Verlichting of niet?

Moderator: Bestuur

Verlichting of niet?

Berichtdoor Erza1988 » 15 dec 2015, 18:32

Beste allemaal!

Wsl staat alles al mooi uitgelegd op het forum maar aangezien ik een groentje ben op vlak van vleesetende planten en dan ook nog eens een type ben dat tilt slaat als ik teveel informatie krijgt, hoop ik dat ik hier van jullie een antwoord of een aantal tips kan krijgen.

Ik heb sinds een tijdje een terrarium. Er staan 5 plantjes in. TWee sarracenia's, twee Dionaea's en 1 Cephalotus.
Heb netje voor turf gekozen (en dus geen potgrond). Ik geef ze genoeg water. Ik weet dat ik ze levende prooien kan geven (dus ja ik heb ooit vliegen plat gemept en ze dan aan mijn plantjes gegeven maar dat had geen zin :lol: ). Ik zorg dat ze zonlicht krijgen (ze staan aan mijn raam dat zuidelijk gericht is)...

Mijn vragen (en ja het zijn er wsl domme) zijn de volgende:

* Ik wil graag een lamp installeren om de gezondheid van mijn planten te bevorderen. Welke lamp moet ik dan gebruiken? Ik bedoel echt 'welke soort/merk/grootte? Want ik heb veel namen van lampen gevonden maar weet niet meer wat en hoe :)

* Hoe installeer ik dat? Mijn terrarium heeft bovenaan een metalen plaat met gaatjes (verluchting) in. Kan ik het gewoon zo installeren dat het bovenaan verlicht? Dus dat ik gewoon verlicht 'door' de gaatjes in de metalen plaat? Of moet ik er echt gaten in gaan boren om mijn lamp er op/in te installeren?

Sorry sorry sorry voor de stomme vragen maar wil er echt graag over bijleren :)

Als jullie nog tips hebben... :) :D
Erza1988

Re: Verlichting of niet?

Berichtdoor marcel » 16 dec 2015, 13:54

Het ligt natuurlijk heel erg aan de details zoals de maat van de bak maar als je denkt dat ze meer licht nodig hebben dan is dit de makkelijkste optie:

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/verli ... led/411101

led, dus erg zuinig in gebruik en Full spectrum (bijna tropisch daglicht) goed voor groei qua golflengte.
Een complete balk die op diverse manieren gemonteerd kan worden.
Ik zou niet door de gaatjes gaan, dan verlies je echt teveel.
Je kan of de ventilatie strook eruit snijden en de balk er voor in de plaats doen..half rond dus ventileert er wel langs.
of je kan hem zelfs in de bak hangen (alleen gat voor snoer/stekker nodig) want het is waterdicht gemaakt.
President, ICPS
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation
marcel

Re: Verlichting of niet?

Berichtdoor Tijmen » 27 dec 2015, 13:54

En Sarracenia en Dionaea groeien het beste op dit moment in een ruimte met temperatuur tussen 0 en 12 graden. En derest van het jaar ook buiten laten staan. In de winter hebben ze eigenlijk een rustperiode (nodig).
Tijmen

Keer terug naar Terraria en Paludaria