Nepenthes in huis

De Tropische Bekerplant

Moderator: Bestuur

Re: Nepenthes in huis

Berichtdoor Rick Boerboom » 11 okt 2012, 21:54

Ik heb op de vensterbank N. miranda, N. ventrata, N. rebecca soper, N. sanguinea, N. spectabilis x ventricosa, N. copelandii en N. ventricosa. Ze doen het allemaal prima en maken constant bekers. De N. sanguinea is gaan klimmen en heeft fantastische upper pitchers die er duidelijk anders uit zien dan de onderste.

Ik had een N. hookeriana, die is helaas dood gegaan nadat ik hem gesplitst heb in 2 losse planten. Die deed het daarvoor ook prima op de vensterbank.

Voor veel potentieel geschikte nepenthes soorten is het een kwestie van aanpassen aan de omstandigheden. Sommige soorten moeten langer wennen voordat ze bekers maken dan andere. Ik sproei ze nooit. Ik ben van mening dat voldoende licht het belangrijkste criterium is voor goede groei en bekerproductie. Zorg wel voor voldoende vocht bij veel licht. En natuurlijk niet in een slomp water laten staan.
Rick Boerboom

Berichtdoor Tijmen » 27 okt 2012, 14:23

sorry dat ik dit topic weer omhoog duw, maar ik hoorde dat Nepenthes hookeriana zonder luchtbevochtiger kan leven, hoe zit dat dan met Nepenthes rafflesiana?
Tijmen

Berichtdoor Tijmen » 07 nov 2012, 17:42

weet echt niemand het?
Tijmen

Berichtdoor wouter Noordeloos » 07 nov 2012, 20:56

Hoi Blaasjeskruid,

Wellicht komt het doordat op dit forum niet zoveel leden Nepenthes rafflesiana hebben. Er is wel een groep forum leden die Nepenthes in hun vensterbank hebben staan, maar dat zijn vaak hybriden. Nepenthes rafflesiana is een erg mooi soort, maar echt vel zie je hem niet. Een volwassen plant van dit soort vraagt enorm veel ruimte wat ik in de Hortus van Leiden zie.

Take care,

Wouter
wouter Noordeloos

Berichtdoor Tijmen » 07 nov 2012, 21:14

Wouter, dat wist ik niet

ik wil hem bestellen op http://www.extreme-plants.eu of op http://www.czplants.com, en daar is ie niet zo duur. dus ik dacht dat hij niet enorm zelfzaam is. nouja, duur? een kleine plant is €8.00

heeft iemand info stuur maar een pb of post het op dit topic. informatie over verzorging van deze Nepenthes is ook welkom.
Tijmen

Berichtdoor Glabosch » 24 maart 2013, 22:34

Is het mogelijk om een N.hamata, N.macrophylla of een N.edwardsiana(150 euro bij wistuba :shock:) op de vensterbank te houden? Ik zag via google een hamata gewoon in zo'n hangpot voor een raam hangen.

Vind dit erg mooie planten, waarschijnlijk te groot voor mijn paludarium
My fake plants died because I did not pretend to water them...

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding
Glabosch

Berichtdoor thamishan » 24 maart 2013, 22:42

Over Nepenthes hamata wordt dit gezegd:
Humidity - This plant can NOT tolerate anything but a VERY HIGH HUMIDITY as a small plant, which is usually how one will be receiving the plant. N. hamata has very thin leaves, especially when small, and the slightest drop in humidity can cause the leaves to wilt and pitchers to be destroyed. Keep the humidity above 85% at all times. It can tolerate humidity fluctuations once the plant reaches about 6" in diameter.

Over edwardsiana kan ik even zo gauw niks vinden. Maar reken er maar op dat dat ongeveer hetzelfde zal zijn.
Uw globale dominator- ik bedoel globale moderator :D
thamishan

Berichtdoor Glabosch » 24 maart 2013, 22:50

Dan ga ik geen risico's lopen met zulke mooie, dure en zeldzame soorten.. Toekomstvisie!

edwardsiana is super zeldzaam en erg gewild, een plantje kost al gauw 150 euro's, jongslede zijn er 500 zaden van deze plant verkocht voor 370 pond! Leuk als je een paar stekjes hebt staan..

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding
Glabosch

Berichtdoor Rene Flierman » 25 maart 2013, 00:43

met nepenthes maakt het verschil of je hoogland of laaglandplanten koopt.

laaglandplanten vragen een constante hoge temperatuur en hogere luchtvochtigheid.
intermediate en hooglandplanten zijn wat makkelijker te houden.

maar planten die het goed bij jou doen gaan bij een ander dood.
hangt van een aantal factoren af, gewoon de omstandigheden bij je thuis...
De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor Rick Boerboom » 25 maart 2013, 09:55

Zoals ik al eens vaker aangegeven heb, ben ik er tegenwoordig van overtuigd dat veel direct zonlicht het belangrijkste is voor goede bekergroei bij nepenthes. Uiteraard dien je het bewateren daarop af te stemmen. In de zomer moet je geregeld met de gieter erbij want ze slurpen aardig wat water (en verdampt snel) als ze vol in de zon staan. Maar bij mij heeft dit erin geresulteerd dat ALLE nepenthes die ik heb consequent bekers produceren. De beruchte gewenningsperiode na aanschaf van een nepenthes (of verandering van standplaats) is vaak vrij kort als ze veel direct zonlicht krijgen.

Het zal vast niet bij alle nepenthes werken. Ik kan me voorstellen dat zo'n N. hamata toch nog wel gehecht is aan die hoge luchtvochtigheid en wel geleidelijk moet wennen. Maar daar is ook wel een oplossing voor te vinden. Ik zou hem gewoon in een mini terrarium stoppen (in pot) met onderin een laag water, waardoor de luchtvochtigheid zeer hoog is. Dan langzaam aan het deurtje steeds verder loszetten, zodat na een x aantal weken/maanden de luchtvochtigheid niet hoger is dan in de kamer zelf. Zou toch moeten lukken, lijkt mij? De kunst is om het kleine plantje af te harden en goed te laten groeien.
Rick Boerboom

Berichtdoor Glabosch » 25 maart 2013, 18:17

Moeilijk, die Neph's..

De omstandigheden bij mij thuis zijn: dubbelglas en goed geisoleerd ( huis is anderhalf jaar oud), helaas heb ik nergens echt zon van zonsopgang tot zonsondergang. Door de moderne architectuur verdwijnt de zon (vooral tussen 11 en 14 uur en na 18 uur uit zicht en krijgt bijna niets zon (behalve mijn moerasbak).

Ik heb een mooie lichte standplaats tussen de tv en het balkon, daar schijnt 4 a 5 uur de zon als de hele dag de zon schijnt.
Dat lijkt me toch wel genoeg voor een nephentes? Ook staan mijn cephs hier!
Noemen ze dat niet halfschaduw?

Ik denk dat ik het beste kan gaan voor een "algemeen bekende" huiskamer variant, en deze mooie soorten maar beter kan bewaren voor in de toekomst!
Ik heb immers al enkele mooie en goedkope terraria gezien op http://www.terrariumhuis.nl

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding
Glabosch

Berichtdoor Geerard » 26 maart 2013, 00:04

Ik heb een 12 tal soorten de ze staan of hangen allemaal gewoon in de veranda en doen het prima.
Geerard

Berichtdoor Rene Flierman » 26 maart 2013, 01:54

De groeten uit Assendorp.
Rene Flierman

Berichtdoor Rick Boerboom » 26 maart 2013, 10:30

Goede site René. Daar kijk ik ook vaak voor info over nepenthes soorten. Op de website van Wistuba staan zeer veel soorten met ook enige beknopte informatie. Vergeet natuurlijk ook niet het Engelse forum CPUK.

Als het warmer is ga ik weer een aantal nepenthes soorten bestellen, ook een aantal wat minder gangbare en (op papier) makkelijke soorten. Die gaan allemaal gewoon op de vensterbank in volle zon. We zullen zien hoe ze het doen!
Rick Boerboom

Berichtdoor Glabosch » 26 maart 2013, 17:52

Geerard schreef:Ik heb een 12 tal soorten de ze staan of hangen allemaal gewoon in de veranda en doen het prima.

Nep. Truncata (reddisch leaves), Nep. kerrii, Nep. gracilis, Nep. x black velvet en Nep. x bloody mary

Kunnen die allemaal op de vensterbank, ja?
Hoeveel uren zon krijgen ze bij jou??

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding
Glabosch

VorigeVolgende

Keer terug naar Nepenthes