Overwinteren

Moderator: Bestuur

Vranna Avia

Overwinteren

Bericht door Vranna Avia » 24 sep 2008, 20:14

Ik ben nog maar een beginneling en heb me ook nog maar pas geregistreerd. Ik heb een vraag. Van alle informatie die ik op internet kan vinden heb ik begrepen dat een winterrust belangrijk is. Maar wat me niet duidelijk is geworden is of de planten dan ook licht nodig hebben. Ik heb ergens gelezen dat je ze ook in de koelkast kan zetten. Dat is toch vrij donker. Ik dacht er over na ze in de schuur te zetten. Daar is het lekker koel en is er een goeie ventilatie. Alleen is zal het daar niet echt licht zijn. Mijn vraag dus; is het belangrijk dat ze tijdens de rustperiode veel zonlicht hebben. En wanneer moet ik beginnen met de rustperiode?

MDvW

Bericht door MDvW » 24 sep 2008, 21:05

Het licht er maar net aan om welke planten het gaat.
Ik las bij introducties dat het ging over een Sarracenia en een Dionaea.
Van de vliegenval wordt inderdaad gezegd dat ze in de koelkast kunnen overwinteren, Maar beter is buiten.
Echter je hebt de planten nog niet zo lang, dus raad ik je aan om ze goed te beschermen, en ze naar de schuur te doen als er vorst wordt voorspeld.
Als je de plantjes dan in het voorjaar in een grote bloembak, ofzo uitpoot, kunnen ze de winter daarop gewoon buiten blijven staan.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 26 sep 2008, 08:39

Jep!

Sarracenia's en venus vliegenvallen die al lange tijd (heel seizoen) buiten staan zijn meer afgehard en beter bestand tegen kou. Omdat met name jouw venus vliegenval nog maar recent van de winkel vandaan komt is die waarschijnlijk minder gewend. De vliegenval gaat echt in winterrust en sterft bovengronds grotendeels af. Volgens mij halen sommigen dan de ondergrondse knol eruit en bewaren die in de koelkast. Ik zou hem ook gewoon bij veel kou in de schuur zetten. Daar heeft ie beschutting tegen vorst, maar in een schuur is het vaak wel dermate koud dat de plant zijn natuurlijke winterrust krijgt.
Mijn planten staan in bakken tot 30-40 cm diep, ik heb ze dit seizoen vanaf het voorjaar buiten staan. Die zijn hopelijk wat kou gewend. Deze laat ik dan wel buiten staan tot het echt gaat vriezen. Dan gaan ze bij mij het tuinhuis in. Daar is het ook koud, maar geisoleerd van vorst. Echt veel licht is daar ook niet, maar in de winter is er sowieso weinig licht (korte dagen en zo), maar ik denk dat dat voor rustende planten niet zo'n issue is. denk ik....

Vranna Avia

Bericht door Vranna Avia » 26 sep 2008, 16:07

Ok, dan zal ik ze te zijner tijd in de schuur zetten. Ik was ook van plan een moeras in de tuin aan te leggen maar onze tuin vangt maar net 2 tot 3 uur zonlicht per dag. Dus ik denk niet dat die heel geschikt is voor de planten. Maar nu kan ik ze in ieder geval wel de winterrust geven die ze nodig hebben.

exoticfreak

Bericht door exoticfreak » 26 sep 2008, 17:42

ikzelf heb eigelijk over winterrust ook nog een vraagje, maar dan met zaden: sommige zaden hebben een koude periode nodig, maar geen vorst want dan gaan ze kapot, zoals cephalotus en andere soorten
nou krijg ik binnenkort cephalotuszaden van lija binnen, die precies hetzelfde nodig hebben, maar ze zijn ook lichtkiemers, kunnen ze die koude periode toch nog in de koelkast(in het donker) staan??
groetjes tijmen
red de boom! eet een bever...

Vranna Avia

Bericht door Vranna Avia » 30 sep 2008, 13:52

exoticfreak schreef:ikzelf heb eigelijk over winterrust ook nog een vraagje, maar dan met zaden: sommige zaden hebben een koude periode nodig, maar geen vorst want dan gaan ze kapot, zoals cephalotus en andere soorten
nou krijg ik binnenkort cephalotuszaden van lija binnen, die precies hetzelfde nodig hebben, maar ze zijn ook lichtkiemers, kunnen ze die koude periode toch nog in de koelkast(in het donker) staan??
Van wat ik heb begrepen wel. Het ontkiemen komt pas later, als ze uit de koelkast zijn en dus ook licht hebben.

tom111

Bericht door tom111 » 05 okt 2008, 21:21

misschien een domme vraag, want ik ben ook nog niet lang bezig, maar gaan vliegenvallen die je binnenshuis houdt ook in "winterslaap" of blijven ze gewoon het hele jaar door "groen"?

En terwijl ik nog bezig ben nog een domme vraag: een van mijn Sarracenia's heeft een bloem gekregen. Erg mooi en zo, maar de geur ervan is ontzettend penetrant (en eigenlijk ook vies, want het doet nogal denken aan kattenpis) - het hele huis ruikt ernaar! Is dat met alle bloemen van vleesetende planten het geval?

MDvW

Bericht door MDvW » 05 okt 2008, 21:29

tom111 schreef:misschien een domme vraag, want ik ben ook nog niet lang bezig, maar gaan vliegenvallen die je binnenshuis houdt ook in "winterslaap" of blijven ze gewoon het hele jaar door "groen"?
Vliegenvallen horen buiten te staan, ze hebben echt winterrust nodig.
Wel kan je ze uitgraven, en in de koelkast bewaren, maar met vliegenvallen heb ik weinig (goede) ervaring, dus daarop kan beter iemand anders antwoorden.
tom111 schreef: En terwijl ik nog bezig ben nog een domme vraag: een van mijn Sarracenia's heeft een bloem gekregen. Erg mooi en zo, maar de geur ervan is ontzettend penetrant (en eigenlijk ook vies, want het doet nogal denken aan kattenpis) - het hele huis ruikt ernaar! Is dat met alle bloemen van vleesetende planten het geval?
De kattepislucht hoort, dat doen er veel. Maar dat hij nu bloeit hoort niet. Je kan de bloem beter weghalen. De plant hoort ook buiten te staan, en nu in rust te gaan. Maar als dit het eerste jaar is, moet je hem heel goed beschermen tegen de vorst, en desnoods in de schuur zetten als het vriest.

tom111

Bericht door tom111 » 05 okt 2008, 22:00

oei - ik knip de bloem meteen af...

Maar moeten deze planten echt elk jaar een rustperiode hebben, ook als ze permanent binnen staan? Ik heb namelijk geen serre noch geschikte tuin...

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 05 okt 2008, 22:39

Hoi Tom111,

Ja elk jaar hebben Sarracenia's, Vliegenvallen en de winterharde Pinguicula's en Drosera's een winterrust.

Geef je hun de winterrust niet, dan dwing je hen door te groeien door bv in een warme ruimte te plaatsen dan zullen de planten gauw kapot gaan.

De bovengenoemde geslachten/soorten hebben echt kou nodig elk jaar. Waarom? Moeder natuur!

Take care,

Wouter

MDvW

Bericht door MDvW » 05 okt 2008, 22:57

Uiteraard kan je wel heel goed Mexicaanse pinguicula's houden binnen, of Nepenthes, maar die moeten wel besproeid worden.
Of kijk anders eens naar Drosera soorten die wel van warmte houden, bijvoorbeel D. Binata.

tom111

Bericht door tom111 » 05 okt 2008, 23:07

dank je voor de hulp en de tips!

het probleem is ook een beetje dat ik niet goed weet welke plantjes ik heb - de winkel waar ik ze kocht is zo een immense bloemen- en plantenzaak, en veel informatie krijg je daar niet... ik woon in de buurt van Nijmegen, maar vond hier nog geen goede winkel met iemand die er iets van af weet. Mocht iemand een tip hebben...

Maar ik heb op het internet zitten snuffelen en ik denk dat ik een aantal vliegenvallen heb, en ook Cobralelie, 2 Saracenia-soorten en 2 pinquiculla's... Welke daarvan moeten "winterrusten"?

Ik kan ze misschien wel in de hall zetten; daar is het gematigd licht (noordgericht maar wél een venster), maar wel frisser dan op de kamers...
Ons huis is niet zo groot en doordat we pas een baby hebben gekregen, verwarmen we de kamers allemaal... (behalve de hall dus) - Zou zo'n hall geschikt zijn denken jullie?

Wat is eigenlijk een standaardwerk over vleesetende planten?

MDvW

Bericht door MDvW » 05 okt 2008, 23:27

tom111 schreef:Maar ik heb op het internet zitten snuffelen en ik denk dat ik een aantal vliegenvallen heb, en ook Cobralelie, 2 Saracenia-soorten en 2 pinquiculla's... Welke daarvan moeten "winterrusten"?
Helaas allemaal, tenzij je mexicaanse pinguicula's hebt, wat zeer goed kan, aangezien ze bij een tuincentrum vandaan komen, deze moet je minder nat zetten swinters, maar wel licht vochtig. En ze zullen stoppen met groeien.

Verder lijkt de hal me een tijdelijke oplossing, buiten is beter, tenzij het echt niet kan, dan een schuur, of densnoods dus voor je vliegenvallen de koelkast.

Veel standaard informatie is hier te vinden:
http://www.carnivora.nl/forum/viewforum.php?f=22

Succes.
Laatst gewijzigd door MDvW op 05 okt 2008, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

tom111

Bericht door tom111 » 05 okt 2008, 23:30

ze staan nu in spagnum-mos, met wat turf er rond; dit alles in een glazen bokaal die ik dan met water vul - voorlopig doen ze het heel erg goed... Kan ik ze daar voor hun winterrust in laten staan denk je?? maar dan bvb. met veel minder water? Of zal het mos dan sterven?

MDvW

Bericht door MDvW » 05 okt 2008, 23:37

Als je het over de Pinguicula's hebt ja dat kan, als het dus mexicanen zijn....
Ik heb ze zelf ook een paar jaar zo gehad.

Plaats reactie