wat is een vorstbeveiliger? :s:)

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
svensegers99

wat is een vorstbeveiliger? :s:)

Bericht door svensegers99 » 11 sep 2009, 13:46

zoals de titel al duidelijk maakt: wat is een vorstbeveiliger? :d Duidelijk iets tegen vorst maar wat? :)

Tevens wou ik even vragen of ik mijn VFT in de winter in de serre mak houden en gewoon dezelfde verzorging mag geven als anders?Ik heb de FAQ hiervoor doorgenomen en er staat "net nat houden" dus eigenlijk hetzelfde als tijdens de groeiperiode?

groetjes

marcel

Bericht door marcel » 11 sep 2009, 15:56

Een vortsbeveiliger is een verwarmingselement (meestal electrisch) met een thermostaat. Als het in de kas onder nul dreigt te worden gaat het straalkacheltje branden en zorgt dat de planten niet bevriezen, maar dat het bv 2 graden boven nul blijft.

Of je de VFT in de serre kan houden hangt van de temperatuur daar af en hoe hij groeit. Planten in een moeras buiten onder mos kunnen tegen wat vorst, planten in een pot niet.
En met net vochtig houden bedoelen we aanzienlijk minder water als in het groeiseizoen. Zeg maar 1 x per week een portie zodat de aarde nog net net vochtig voelt. In de groei is het veel natter.
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

svensegers99

Bericht door svensegers99 » 11 sep 2009, 16:10

en waar haal je dan zo een vorstbeveiliger? lijkt me de enige oplossing want er is hier geen plaats in huis waar het onder de 12°C gaat :s

maikel

Bericht door maikel » 11 sep 2009, 17:36

Ik heb een verwarmingsmat gekocht onlangs die tot 40 graden kan verwarmen.. ze zijn wel duur... die van mij was 140 euro voor eentje van 40 bij 120 cm.. daar zit een soort kastje aan met een draaiknop en een thermostaat (soort sensor)... het blijft momenteel `s nachts ook 30 graden als ik wil maar ik hoop dat deze het boven nul weet te houden van de winter...

voor nu groeit de boel echt als kool met die warmte... `k heb dionaea's die echt enorme vallen beginnen te maken, nepenthessen die aan praktisch alle bladeren bekers krijgen en de cephalotus die het niet in z'n hoofd haalt z`n klepjes te sluiten door lage luchtvochtigheid dus ik kan `m zeker aanraden :D
Afbeelding

maikel

Bericht door maikel » 11 sep 2009, 17:37

zo`n vorstbeveiliger is trouwens weer een soort gadget die er nog apart bij besteld kon worden maar dat werd me echt TE duur... denk dat dat gewoon een iets gecompliceerder thermostaat is die vooruit denkt bij temperatuurdalingen ofzo...
Afbeelding

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 11 sep 2009, 17:42

bouwmarkten hebben wel vorstbeveiligers
De groeten uit Assendorp.

Plaats reactie