behandelen planten met ander jaarritme

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Reaper

behandelen planten met ander jaarritme

Bericht door Reaper » 03 okt 2009, 17:23

ik vraag me het volgende al een tijdje af...

Stel (velen zullen dat al gedaan hebben): je koopt planten uit een regio waar er een ander jaargetijde heerst. Je koopt in onze herfst bijvoorbeeld planten uit een regio waar de winter juist voorbij is.

Die planten verwachten nu uiteraard dat er een heel groeiseizoen op ze wacht, maar als ze dan eenmaal hier aankomen, dan hebben ze nog maar eventjes voordat de winter begint en ze alweer in winterrust zouden moeten gaan.

Hoe zorg je dat deze planten in winterrust gaan? Regelt de plant dat zelf als je hem gewoon buiten zet in het steeds kouder wordende klimaar? of laat je ze juist niet in winterrust gaan en laat je ze anderhalf seizoen binnen groeien? Wat is de beste oplossing?

benjamin

Bericht door benjamin » 03 okt 2009, 21:21

Hallo,

Interessante vraag, je krijgt hoe dan ook een verlengd groeiseizoen of een verlengde winterrust
Ik denk dat de plant het uiteraard zelf wel regelt.
Als de plant net uit zijn winterrust komt, is het denk ik het beste om hem binnen te houden
Is hij nog in rust zal het door de lagere temperatuur en minder uren zonlicht in rust blijven.

Mocht je dit echt willen doen zou ik wel goed kijken in welke seizoen je dit wilt doen, mij lijkt dan het beste als het hier lente is/wordt.

Het is echter niet zo dat ze in een omgekeerd seizoen zullen blijven hangen, de plant past zich op den duur wel aan zijn locatie aan. Dit zal hoe dan ook gepaard gaan met een hoeveelheid stress.
Het is niet zo dat planten die beneden de evenaar gekweekt zijn zomers in winterrust gaan.

Ik heb vorig jaar rond deze tijd een plant bij de intratuin gekocht (een onbekende Sarracenia hybride), deze bleef tot ver in de winter (buiten!) nieuwe bekers maken, daarna ging de plant in rust tot begin zomer, eenmaal in z'n groei ging hij meer bekers, 1 bloem en nog een paar bekers maken, alle bekertjes van het vorig jaar zijn nog steeds niet bruin geworden. Ik neem aan dat hij dit jaar wel gewoon op tijd in rust gaat.
"Let us cross over the river, and rest under the shade of the trees" -Thomas "Stonewall" Jackson's dying words 1863-

Plaats reactie