Terug snoeien van Nepenthes

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Terug snoeien van Nepenthes

Berichtdoor scriptkiddie » 23 aug 2009, 16:01

ik heb een Nepenthes ( Altana - Ventrata ? ) en deze wordt momenteel een beetje te groot voor de huidige plaats, Tevens is hij vanuit de kern 7 nieuwe stekken omhoog aan het groeien.

Nu is mijn vraag Wanneer ( maanden ) kan je deze plant terug snoeien en op welke plaats in de takken moet je hem snoeien , Ik zou graag het snoeisel weer als stek inzetten.

Gezien de plant eerder al door een vorige eigenaar is gesnoeid hier een paar foto`s, en ja hij hangt op de badkamer , lekker vochtig :P

Afbeelding

Afbeelding
scriptkiddie

Berichtdoor Reaper » 23 aug 2009, 16:34

wel onder voorbehoud, want ik heb het van niemand op eht forum geverrifieerd gekregen (ik heb dezelfde vraag een korte tijd terug gesteld).

Terugsnoeien zou je het beste kunnen doen vroeg in het groeiseizoen van de Nepenthes (voorjaar dus). Iets later kan ook, maar verwacht dan niet dat je een mooie plant hebt dat jaar.

Waar terug te snoeien: Die keuze is aan jou. Meestal is het het beste om zon 5-10 cm vanaf de grond af te knippen. Knip verhoutte takken korter af, en takken met bladeren dicht bij de grond laat die iets langer zodat de plant nog voldoende bladeren heeft voor fotosynthese.

Stekjes maken: je ziet op een vrijwel vaste afstand op een tak bladeren ontspruiten. Snij of knip de takken tussen die punten door. Zorg dat je de tak dan onderverdeelt zodat er 3 bladeren (groeipunten) aan ieder stukje tak zit (de verhoutte gedeelten kan je weg gooien). Van ieder stukje, KNIP (niet trek) het onderste blad zo kort mogelijk eraf, en knip alle andere bladeren (met uitzondering van de top) voor de helft af om vochtverdamping bij je stekjes zoveel mogelijk te minimaliseren.
Steek de stekjes diep genoeg (zodat het onderste groeipunt ver genoeg onder de grond zit) in je klassieke nepenthes grondmengsel (gebruik stek-hormoon als je dat leuk vind, hoeft niet). goed vochtig maken, en in een afgesloten platic zak zetten. Stekjes moeten redelijk wat licht krijgen, maar geen volle zon.
Eventueel kan je de stekjes ook in een glasje (zuiver) water zetten en die op een lichte plek wegzetten. Daar heb ik zelf echter geen ervaring mee.

Je hebt gelijk trouwens dat een badkamer een lekkere vochtige plek is voor een Nepenthes... maar ik vind hem er een beetje anemisch uit zien. toch zeker de onderkant van de bekers horen goed rood te zijn. Ik zou hem wat meer licht geven (en anders in ieder geval de stekjes meer licht geven)
Reaper

Keer terug naar Nepenthes