

Sarracenia psitaccina staat soms een paar maanden onder water en is hier zelfs op aangepast met zijn bekerstructuur.
President, ICPS

Plaats reactie