Hoe hebben jullie de vleeseters beschermd tegen de winter?

Moderator: Bestuur

Rogier

Hoe hebben jullie de vleeseters beschermd tegen de winter?

Bericht door Rogier » 29 dec 2009, 21:59

Hallo mensen,

Ik was eigenlijk best wel benieuwd hoeveel forummers voorzorgsmaatregelen hebben genomen voor de komende winter.

Uiteraard geldt dit voor mensen die net zoals ik planten buiten kweek en/of in de kas.

Afgelopen winter hebben diverse mensen, waaronder ik, meedogenloos meegemaakt wat voor gevolg een lange koudeperiode met strenge vorst. (laatste week december 2008 en de eerste 2 weken januari 2009, en nog een koudedip eerste 10 dagen van februari 2009). Ik heb tegen mezelf gezegd: dit nooit weer. (Ondertussen heb ik met veel inkopen en ruilen afgelopen jaar de collectie weer nagenoeg compleet gemaakt.)

Mijn voorzorgsmaatregelen:

Kas 1:
Bij de grond die ik huur heb ik beschikking over 1 stroomgroep van max. 3585 watt bij 230 V. Ik heb een erg imporende geisoleerde powerkabel laten maken door een installatiebureay om 57 meter verliesarm te kunnen overbruggen, en hier een sterke elektrische kachel op aangesloten. (Remko ELT 3 kw) Hier houdt ik mijn grote kas mee vorstvrij. Dit lukt aardig, het minimum was lokaal alweer -16 2 weken geleden en de hoeken bleven netjes 0,0 graden C. het midden van de kas bleef minimaal op 5 graden. In deze kas staan de kwetsbaarste planten zoals S. leucophylla, minor, D muscipula etc.)

Kas 2:
Mijn andere kas kan dus helaas niet met een elektrische kachel vorstvrij worden gehouden, maar heb deze binnen bekleed met noppenfolie (groot formaat bubbels) en de kas uitgerust met 2 Parasene single burner heaters. Dit werkt op zwavelvrije petroleum en de totale output zou je kunnen vergelijken met een kachel van 0,6 kwatt. (wel geklieder met die petroleum :( ) Niet veel dus, maar door de isolerende noppenfolie denk ik de ergste koudeklappen te kunnen weren. (komend weekend weer -10 / -12 voorspeld!)

Ik zal komend weekend wat foto's maken en publiceren!

Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie maatregelen, of misschien heb je er wel bewust voor gekozen om geen maatregelen te nemen, ik ben benieuwd! :wink:

MDvW

Bericht door MDvW » 30 dec 2009, 11:55

Hallo Rogier,

Tegen de winter heb ik de volgende voorbereidingen getroffen.

Moeras:
Op mijn moeras heb ik een dikke laag sneeuw gedaan, toen er zoveel sneeuw lag, er ligt nu nog ongeveer 10 centimeter, de rest is weggesmolten.
Hierdoor waren de planten goed geïsoleerd tegen de kou. De nieuwe sneeuw van afgelopen nacht stelde helaas weinig voor, maar ik hoop komende dagen er nog verse sneeuw bij te kunnen doen.

Plastic kasje:
Alle planten heb ik langsgelopen op dode delen, deze zijn weg geknipt.
Daarnaast heb ik voldoende water op de bodem laten staan zodat de planten nog relatief nat zouden staan, de achterliggende reden hiervan is dat er een hogere luchtvochtigheid is in het kasje dan erbuiten met de oosten wind. Helaas gaat dit niet op als alles stijf is bevroren.
Om te voorkomen dat alles bevriest heb ik dun bubbeltjesfolie aan de binnenkant van mijn kasje aangebracht, aan de achterkant van de nok tot aan de grond. En vooraan alleen de klep waar hij open gaat. Ik heb de planten 1 maal besproeid van bovenaf, maar aangezien het toen niet vroor had dat weinig nut.
Afgelopen vorstperiode was het binnen in het kasje NIET bevroren, het water was nog gewoon vloeibaar, terwijl de waterbak buiten het kasje 1 blok ijs was. Ik moet hier wel bij zeggen dat we behoorlijk wat sneeuw hadden en ik dat ook ter isolatie op het kasje heb laten liggen.

Dit waren de maatregelen die ik voor dit jaar heb getroffen.

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 30 dec 2009, 12:55

De hel van 2008-2009 zullen we nooit vergeten... Ik had ook echt veel uitval!

Tijdens de afgelopen vorstperiode heb ik mijn hart vastgehouden, ik heb het echt niet meer op die vorst. Ik heb nog geen vorstbeschermer kunnen kopen, mijn bankrekening kan dat nog even niet aan helaas.
Wél heb ik de kwetsbaarste planten (leucophylla, Dionaea's e.d.) naar binnen gehaald en in de garage voor een raam gezet. De garage is altijd zo goed als vorstvrij. Op deze manier hebben die soorten in ieder geval de strengste vorst niet gehad.

Er komt nu weer een vorstperiode aan, mooi balen dus weer! Waarschijnlijk ga ik het nu weer zo aanpakken.

Ik ben wel van plan gebruik te gaan maken van een kachel, dat op en neer gesleep met planten is natuurlijk ook geen oplossing.

Zijn er mensen die nog tips hebben om de strenge vorst uit m'n kas te houden? Isoleren met noppenfolie zowieso, maar wat voor kachel kan er gebruikt worden? Ik heb laatst eens geïnformeerd bij Van Cranenbroek, een doe-het-zelfzaak. Electrische kachels is niet verstandig zeggen ze, wegens de hoge luchtvochtigheid in de kas. Water en stroom gaat niet zo goed samen. Daarnaast zijn er ook gaskachels, maar deze hebben vaak alleen een aan/uit functie. Dat schiet dus niet op... De grotere gasheaters (van die kanonnen) hebben wel een electrische thermostaat ingebouwd, maar die heaters hebben een veel te grote capaciteit voor een kas van 3 x 6 meter. Daarnaast hangt er een prijskaartje aan van 200-300 euro, dat is voor mij nog even niet te betalen...

Kortom, tips iemand?

Groeten,

Ries

Reaper

Bericht door Reaper » 30 dec 2009, 13:20

er bestaat een soort wollig soort fleece matje van ongeveer 1 mm dik. Dit spul wordt verkocht op rollen als een soort behang en wordt verkocht bij winkels als intratuin (meestal 10-20 meter op een rol, met een breedte van 1 meter). Dit spul isoleert extreem goed, en blijft toch tot op zekere hoogte nog doorlaatbaar voor licht (niet als je 10 lagen aanbrengt uiteraard). Je zou daarmee je kwetsbaardere planten kunnen omwikkelen om die nog een extra isolatie laag te geven.
Ik heb het zelf altijd gebruikt om kwetsbare boompjes in de tuin mee te omwikkelen (olijf bijvoorbeeld), en het hielp zeer zeker om de vorst slachtoffers te reduceren.
Met vleeseters heb ik er nog geen ervaring mee aangezien ik nog niet genoeg buiten planten heb, en ze gewoon in de schuur heb geplaatst onder kunstlicht.
Let wel op dat je door te dik omwikkelen de (groene) planten niet compleet het zonlicht ontneemt, tenzij het soorten zijn die zich terugtrekken in de winter... dan zal het ontnemen van licht ze niet schaden denk ik.

Rogier

Bericht door Rogier » 30 dec 2009, 15:49

Marcel: Sneeuw isoleert idd behoorlijk goed. De planten drogen ook niet uit met een sneeuwdek erop. Laurens heeft altijd veel succes gehad om tijdens de vorstperiode een gieter met regenwater (uiteraard niet bevroren :lol: ) over de planten uit te gieten met een sproeikop 2 a 3 maal per week.

Ries: Idd de hel van 08/09. Naast de film "De hel van '63" kunnen wij onze eigen film maken! :wink: Ik ken de frustratie van het heen- en weer slepen van planten, maar ik denk dat je er zeker verstandig aan doet! komend weekend weer flinke vorst, en deze gaat ook wat langer aanhouden weer...
Als je op zoek gaat naar een kachel kun je het best een kachel kopen die geschikt is voor vochtge ruimtes. Er zijn er diversen, alleen het kost wel een prijs idd. Een elektrische kachel verhit de lucht, wat de lucht in dat geval ook droger maakt. Ik heb eergisteren in totaal aan 200 liter water gegeven omdat er stiekum een hoop verdampt op deze wijze. Ik sla in 2 tonnen a 60 liter regenwater op en staat in mijn vorstvrije kas, tesamen met 40 liter aan water in gieters heb ik altijd 160 liter vloeibaar water als buffer!

Ries, ik heb nog een goedkope boerenbond kachel van 2 KW staan (1 jaar oud), die heb ik in afgelopen februari gekocht en gebruikt. Daarna heb ik deze bij mij thuis opgeslagen. Omdat het een goedkoop rotding is maakt de ventilator al een licht ratelend geluid (ding kan natuurlijk niet tegen stof) maar zal het nog een tijdje doen. Deze mag je van me hebben, totdat je een eigen goeie kachel hebt. Als dit ding voortijdig overlijdt dan bij deze de bevestiging dat dat volledig mijn risico is :wink:

De vraag alleen hoe komt ie bij jou? Ik kan hem vanavond / morgen in Best bij mijn ouders droppen, is al wat dichterbij voor jou.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 31 dec 2009, 00:24

mijn moerasbakken heb ik een extra dik pak sneeuw gegeven.
zo zijn ze de vorige vorstperiode ook goed doorgekomen.
denk wel dat doordat ze in speciekuipen en grote emmers staan beter bestand zijn tegen vorst dan in kleinere potten.
Laatst gewijzigd door Rene Flierman op 02 jan 2010, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De groeten uit Assendorp.

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 02 jan 2010, 12:40

Rogier, thanks voor je aanbod! Zo'n kacheltje heb ik ook nog staan, koste 10 euro geloof ik. Zoiets is inderdaad wel te gebruiken in noodgevallen. Ik heb nu alles weer naar binnen gesjouwd, ook de planten die ik wil gaan scheuren. Met bevroren potten kun je niks beginnen...

Reaper, die fleecematten zijn ongetwijfeld geschikt om een enkele plant te beschermen. Nu gaat het om 100den planten, dus dan is het denk ik niet echt handig meer... Daarnaast, als het dagenlang vriest, wordt het onder de fleece net zo koud volgens mij...

Bedankt voor de hulp mannen!

Lija
Contacteer:

Bericht door Lija » 02 jan 2010, 17:00

Ik ben afgelopen winter teveel planten verloren. Dit jaar heb ik dan ook niet veel aangeschaft, iets waar ik nu blij om ben, want ook dit jaar slaat de vorst toe!
Volgens het KMNI gaan we een zeer koude week tegemoet, de winterharde planten zullen het wel overleven, maar ik heb al gezien, dat een drosera het loodje heeft gelegd.

Ik ben geen kweker, maar een hobby-ist, die plezier heeft in haar plantjes, maar niet iemand, die haar hele hart hieraan verpand heeft.
Ik heb geen geld, geen ruimte, maar ook geen tijd om hier intensief mee bezig te zijn.
Ook de teleurstelling van afgelopen winter speelt een rol....

Groetjes Lily

Thomas

beschermen

Bericht door Thomas » 09 jan 2010, 20:02

Hallo,

Ik doe op het moeras ook altijd een laag sneeuw, maar ik heb ook nog andere planten waaronder wat citrussen, een palm.
Die heb ik in een houtenschuurtje staan, hier vriest het natuurlijk en daarom heb ik een gaskachel erbij staan, en natuurlijk een lamp want ze zijn groenblijvend. De kachel heeft een thermostaat en is te stellen van 2 tot 25 graden maar ik heb ondekt dat je hem ook op 1 graad kunt zetten.
Ik hou het nu zon 1.5 graad.
http://gaswinkel.com/mobielegaskachels/ ... kachel.htm

Groeten Thomas

Rogier

Bericht door Rogier » 09 jan 2010, 22:18

Nette kachel :wink:

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 10 jan 2010, 12:49

[quote="Ries van Ool"]De hel van 2008-2009 zullen we nooit vergeten... Ik had ook echt veel uitval!

Kortom, tips iemand?

Groeten,

Ries[/quote]

Alternatief zijn de kachels van Zibro Kamin. Niet goedkoop, werken op kerosine maar hebben dan wel een thermostaat en een kleine aanjager, ongeweer 30 watt.

Bob

walberg
Contacteer:

Re: beschermen

Bericht door walberg » 10 jan 2010, 12:57

Thomas schreef:Hallo,

Ik doe op het moeras ook altijd een laag sneeuw, maar ik heb ook nog andere planten waaronder wat citrussen, een palm.
Die heb ik in een houtenschuurtje staan, hier vriest het natuurlijk en daarom heb ik een gaskachel erbij staan, en natuurlijk een lamp want ze zijn groenblijvend. De kachel heeft een thermostaat en is te stellen van 2 tot 25 graden maar ik heb ondekt dat je hem ook op 1 graad kunt zetten.

Groeten Thomas
Wow die lijkt mij wel maar ik heb een volkstuin daar is de beperking dat er geen stroom is. Is deze kachel van een echte (gas) thermostaat voorzien of is deze modulerend (dat is niet zo lekker want dan blijft hij op een kwart stand of zo doorbranden).

Thomas

Bericht door Thomas » 10 jan 2010, 16:38

walberg schreef:

Groeten Thomas
Wow die lijkt mij wel maar ik heb een volkstuin daar is de beperking dat er geen stroom is. Is deze kachel van een echte (gas) thermostaat voorzien of is deze modulerend (dat is niet zo lekker want dan blijft hij op een kwart stand of zo doorbranden).

Ik denk dat je zoiets bedoel als dit: http://gaswinkel.com/mobielegaskachels/ ... ostaat.htm

Hier staat bij: Deze kachel heeft geen waakvlam stand en zal de warmte regelen middels een minimale en maximale brander vlam.

De kachel die ik heb, (http://gaswinkel.com/mobielegaskachels/ ... kachel.htm) schakeld over naar een klein waakvlammetje, van ongeveer 3 cm.
Zo snel het weer afkoeld slaat hij weer lichtjes aan niet met maximale vlam.
Maar als ik bijvoorbeeld de deur openzet zodat het heel snel afkoeld slaat hij op maximale vlam aan.

Er zijn trouwns meedere dealers in Nederland hier kun je ze zien:http://gaswinkel.com/info/dealerlijst.htm

Als je een gaskachel koopt let dan wel op waar je de gasflessen haalt.
Ik heb eerst een gas fles van primagaz gehad (deze blijft eigendom van primagaz) het koste me 20 euro statiegeld voor de fles en 26,50 voor het gas, dus ik moest 46,50 voor 11kg gas en de fles betalen. Later kwam ik erachter dat je beter een eigen fles kunt kopen die van jezelf is. Dit koste me maar 35 euro inclusief 11kg gas. deze kun je laten vullen, ik betaal daar 11 euro voor op het moment. de primagaz gasfles kun je alleen omruilen daarvoor betaalde ik dus 26,50.
Natuurlijk verschillen de prijzen per locatie. Ik woon dicht bij de duitse grens dus hier zal het iets goedkoper zijn, maar er blijft een groot verschil tussen een eigen fles of een fles van een firma.

Groeten

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 10 jan 2010, 17:02

Thomas schreef:
walberg schreef:

Ik denk dat je zoiets bedoel als dit: http://gaswinkel.com/mobielegaskachels/ ... ostaat.htm

Hier staat bij: Deze kachel heeft geen waakvlam stand en zal de warmte regelen middels een minimale en maximale brander vlam.

De kachel die ik heb, (http://gaswinkel.com/mobielegaskachels/ ... kachel.htm) schakeld over naar een klein waakvlammetje, van ongeveer 3 cm.
Zo snel het weer afkoeld slaat hij weer lichtjes aan niet met maximale vlam.
Maar als ik bijvoorbeeld de deur openzet zodat het heel snel afkoeld slaat hij op maximale vlam aan.

Er zijn trouwns meedere dealers in Nederland hier kun je ze zien:http://gaswinkel.com/info/dealerlijst.htm

Als je een gaskachel koopt let dan wel op waar je de gasflessen haalt.
Ik heb eerst een gas fles van primagaz gehad (deze blijft eigendom van primagaz) het koste me 20 euro statiegeld voor de fles en 26,50 voor het gas, dus ik moest 46,50 voor 11kg gas en de fles. Later kwam ik erachter dat je beter een eigen fles kunt kopen die van jezelf is. Dit koste me maar 35 euro inclusief 11kg gas. deze kun je laten vullen, ik betaal daar 11 euro voor op het moment. de primagaz gasfles kun je alleen omruilen daarvoor betaalde ik dus 26,50.
Natuurlijk verschillen de prijzen per locatie. Ik woon dicht bij de duitse grens dus hier zal het iets goedkoper zijn, maar er blijft een groot verschil tussen een eigen fles of een fles van een firma.

Groeten
Juist dat is ook de bedoeling, echter jarenlang waren zonder electriciteitsaansluiting alleen modulerende kachels te koop, dan stook je je suf.
Bij ons op de volkstuin betalen wij op dit moment 24 euro voor een vulling en ja natuurlijk kan je ook bij een Gasfabrikant laten vullen is stukken goedkoper, dat deed ik vroeger ook met co2 flessen van mijn zeeaquarium maar dat gaat niet meer want die zijn alleen op werkdagen open, dat haal ik dus nooit. Ik had in 1997 een kas met voornamelijk kaktussen en vleeseters en in die koude januarimaand moest ik iedere week 2 flessen wisselen (ik had een overslagventiel) maar tegenwoordig is bij ons de tuinwinkel niet open in de winter en toendertijd kon ik daar 2 keer per week naar toe. Dus voorlopig heb ik alleen een klein kasje met cactussen staan (onverwarmd) en wat sarracenia's en cactussen buiten. Voor Heliamphora's ga ik nu dus maar weer een klein paludarium bouwen in huis.

Felix

hoe ik mijn planten de winter doorhelp

Bericht door Felix » 10 jan 2010, 17:42

Om te beginnen heb ik vooral planten die koud overwinteren, sarracenia's krijgen bij mij een speciale behandeling. Winterharde zonnedauwen moeten het gewoon zelf buiten doen. Planten die doorgroeien of niet in rust gaan, staan naast mijn subtropische succulenten in de vensterbank.

Mijn Sarracenia's snoei ik in het najaar behoorlijk terug. Per rozet laat ik enkele bladeren staan. Vooral dood materiaal dat later kan gaan rotten of schimmelen haal ik goed weg. Het voordeel van snoeien is dat je op die manier veel stikstof bij de plant weghaalt.

Voor de eerste nachtvorst gaan mijn planten dan naar binnen. Eerst gewoon in de schuur om goed op te kunnen drogen en pas als het echt koud wordt, zet ik ze in de kelder. Daar vriest het nooit. Het nadeel van de kelder is dat er weinig licht is, maar daar hebben de planten pas in het voorjaar weer last van. Het liefst zet ik de planten in het voorjaar weer vroeg buiten. Een laat nachtvorstje neem ik dan maar voor lief. Door de planten vroeg buiten te zetten voorkom ik dat bladeren verbranden.

Midden in de winter( ik ben er afgelopen week mee begonnen) krijgen de planten weer een schoonmaakbeurt. Ik knip ze vrijwel kaal en controleer ze op schimmel. Als het nodig is verpot ik ze. Eens in de paar jaar verander ik van methode. Ik weet niet wat ik fijner vind. Elk jaar verpotten of om de paar jaar. In ieder geval, als ik merk dat er schimmel in de planten zit, verpot ik ze meteen.

Ik denk dat planten eerder last van botrytis krijgen als er te veel meststoffen in de grond zitten. Dit heb ik gemerkt bij Sar. flava die ik een tijdje heb bijgemest met koemest. Dat gaat wel goed, maar in de winter zijn ze dan kwetsbaarder.

Waar ik nog nooit mee gewerkt heb zijn bestrijdingsmiddelen tegen botrytis, omdat ik niet weet wat de bijwerkingen zijn op de planten.

Dit is het ongeveer. Ik heb ook nog een D. filliformis, maar die kweek ik dit jaar voor het eerst. Een plant is al verrot. Daarom besloot ik een andere droger te houden, maar die lijkt nu uitgedroogd. In de kern is nog wel groen te zien. Ik denk dat ik hem ga verpotten en warmer ga zetten in de hoop dat hij uitloopt. In de nazomer heb ik gelukkig stekjes van de plant genomen en die zijn nu nog fris en fruitig.

Plaats reactie