In het (zeer) vroege voorjaar heb ik N. Smilisii gezaaid, en ik heb daar een klein experiment mee gestart om het effect van osmocote op de groei te kunnen vergelijken.
Ik heb 4 zaailingen genomen van ongeveer dezelfde grootte en leeftijd. Ik heb ze 2 aan 2 in een potje van 6x6x7 cm gezet. Grondmengsel van te voren gemengd, 3:2 Turf:Perliet, en daarna verdeeld over de potjes om verschil in de grondmengsels te voorkomen.
In 1 van de 2 potjes heb ik 3 bolletjes Osmocote van het merk miracle-gro, universeel slow release 6 maanden gestopt. de andere niets. Beide potjes hebben 3 uur in osmosewater gestaan, en zijn daarna in een ziplock zakje gegaan, en zijn naast elkaar onder kunstlicht gezet. Ze hebben eens in de 2 maanden water gehad door een halfuur dompelbad met osmosewater (onafhankelijk van elkaar, om te voorkomen dat osmocote in het water zou komen en daardoor het andere potje kon beinvloeden).
de resultaten na 6 maanden:
Zonder osmocote:

Met osmocote:

Zoals te zien valt: een gigantisch verschil. Zonder osmocote zijn de nepjes amper gegroeid sinds ik ze verpot heb, terwijl de plantjes in de grond met osmocote al volwaardige bekers produceert. Wat ook opvalt is dat de mosvorming gestimuleerd wordt op de bodem van de grond waar osmocote in zit, daarom dat het waarschijnlijk een slecht idee is om osmocote al in de grond te stoppen waar je op gaat zaaien, omdat de zaden en zaailingen dan overwoekerd zullen worden.
Ik heb dit topic niet bij fotos gezet omdat ik het als discussietopic voor het gebruik van osmocote of andere meststoffen op nepenthes wil houden.