snoeien en verpotten

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

snoeien en verpotten

Berichtdoor Reaper » 11 aug 2009, 15:52

hoi allemaal,

ik heb een Nepenthes x ventrata (als ik me niet vergis), die nu 4 jaar oud is, en altijd al in dezelfde pot heeft gestaan. In die 4 jaar tijd heeft hij op 5 of 6 verschillende (binnen)locaties gestaan, de ene nog droger dan de andere (max 40% luchtvochtigheid), maar hij heeft alles overleefd (ook een schimmel en rupseninvasie). Omdat ik hem ook behoorlijk vaak normaal kraanwater heb gegeven (vooral de eerste 2 jaar) wil ik hem binnenkort toch eens gaan verpotten (in ieder geval schone aarde geven, en misschien kijken of ik hem kan splitsen), maar omdat hij ook behoorlijk groot is geworden (met veel lange verhoute stengels), wil ik hem ook eens goed snoeien (en stekjes maken van hetgeen dat ik afknip).

Nu lijkt het me echter niet gezond voor een plant als ik hem snoei (en daarmee een opdoffer verkoop), om hem daarna ook nog eens tegelijkertijd in een andere aarde te zetten (2e opdoffer en misschien wel nekslag). Wat kan ik dus het beste doen? Eerst snoeien, later verpotten... omgekeerd? of toch maar tegelijkertijd?

En met het snoeien, kan ik dan het beste alles inkorten, of enkel de lange verhoute takken? Het maakt me niet uit als hij er met alles inkorten een tijdje behoorlijk zielig eruit zal zien, daar ben ik op voorbereid... het gaat er mij om wat het beste is voor de plant zelf.
Reaper

Keer terug naar Nepenthes