Vleeseters houden naar eer en geweten.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Jezus

Vleeseters houden naar eer en geweten.

Bericht door Jezus » 14 sep 2009, 23:17

Dit bericht juist op interpret gevonden.
Dacht dat dit misschien wel interesant kon zijn voor "ons".
Hierbij ook de vraag wie heeft er nog capensis crestate in zijn verzameling?
Een gewillige koper zit hier. Zoals word gezegd in de tekst "sure your plant find a new home where they will be well taken care of" 8)

"Being a Responsible CP Grower

Thanks to the efforts of several very dedicated CP-lovers, many rare plants which were once impossible to obtain are
finally being collected and becoming available, sometimes in very limited quantities. Many of these are rare because they grow in very hard to reach areas in countries with few CPers. Some of them are very difficult to grow. If you are lucky enough to get your hands on any of these species, PLEASE do your best to keep them alive and distribute them. I've encountered quite a few inexperienced growers very anxious to get their hands on rare plants only to neglect them or slowly kill them because they cannot provide proper growing conditions. If you're one of these people, please find a more suitable home for these plants so they can receive proper care and be propagated. I know it's difficult to let go of such a rare plant but, as a responsible CP grower, one should exercise selflessness when dealing with species new to cultivation. Once they've been propagated to decent numbers and have found their way into "experts" collections or have been mass produced by tissue culture, try again as much as you'd like. Why? Well, who knows how long it will be before someone else will return to the same location to collect more of that rare species you've hoarded and killed?! I don't mean to discourage beginners at all but I speak from experience. In the 80's, I was able to obtain some plants which were new to cultivation. While I was very successful with several, I did not make much of an effort to propagate and distribute them and, as a result, when I went away to college and my collection suffered, these clones were lost. Even several plants which were once common in cultivation (eg. D.capensis 'Crestate') are absent from most collections today. Please be a responsible CP grower by keeping your plants alive and give extras to other CPers who will do the same! If you decide you want to give up your boring old pitcher plant collection in favor of the much more interesting sundews, please make sure your plants find a new home where they will be well taken care of!"

Voila een schoon tekstje vraag je het mij.
Groets Jezus

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 15 sep 2009, 08:30

Hij heeft natuurlijk wel een punt. Bij mij wrikt de schoen alleen als er planten uit het wild verzameld worden. Oke, ooit moet een plant een keer uit het wild gehaald zijn om ermee te kweken. Dat is met elke sarracenia of drosera ooit een keer gebeurt. Maar het moet geen roofbouw worden omdat wij zo graag zitten te geilen op mooie plantjes op de vensterbank. Ik vind dat als we er niet in slagen planten in cultuur na te kweken moeten we er met onze poten vanaf blijven. Met moeilijke planten die uit nakweek ontstaan zijn mag je van mij net zoveel experimenteren en dood laten gaan wat je wil. Daar heeft de natuur geen schade aan. Zonde blijft het wel natuurlijk. Meer een kwestie van goede voorlichting. Ik vind het triester dan beginnende hobbyisten met dieren aan de gang gaan waar ze geen zak vanaf weten. Bijvoorbeeld bepaalde aquariumvissen of terrariumbeesten als wandelende bladeren, gekko's of gifkikkers. Dan praat je over levende dieren!

PiLa
Contacteer:

Bericht door PiLa » 15 sep 2009, 09:38

waarom mag je levende planten wel mishandelen en levende dieren niet ?
Ik vind dat het tijd worden voor een partij die zich hard maakt voor de rechten van de plant !

Pim
Voor verzorgingsinformatie kijk ook eens op de
Afbeelding

Mijn site: pila.nl

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 15 sep 2009, 11:35

Hahaha de Partij van de Planten :D

Nog meer van die gekken in de 2e kamer.

Jezus

Bericht door Jezus » 15 sep 2009, 13:01

PiLa schreef:waarom mag je levende planten wel mishandelen en levende dieren niet ?
Ik vind dat het tijd worden voor een partij die zich hard maakt voor de rechten van de plant !

Pim
Ik vind zelf dat je dode dieren niet mag mishandelen.
Hier komt de vegetarier naar boven, inderdaad een veggie met vleesetende planten... :twisted:

Jezus

benjamin

Bericht door benjamin » 15 sep 2009, 17:19

PiLa schreef:Ik vind dat het tijd worden voor een partij die zich hard maakt voor de rechten van de plant !
Zou niet gek zijn: de Partij voor de Fauna én Flora

Nog iets anders, filmmaker Michael Moore heeft ooit geprobeerd een Ficus in het Amerikaanse huis van afgevaardigden te krijgen:

Uit de wikipedia pagina van Rodney Frelinghuysen:
"In the 2000 elections, satirist Michael Moore attempted to have a ficus challenge Frelinghuysen's unopposed re-election, to make a point about how rarely congressmen are held accountable for their terms in office. "Most run unopposed in their primaries and 95% are re-elected every time in the general election", as stated in the press release for the plant's candidacy, written by Moore, which also remarked, "We think it's time to point out to the Frelinghuysen family that we live in a democracy, not a dynasty."[2] (Since 1793, New Jersey has sent six Frelinghuysens to Congress — four to the U.S. Senate and two to the House of Representatives.)"

Uit de wiki-pagina van the Awful Truth, de tv-serie waarin dit is uitgezonden:
"An election special where a Ficus tree was run against the otherwise unopposed Republican incumbent Rodney Frelinghuysen for a seat in Congress. In total 23 plants ran as write-in candidates for House seats. The Ficus write-in votes were later refused to be counted by the election committee, but the ones that were showed the Ficus having a 4-1 lead over Frelinghuysen."

Zou nog leuker zijn geweest als hij hiervoor een venus' vliegenval had gebruikt, had hij meteen een plant die ook van zich af kan bijten

Wat dit verder met het originele bericht van Jezus te maken heeft ontgaat mijzelf trouwens ook.

Wel grappig trouwens dat je als vegetariër zelf vepjes houdt
"Let us cross over the river, and rest under the shade of the trees" -Thomas "Stonewall" Jackson's dying words 1863-

Jezus

Bericht door Jezus » 15 sep 2009, 19:09

benjamin schreef:Wel grappig trouwens dat je als vegetariër zelf vepjes houdt
En nog metalfan erbovenop.
Sommige dingen zijn met een open geest gemakkelijker te combineren dan men denkt. :wink:

Greets Jezus

P.S.: Niemand in het bezit van een capensis crestate vorm?

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 16 sep 2009, 08:05

Hier ook een vleesetende plant aanbiddende metalfan :D

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 18 sep 2009, 00:24

hoi willy,

is tekst kopieren en plakken.
De groeten uit Assendorp.

benjamin

Bericht door benjamin » 18 sep 2009, 22:51

Hoi Willy,

Ik zal het originele topic "naar eer en geweten" proberen te vertalen voor je in zo correct mogelijk Nederlands.
Ik kort vleesetende planten trouwens af met VEP

Hier komt ie:

"Een verantwoordelijke VEP kweker zijn

Dankzij de inspanningen van een aantal zeer toegewijde VEP-liefhebbers, zijn vele zeldzame planten die ooit onmogelijk te bemachtigen waren eindelijk verzameld en worden verkrijgbaar, soms in zeer beperkte hoeveelheden.
Veel van deze planten zijn zeldzaam omdat ze in zeer moeilijk bereikbare gebieden groeien in landen met maar weinig VEP-kwekers.
Sommige zijn tevens zeer moeilijk te kweken.
Als je het geluk hebt om een van deze soorten te bemachtigen, doe dan ALSTUBLIEFT uw best om ze in leven te houden en ze te distribueren.
Ik ben al een flink aantal onervaren kwekers tegengekomen die erg graag een zeldzame plant wilden hebben om ze vervolgens te verwaarlozen of ze langzaam lieten doodgaan omdat ze niet de juiste omstandigheden konden verschaffen voor gezonde groei.
Bent uzelf een van deze mensen, gaat u dan alstublieft op zoek naar een geschikt onderkomen voor deze planten, zodat ze de juiste zorg kunnen krijgen en zich kunnen vermeerden.
Ik weet dat moeilijk is om afstand van zulke planten te doen maar een verantwoordelijke VEP-kweker zou onaanhankelijkheid moeten uitoefenen als het gaat om soorten die nieuw zijn in de kweek.
Zodra ze zijn vermeerderd in deugdzame hoeveelheden en hun weg hebben gevonden naar de verzamelingen van "experts" of dat door middel van weefselkweek massa productie heeft plaatsgevonden, kunt u het nog zo vaak proberen als u wilt.
Waarom? Welnu, wie weet hoelang het nog duurt voordat iemand naar dezelfde locatie terugkeert om meer van deze zeldzame soorten te verzamelen die u hebt gekoesterd en heeft laten doodgaan?!
Het is helemaal niet mijn bedoeling om beginners af te schrikken, maar ik spreek uit ervaring.
In de jaren 80 kon ik sommige planten krijgen die nieuw waren in de kweek.
Terwijl ik met een aantal erg succesvol was deed ik niet veel moeite om ze te vermeerderen en te distribueren met als resultaat dat toen ik eenmaal naar school ging, en mijn verzameling het moest ontgelden, deze klonen verloren gingen.
Zelfs enkele planten die ooit gangbaar waren in cultivatie (bijv. Drosera capensis 'Crestate') komen tegenwoordig in de meeste collecties niet langer voor.
Ben alstublieft een verantwoordelijke VEP-kweker door uw planten in leven te houden en geef een extratje aan andere VEP-kwekers die hetzelfde doen!
Als u besluit om uw saaie oude bekerplanten verzameling op te geven om plaats te maken voor de veel interessanterre zonnedauw, ben er dan alstublieft zeker van dat uw planten een nieuw onderkomen krijgen waar er goed voor ze gezorgd wordt!"

Wellicht dat er hier en daar wel een wat betere vertaling mogelijk is, maar dit is wat er regel voor regel geschreven staat.

Ik weet alleen niet wie het originele artikel geschreven heeft?

Misschien weet Jezus die zelf?

Het stukje wat ikzelf uit de engelse wikipedia pagina's heb toegevoegd heeft overigens geen betrekking op het onderwerp. Maar is ongeveer als antwoord bedoeld op de stelling van Pim

Groeten Benjamin
"Let us cross over the river, and rest under the shade of the trees" -Thomas "Stonewall" Jackson's dying words 1863-

Plaats reactie