nepenthes en osmocote

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

nepenthes en osmocote

Berichtdoor Reaper » 08 okt 2010, 18:32

Ik ben al een tijdje bezig met het gebruik van osmocote voor mijn neps. Ik heb altijd al goede resultaten gehad ermee, maar ik heb nooit een vergelijking gemaakt tussen wel- en geen ocmocote.
In het (zeer) vroege voorjaar heb ik N. Smilisii gezaaid, en ik heb daar een klein experiment mee gestart om het effect van osmocote op de groei te kunnen vergelijken.

Ik heb 4 zaailingen genomen van ongeveer dezelfde grootte en leeftijd. Ik heb ze 2 aan 2 in een potje van 6x6x7 cm gezet. Grondmengsel van te voren gemengd, 3:2 Turf:Perliet, en daarna verdeeld over de potjes om verschil in de grondmengsels te voorkomen.
In 1 van de 2 potjes heb ik 3 bolletjes Osmocote van het merk miracle-gro, universeel slow release 6 maanden gestopt. de andere niets. Beide potjes hebben 3 uur in osmosewater gestaan, en zijn daarna in een ziplock zakje gegaan, en zijn naast elkaar onder kunstlicht gezet. Ze hebben eens in de 2 maanden water gehad door een halfuur dompelbad met osmosewater (onafhankelijk van elkaar, om te voorkomen dat osmocote in het water zou komen en daardoor het andere potje kon beinvloeden).

de resultaten na 6 maanden:

Zonder osmocote:
Afbeelding

Met osmocote:
Afbeelding

Zoals te zien valt: een gigantisch verschil. Zonder osmocote zijn de nepjes amper gegroeid sinds ik ze verpot heb, terwijl de plantjes in de grond met osmocote al volwaardige bekers produceert. Wat ook opvalt is dat de mosvorming gestimuleerd wordt op de bodem van de grond waar osmocote in zit, daarom dat het waarschijnlijk een slecht idee is om osmocote al in de grond te stoppen waar je op gaat zaaien, omdat de zaden en zaailingen dan overwoekerd zullen worden.

Ik heb dit topic niet bij fotos gezet omdat ik het als discussietopic voor het gebruik van osmocote of andere meststoffen op nepenthes wil houden.
Reaper

Berichtdoor tim » 08 okt 2010, 18:46

hey dat ziet er mooi uit ik heb een vraagje waar kan je dat kopen?
Mischien werk het ook wel bij andere vleeseters.
groetjes tim
tim

Berichtdoor Reaper » 08 okt 2010, 18:53

bij ieder groot tuincentrum kan je dat kopen, en bij veel kleinere ook.
Voor andere vleeseters... Dat ben ik (ism met nog andere mensen) al aan het testen, maar ik heb nog geen echte goede vergelijkingen daarvan, en ook geen aantal bolletjes dat je zou moeten gebruiken

Gebruik het iig niet op pinguicula of utricularia... die gaan er aan onderdoor.
Reaper

Berichtdoor daanopd » 09 okt 2010, 14:22

hoi richard,

Tegek dat je je ervaringen met ons aan het delen bent. Ik ben erg benieuwd naar het verschil tussen zaailingen met orchideenmest of doorgerotte koemest en osmocote. Mischien een idee voor een nieuw experiment.

daan
daanopd

Berichtdoor Nepenthes » 09 okt 2010, 15:57

ik denk dat dat moeilijk wordt omdat de hoeveelheid dan moet verschillen en misschien reageren ze daar dan wel op.
iig ga ik wel osmocote in mijn potjes van m'n nepenthes zaailingen stoppen als ik ze in de lente ga verpotten.
\|/
(@ @)
/---oOO----(_)----------\
MVG. jesse
\---------------oOO-----/
|__|__|

Geen PM maar een mailtje alstublieft || ||
Nepenthes

Berichtdoor Michel » 09 okt 2010, 16:29

Ziet er goed uit, leuk onderzoekje. Had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn.
Groet, Michel

Kweeklijst
Michel

Berichtdoor Reaper » 09 okt 2010, 16:42

ik eerlijk gezegd ook niet... Ik had al wel een vermoeden toen ik ging experimenteren met mijn viking x ampullaria zaailingen... die dingen stonden al meer dan een jaar zonder enige groei te vertonen. Nadat ik ze osmocote had gegeven begonnen ze binnen 2-3 weken flinke groei te vertonen zonder echte negatieve effecten. Daarom heb ik toen besloten om met de volgende nepenthes zaailingen hetzelfde experiment te herhalen, maar dan met een controlegroep.
Reaper

Berichtdoor Rick Boerboom » 12 okt 2010, 11:41

Zeer interessant experiment. De verschillen zijn duidelijk!
Rick Boerboom

Berichtdoor lily-anne » 13 okt 2010, 13:52

wow !!! dat experiment is heel ernstig aangepakt en niets aan het toeval overgelaten !
Zou je dat met sarracaenia's ook mogen doen ? ik dacht dat die nauwelijks voedsel mochten krijgen ?? Ik weet er nog niet zoveel van en hoop hier nog veel te leren
groetjes
lily-Anne
lily-anne

Berichtdoor Reaper » 13 okt 2010, 13:59

lily-anne schreef:wow !!! dat experiment is heel ernstig aangepakt en niets aan het toeval overgelaten !
Zou je dat met sarracaenia's ook mogen doen ? ik dacht dat die nauwelijks voedsel mochten krijgen ?? Ik weet er nog niet zoveel van en hoop hier nog veel te leren
groetjes
lily-Anne
sarracenias worden al tijden lang door grote kwekers gevoed met osmocote, en dan in veel grotere hoeveelheden dan bij nepenthes wordt gedaan. Experimenten omtrend sarracenia en het gebruik van nepenthes zijn te vinden op de site van het ICPS, maar je kan osmocote redelijk veilig bij sarracenia gebruiken, en de resultaten zijn goed als je naar de experimenten kijkt.

en over mijn experiment: ik heb het zo goed mogelijk proberen te doen, maar uiteraard besef ik ook dat mijn steekproef zeer klein is. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door mijn gebrek aan zaailingen, maar anderzijds ook door ruimtegebrek.
Reaper

Berichtdoor markde2e » 13 okt 2010, 22:35

Bij mijn popei X flava 'giant form die ik laatst in Leiden op de beurs heb gekocht, lagen ook allemaal van die mest bolletjes bovenop de bodem.
Deze heb ik gelijk weggegooit en de plant in nieuwe grond gezet :lol:

Want toen dacht ik echt: WTF mest! :shock:

Maar nu hoor ik ineens dat het met de juiste soort/hoeveelheid per keer dus wel goed kan zijn..
Groeten,
mark

Afbeelding
markde2e

Berichtdoor martijn » 14 okt 2010, 17:02

Reaper schreef:
lily-anne schreef:wow !!! dat experiment is heel ernstig aangepakt en niets aan het toeval overgelaten !
groetjes
lily-Anne
sarracenias worden al tijden lang door grote kwekers gevoed met osmocote, en dan in veel grotere hoeveelheden dan bij nepenthes wordt gedaan. Experimenten omtrend sarracenia en het gebruik van nepenthes zijn te vinden op de site van het ICPS, maar je kan osmocote redelijk veilig bij sarracenia gebruiken, en de resultaten zijn goed als je naar de experimenten kijkt.

en over mijn experiment: ik heb het zo goed mogelijk proberen te doen, maar uiteraard besef ik ook dat mijn steekproef zeer klein is. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door mijn gebrek aan zaailingen, maar anderzijds ook door ruimtegebrek.

Ja klopt, dit heb ik ook gehoord en zelf gezien. Het nadeel van hiervan is alleen dat sarracenia's hun kleur verliezen en daardoor vele malen groener blijven dan normaal. Dit is dus een overweging die je zelf moet maken, kleur tegen grootte. Persoonlijk vind ik dat de kleur belangrijker is dan de grootte van de plant en gebruik dus alleen eenmalig osmocote voor zaailingen en daarna niet meer.

Bij nepenthessen heb ik niet gehoord en gemerkt dat ze schade ondervinden ivm de kleur.
adios
martijn
martijn

Re:

Berichtdoor lily-anne » 15 maart 2013, 19:33

martijn schreef:
Reaper schreef:
groetjes
lily-Anne

Ja klopt, dit heb ik ook gehoord en zelf gezien. Het nadeel van hiervan is alleen dat sarracenia's hun kleur verliezen en daardoor vele malen groener blijven dan normaal. Dit is dus een overweging die je zelf moet maken, kleur tegen grootte. Persoonlijk vind ik dat de kleur belangrijker is dan de grootte van de plant en gebruik dus alleen eenmalig osmocote voor zaailingen en daarna niet meer.

Bij nepenthessen heb ik niet gehoord en gemerkt dat ze schade ondervinden ivm de kleur.

Hoe zijn jullie ervaringen ondertussen met osmocote ?

Groetjes
Lily-Anne
lily-anne

Re: nepenthes en osmocote

Berichtdoor martijn » 16 maart 2013, 11:09

zoals ik in mijn laatste bericht al aangaf;) het werkt prima voor sarracenia en nepenthes, je kan alleen kleur verlies verwachten bij sarracenia.
Zelf gebruik ik het alleen bij zaailingen van nepenthes.
adios
martijn
martijn

Re: nepenthes en osmocote

Berichtdoor Geerard » 16 maart 2013, 18:38

Hoe bepaal je de hoeveelheid? Of staat dat op de verpakking en lukt dit ook bij al grotere neps?
Geerard

Volgende

Keer terug naar Nepenthes