winter

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
stardust7893

winter

Bericht door stardust7893 » 29 sep 2009, 11:48

Ik heb meerdere vragen over de verzorging van de planten in de winter:

In mijn tuin heb ik van het voorjaar een mini-moeras aangelegd. Een pot van 50 cm diep, ingegraven. In de zomer heb ik het waterpeil op max. 10 cm onder het grondoppervlak gehouden. Op dit forum heb ik ergens gelezen dat de planten in de winter minder water moeten hebben. Kan iemand mij vertellen hoe laag het waterpeil in de winter moet zijn? Tussen de planten heb ik spagnum, moet ik tegen de vorst nog andere materiaal gebruiken om de planten te beschermen?

Binnenshuis heb ik sinds kort een Nephentes Alata, moet deze ook in een winterrust/ koelere ruimte. Hij hangt nu gewoon in de woonkamer. Verder heb ik gelezen dat die in de winter gesnoeit moet worden, wanneer is het de beste tijd om dit te doen?

Verder heb ik in de woonkamer een Dionea, wanneer moet deze naar een koelere ruimte voor zijn winterrust?

Reaper

Bericht door Reaper » 29 sep 2009, 11:58

als je in die pot zorgt dat er nog een laagje van 5-10 cm water op de bodem staat, dan zal de grond meer dan vochtig genoeg zijn voor een winter omdat het vocht toch opgezogen wordt door de grond. Ik heb zelf geen ervaring met een mini moeras, dus misschien hebben mensen met ervaring een andere methode.
Om tegen de vorst te beschermen kan je turfstrooisel gebruiken, of noppenfolie tussen de plantjes door, maar of het nodig is ligt aan de plantjes die erin staan, hoe winterhard die zijn.

Weet je zeker dat je een Nepenthes Alata hebt, en geen ventrata (als je hem in het tuincentrum hebt gehaald kan je ervan uit gaan dat het een ventrata is, en geen alata, ook al staat dat op het stickertje)? Normaal hoeven die geen winterrust, maar zullen ze in de winter gewoon bijna niet groeien. Snoeien KAN in de winter, moet niet. Als je een kleine volle plant wilt dan in snoeien een optie, wil je een mooie grote plant met de grootst mogelijke pitchers en met kans op bloeien over een paar jaar, dan zou ik hem niet snoeien. er zijn wel 2 bijkomende voordelen aan snoeien: 1: de plant maakt automatisch meer basale scheuten aan als je hem snoeit, dus zou je hem sneller kunnen splitsen, en 2: je hebt materiaal om te stekken.

De dionaea in de woonkamer zou ik tegen de tijd dat de buitentemperaturen echt onder de 12 graden overdag gaan duiken naar een koele ruimte verplaatsen, of je kan wachten tot hij stopt met groeien en daarmee zelf aangeeft een winterrust te willen.

stardust7893

Bericht door stardust7893 » 29 sep 2009, 12:22

Reaper schreef:als je in die pot zorgt dat er nog een laagje van 5-10 cm water op de bodem staat, dan zal de grond meer dan vochtig genoeg zijn voor een winter omdat het vocht toch opgezogen wordt door de grond. Ik heb zelf geen ervaring met een mini moeras, dus misschien hebben mensen met ervaring een andere methode.
Om tegen de vorst te beschermen kan je turfstrooisel gebruiken, of noppenfolie tussen de plantjes door, maar of het nodig is ligt aan de plantjes die erin staan, hoe winterhard die zijn.

Weet je zeker dat je een Nepenthes Alata hebt, en geen ventrata (als je hem in het tuincentrum hebt gehaald kan je ervan uit gaan dat het een ventrata is, en geen alata, ook al staat dat op het stickertje)? Normaal hoeven die geen winterrust, maar zullen ze in de winter gewoon bijna niet groeien. Snoeien KAN in de winter, moet niet. Als je een kleine volle plant wilt dan in snoeien een optie, wil je een mooie grote plant met de grootst mogelijke pitchers en met kans op bloeien over een paar jaar, dan zou ik hem niet snoeien. er zijn wel 2 bijkomende voordelen aan snoeien: 1: de plant maakt automatisch meer basale scheuten aan als je hem snoeit, dus zou je hem sneller kunnen splitsen, en 2: je hebt materiaal om te stekken.

De dionaea in de woonkamer zou ik tegen de tijd dat de buitentemperaturen echt onder de 12 graden overdag gaan duiken naar een koele ruimte verplaatsen, of je kan wachten tot hij stopt met groeien en daarmee zelf aangeeft een winterrust te willen.
Alvast bedankt voor de info. W.s is het dan een Nephentes Ventrata

Plaats reactie