Welke Nepenthessen?

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Welke Nepenthessen?

Berichtdoor DiaBertje » 24 jul 2009, 16:43

Kan er iemand mij helpen met de juiste benamingen van de volgende Nepenthessen?

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

5Afbeelding
DiaBertje

Berichtdoor wouter Noordeloos » 24 jul 2009, 18:03

hoi DiaBertje,

Heb ik het juist dat je een Nepenthes liefhebber bent?

Hier de antwoorden;

1. Dit is duidelijk een Nepenthes ventricosa Red Neck. Dit is een variant van de bekende ventricosa. Een gewone ventricosa heeft geen rode vlek onder de bekerrand. N. ventricosa Red Neck heeft Carniflora sinds een jaar in het assortiment.

2 en 4. Dit is Nepenthes x hookeriana, de hybride tussen 2 vaste soorten, namelijk N. rafflesiana en N. ampullaria. Het is goed te zien dat bij deze planten van N. x hookeriana de invleod van N. ampullaria te zien is vanwege de vorm van de bekers. Ten eerste de buikige bekers en ten 2de ghet formaat van de bekers, die toch relatief klein zijn. de bekers van N. ampullaria blijven altijd klein. Er is wel invloed van N. rafflesiana, namelijk de bekerrand en de vlekken op de bekers bij N. x hookeriana.

5. Nepenthes x ventrata en GEEN N. alata, zoals velen denken.
Deze planten worden massaal geteeld en aangeboden door commerciele kwekers en zijn veel te vinden bij bloemisten en tuincentra.
Ze worden aangeboden als N. alata, maar er zijn een paar kleine kenmerken die de kenners doen neigen te zeggen dat dit toch een hybride is, namelijk N. x ventrata, de kruizing tussen N. alata en n. ventrinermis.

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos

Berichtdoor Maverick » 24 jul 2009, 19:14

wouter Noordeloos schreef:hoi DiaBertje,

Heb ik het juist dat je een Nepenthes liefhebber bent?

Hier de antwoorden;

1. Dit is duidelijk een Nepenthes ventricosa Red Neck. Dit is een variant van de bekende ventricosa. Een gewone ventricosa heeft geen rode vlek onder de bekerrand. N. ventricosa Red Neck heeft Carniflora sinds een jaar in het assortiment.

2 en 4. Dit is Nepenthes x hookeriana, de hybride tussen 2 vaste soorten, namelijk N. rafflesiana en N. ampullaria. Het is goed te zien dat bij deze planten van N. x hookeriana de invleod van N. ampullaria te zien is vanwege de vorm van de bekers. Ten eerste de buikige bekers en ten 2de ghet formaat van de bekers, die toch relatief klein zijn. de bekers van N. ampullaria blijven altijd klein. Er is wel invloed van N. rafflesiana, namelijk de bekerrand en de vlekken op de bekers bij N. x hookeriana.

5. Nepenthes x ventrata en GEEN N. alata, zoals velen denken.
Deze planten worden massaal geteeld en aangeboden door commerciele kwekers en zijn veel te vinden bij bloemisten en tuincentra.
Ze worden aangeboden als N. alata, maar er zijn een paar kleine kenmerken die de kenners doen neigen te zeggen dat dit toch een hybride is, namelijk N. x ventrata, de kruizing tussen N. alata en n. ventrinermis.

Take care,

Wouter

Wouter is vul je even aan:

3 is N.sanguinea

4 is ook een N.hookeriana, alleen heeft deze al andere bekers omdat die bij deze kruising verschillen naarmate de plant groter wordt, je hebt 2 vormen bekers, de jonge en oude bekers, bij foto 2 zijn het je jonge en bij foto 4 de oude.

Wouter is N.X ventrata niet N.alata x N.ventricosa?
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst
Maverick

Berichtdoor DiaBertje » 24 jul 2009, 19:21

Hartelijk bedankt.
Ik ben een redelijke Nepenthes fan, maar ook de Sarracenia's doen het hier goed :D
DiaBertje

Berichtdoor Dirk » 24 jul 2009, 20:18

Wat grappig, die eerste is precies dezelfde als waar ik een paar dagen geleden naar vroeg: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/f ... php?t=4030 . Waar heb je hem gekocht?
Dirk

Berichtdoor DiaBertje » 25 jul 2009, 08:25

Dirk schreef:Wat grappig, die eerste is precies dezelfde als waar ik een paar dagen geleden naar vroeg: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/f ... php?t=4030 . Waar heb je hem gekocht?

Is juist, heb die vraag zelfs nog gezien.
Ik heb hem bij Leo Nagels in Viersel gekocht. Zo ook trouwens de Hookeriana's en de Sanguinea.
Zag ze heel alleen staan in de winkel en in België vind je er niet zo vaak, dus heb ze maar ineens allemaal gekocht :-)

mvg Bert
DiaBertje

Berichtdoor Rene Flierman » 26 jul 2009, 02:30

heb vorig jaar hookeriana gekocht, maakt nu bekers aan, mooie plant.
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Keer terug naar Nepenthes