luchtvochtigheid hoog houden.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Reaper

luchtvochtigheid hoog houden.

Bericht door Reaper » 16 dec 2009, 01:33

zoals iedereen waarschijnlijk al gemerkt heeft, is de winter nu echt goed ingeslagen (voor degenen die dat nog niet hebben gemerkt: kom eens wat vaker buiten). Net als de piek van de zomer, heeft dit echter dramatische gevolgen voor de luchtvochtigheid vooral binnenshuis.
Normaal hou ik met gemak de luchtvochtigheid bij mij binnen tussen de 70 en de 80%, maar ik moet nu met lede ogen toe kijken hoe het wijzertje van mijn hygrometer in 2 dagen tijd ruim 30% gedaald is, en ik krijg het met geen mogelijkheid meer omhoog.

mijn vraag aan de voornamelijk vensterbank-kwekers onder jullie: hoe houden jullie de luchtvochtigheid binnenshuis hoog?
De bedoeling is om hier een verzameltopic van te maken voor luchtvochtigheid-ideeen.

mijn methoden:
- met een plantenspuit water in een electrisch straalkacheltje spuiten dat het water direct verdampt (ik kan dit niet echt aanraden om thuis ook te proberen omtrend veiligheid)
- Met de plantenspuit water op de dichtgetrokken gordijnen spuiten
- Natte handdoeken in de kamer te drogen hangen
- Een slakom met water op de verwarming.

MDvW

Bericht door MDvW » 16 dec 2009, 11:53

Hallo Richard

Zelf ondervind ik het ook elk jaar weer.
Ik zet mijn schotels dan ook wat voller dan normaal met dit weer. En de verwarming gaat alleen aan als het echt nodig is, desnoods met natte handdoeken er op om te voorkomen dat de luchtvochtigheid nog verder daalt.

Dit werkt voor mij nog erg goed.

Succes

Reaper

Bericht door Reaper » 23 mar 2010, 09:40

om nog even hierop terug te komen... ik heb een manier ontdekt die voor mij zeer goed werkt, snel en gemakkelijk is, en weinig moeite kost.

Wanneer ik zie dat mijn luchtvochtigheid onder de 55% daalt of mijn drosera (vooral de dwergjes lijken er vatbaar voor) hun dauw verliezen, dan vul ik mijn waterkoker voor de helft, zet ik die op mijn kamer, en zet ik hem aan met de klep open zodat de thermische beveiliging niet werkt.
Hij zal door blijven koken en zeer veel waterdamp de lucht in sturen.
Binnen 10 minuten zullen de ramen aanlaaien en kan je hem uitzetten zodra ze compleet dichtgedampt zijn. Vul de waterkoker niet helemaal! dan zal het water er overheen borrelen, en dat is niet wat je wilt.
Het resultaat op de luchtvochtigheid bij mij is dat deze binnen het uur van 50 naar 90% stijgt, en de 3 uur daarna weer zakt naar ongeveer 70-75% (opname van het vocht door bijvoorbeeld hout in de kamer).

Zeer effectief dus, en niet zoveel moeite dan bijvoorbeeld natte handdoeken over de verwarming hangen.

DiaBertje

Bericht door DiaBertje » 24 mar 2010, 12:53

Mmm, handige methode en niet veel moeite, ga ik ook eens proberen.

martijn

Bericht door martijn » 24 mar 2010, 14:44

Hey reaper,

dat is inderdaad een goeie manier om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen, maar alleen een nadeel: het is erg energie-verspillend.
Ik zou verder zoeken naar een andere passieve oplossing :wink:
adios
martijn

Reaper

Bericht door Reaper » 24 mar 2010, 14:49

15 minuutjes eens in de 3 dagen (zolang duurt het ongeveer voordat de luchtvochtigheid hier weer te ver is gezakt) vind ik nogal mee vallen... mijn waterkoker is 2000 watt, mijn straalkachel op mijn kamer ook, en die heeft in de winter bijna iedere dag een uur of 7 aan gestaan, dus erg veel zal het niet aan de stroomrekening doen denk ik. Waarschijnlijk leveren mijn lampen waar ik mijn planten onder groei nog een grotere bijdrage :)

een ander nadeel is dat het behoorlijk warm en drukkend wordt in de kamer... niet echt fijn als je daar in moet werken.

maar het is een methode om de luchtvochtigheid snel hoog te krijgen, niet om hem hoog te houden. Ik zou wel een lucht bevochtiger willen hebben, maar heb daar momenteel het geld niet voor.

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 24 mar 2010, 19:00

Ja met koken gaat er flink wat stroom inzitten. Op kleine ruimten volstaat een hoogfrequent nevelaar (ca 20 tot 25 euro) die werkt met een keramisch plaatje dat op ca 1 mhz op en neer trilt waardoor er een waterdamp ontstaat dat op stoom lijkt.
Voor grotere ruimten heb je nevelaars , hoge drukpomp met verstuivers, kosten ruim 100 euro.

Reaper

Bericht door Reaper » 24 mar 2010, 21:25

over wat voor oppervlak spreek je voor een vernevelaar? en waar kan je die vinden voor 20-25 euro? ik heb daarvoor al rond gekeken, maar niets kunnen vinden. Toen ik eindelijk een luchtbevochtiger als dagaanbieding ergens zag, vergat ik hem te bestellen en dacht ik er de volgende dag pas weer aan... ik heb hier een oppervlakte van 25 m2, ruim 2,5 meter hoog die ik een beetje vochtig wil houden.

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 24 mar 2010, 22:29

Die bevochtiger van 25 euro is voor deze ruimte te klein maar dit is hem:

http://www.rainforest-frogs.nl/shop/pro ... e6db822ffc

Ik heb deze met een hygrostaat van dezelfde firma, voor in een paludarium geweldig.

Voor jouw ruimte moet je naar:

http://www.rainforest-frogs.nl/shop/ind ... ath=60_239

Dat is een kwestie van 2 minuten ca 30 watt, dat scheelt toch een stuk met wat jij opsomde eerder. Bovendien heb je in de warme zomer hier ook meer aan. Dit verwarmt niet maar bevochtigt wel. Kan ook verkoelend werken.

Reaper

Bericht door Reaper » 24 mar 2010, 22:33

dat is ver boven mijn prijsklasse. Ik hou het voorlopig bij mijn waterkoker zolang ik mezelf nog niet mijn eigen kot uit kook. In de zomer loopt de temperatuur hier namelijk binnen op tot 34 graden, en om dan de waterkoker aan te zetten zie ik niet zitten. tegen die tijd moet ik het maar behelpen met het sprayen op de gordijnen.

Plaats reactie