Hoe hebben jullie de vleeseters beschermd tegen de winter?

Moderator: Bestuur

Thomas

Re: beschermen

Bericht door Thomas » 10 jan 2010, 18:51

walberg schreef:
Thomas schreef:
walberg schreef:Juist dat is ook de bedoeling, echter jarenlang waren zonder electriciteitsaansluiting alleen modulerende kachels te koop, dan stook je je suf.
Bij ons op de volkstuin betalen wij op dit moment 24 euro voor een vulling en ja natuurlijk kan je ook bij een Gasfabrikant laten vullen is stukken goedkoper, dat deed ik vroeger ook met co2 flessen van mijn zeeaquarium maar dat gaat niet meer want die zijn alleen op werkdagen open, dat haal ik dus nooit. Ik had in 1997 een kas met voornamelijk kaktussen en vleeseters en in die koude januarimaand moest ik iedere week 2 flessen wisselen (ik had een overslagventiel) maar tegenwoordig is bij ons de tuinwinkel niet open in de winter en toendertijd kon ik daar 2 keer per week naar toe. Dus voorlopig heb ik alleen een klein kasje met cactussen staan (onverwarmd) en wat sarracenia's en cactussen buiten. Voor Heliamphora's ga ik nu dus maar weer een klein paludarium bouwen in huis.

2 flessen is best veel in een week, ik heb vanaf de 2e vorst periode een volle fles gehaald en er zit nu nog zon 4.5 kg in, en het is nu toch al twee weken aan het vriezen.

walberg
Contacteer:

Re: beschermen

Bericht door walberg » 10 jan 2010, 18:57

Thomas schreef:
walberg schreef:
Thomas schreef:
Ja maar in 1987 was het ook wel een flink stuk kouder, min 10 overdag locatie Amsterdam Noord. (Ik schreef eerder 1997 maar het was 1987).

Rogier

Bericht door Rogier » 10 jan 2010, 22:55

Ik heb voorgaande posts met belangstelling gelezen, hierbij mijn reactie/bijdrage:

Nog een algemene tip inzake het verwarmen van een kas; Het is belangrijk dat de lucht goed rondgeblaast wordt dmv een ventilator. Het liefst in de lengte van het looppad met de blaasrichting de deur. (dit is de koudste plek in de kas) Met een voldoende sterke kachel houdt je zo de hoeken van de kas alsmede de planten dicht bij de ramen ook vorstvrij. Een warmtebron die niet blaast heeft een vanaf matige vorst een beperkte straal waarbinnen het vorstvrij blijft. Als men dus een warmtebron installeert die niet zelf middels een krachtige ventilator de warmte rondblaast dan is het verstandig om een goede ventilator erbij te zetten.

- Zibrokachels e.d. werken op (zwavelvrije)petroleum, en niet op kerosine :wink:

- Koemest toedienen is onverstandig, dit is niet goed voor de plant en inderdaad kan het ziektes en andere bedreigingen versnellen. (botrytis slaat toe bij verzwakte planten, want sporen van deze schimmel zit OVERAL in de lucht) Vermoedelijk was de Sarracenia door de mest en tekort aan licht verzwakt. Mijn planten staan zeer nat in de winter en ik heb zelden last van Botrytis.

- aanbrengen van noppenfolie of een energiedoek reduceert stookkosten! :wink:

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 11 jan 2010, 10:16

Wat Rogier zegt over ventilators is helemaal juist, ik kreeg met mijn Daylite kachel die ik toen nog had ook grote verschillen in temperatuur. Daarom heb ik indertijd een poging gewaagd om een Zibro kachel te kopen, die zijn echter schreeuwend duur, zat je met het probleem dat er minimaal 30 watt nodig is voor de ventilator en ook hier met het probleem dat ook voor kerosine en petroleum volkstuinen een opslagbeperking hebben net als bij Gas, waardoor het gewoon onmogelijk is om op een volkstuin een kas te stoken. (Dit is overigens bewust door de Bond van Volkstuinders zo geregeld).

Voor wat betreft het verhaal Petroleum / Kerosine Zibro verkoopt zelf Kerosine omdat deze schoner is dan standaard Petroleum, voorheen werd ook geadverteerd met Kerosinekachels maar ik zie dat zij nu zelf ook over petroleumkachel spreken.
Kerosine is officieel een lichtere petroleum, er zit (nog) minder zwavel in dan de standaard petroleum. Je kachel blijft dus schoner en je moet niet vergeten dat er toch altijd wel wat damp ontstaat bij het ontsteken van de olie dus echt gezond voor je (vleesetende) planten is het ook weer niet.
Ik heb eens gezien bij een Orchidee en kweker die had ook zo'n Zibro laser staan en die is toch maar op Kerosine overgeschakeld want er was met petroleum toch wat schade aan de planten en dat was met Kerosine bijna niet.
Hoe dat voor onze planten zit weet ik niet. Kerosine is wel 30 procent duurder.

Rogier

Bericht door Rogier » 11 jan 2010, 10:32

Hoi Bob,

Ik wist niet dat ze ook op kerosine konden draaien, mijn gevoel bij kerosine was een zeer brandbrare en vluchtige brandstof i.c.m. snelle vliegtuigen. :lol: Weer wat geleerd!

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 11 jan 2010, 10:48

Rogier schreef:Hoi Bob,

Ik wist niet dat ze ook op kerosine konden draaien, mijn gevoel bij kerosine was een zeer brandbrare en vluchtige brandstof i.c.m. snelle vliegtuigen. :lol: Weer wat geleerd!
Vliegtuigen kunnen ook op andere brandstoffen maar zij kiezen voor Kerosine omdat die goedkoop is.
En dat staat weer lijnrecht tegenover mijn verhaal want voor de particulier is Kerosine juist duurder.

Ik heb ook het vermoeden (maar dat is persoonlijk) dat de kerosine die particulier verkocht wordt gewoon een extra schone versie is. Daarbij zal het ook wel een kwestie zijn van grote hoeveelheden is goedkoop.
Zowel in Duitsland en Engeland wordt Kerosine als synoniem gebruikt voor petroleum om de verwarring wat groter te maken.
Ik kom van oorsprong uit de tuinbouw, daar werd echt onderscheid gemaakt tussen petroleum en kerosine al zal de meerderheid daar wel op aardgas draaien, dat is toch nog schoner en goedkoper.
In Libanon werd kerosine ook wel gebruikt om te mengen met Diesel juist ook omdat het veel goedkoper is dan Diesel. En de tanks liepen er niet op vast.

Rogier

Voorspelling: februari fors koud!

Bericht door Rogier » 27 jan 2010, 10:02

Even een update over deze winter, die net als vorige winter als "bar" omschreven kan worden.

Ik volg al een tijdje een interessant weer forum, waar ze voorspellingen doen die vaak behoorlijk goed uitkomen. Betreft onweer online: http://forum.onweer-online.nl/index.php?showforum=110 in het topic winter 2010 discussie wordt erover gepraat.

De beheerder (Jan v Ooijen) voorspelt een koude februari en sluit een elfstedentocht niet uit.

Ik ben deze koude behoorlijk zat, maar voor de mensen hier met collecties in kassen of tunnelkassen: zorg voor bescherming en houdt de planten goed in de gaten :wink:

Ik kijk uit naar het voorjaar!

passievrucht
Contacteer:

Bericht door passievrucht » 27 jan 2010, 10:16

vind het wel grappig want ik zit echt al een hele tijd op dat forum, en het wordt er nu steeds drukker en drukker :P

als he Hellmanngetal boven de 100 uitkomt hebben we officieel een strenge winter! (alle etmaalgemiddelden bij elkaar opgeteld)
Groeten,
Pascal

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 27 jan 2010, 11:30

Rogier!

Dat zou mij niet verbazen, ik heb in ieder geval een stelregel: als voor 18 januari in omgeving Amsterdam er een etmaal is dat de temperatuur niet boven de nul uitkomt dan krijg je in februari zeker nog een koudeperiode.

Plaats reactie