verlichting voor de planten.

Moderator: Bestuur

Egbert

Bericht door Egbert » 11 mar 2010, 11:55

Ik zat eens te denken: is het niet zo dat LEDjes maar één golflengte (of in ieder geval een smal bereik) aan licht uitzendt?
In zonlicht zitten alle golflengtes van het zichtbare spectrum en nog meer, zoals UV. Het is bekend dat planten op alle golflengtes reageren. Is het dan niet een beetjes schraal als je je plantjes LED-licht geeft?
Wees blij!

Reaper

Bericht door Reaper » 11 mar 2010, 12:28

klopt gedeeltelijk. Dit gaat namelijk enkel maar op voor de gekleurde LEDs, en niet voor de witte. Om wit licht te krijgen heb je nu eenmaal alle kleuren nodig.
Het is wel zo dat LED geen IR of UV uitzend, maar laten die 2 nu juist schadelijk zijn voor planten en verbranding veroorzaken.

Het grappige is dat er heel veel geadverteerd wordt bij rode of rood blauwe LED panelen en lampen met: "Technologie die de Nasa gebruikt!!"
dat klopt... de nasa heeft die technologie gebruikt om in de ruimte gewassen te kweken om te testen.. maar hun conclusie was dat het gewoon niet goed werkt! En dat zetten ze uiteraard niet bij hun verkooppraatje. De conclusie van de nasa was dat er te weinig golflengte licht waren. Rood en Blauw geeft echter wel een goed resultaat als aanvulling op "wit" licht.

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 11 mar 2010, 13:30

Reaper schreef:klopt gedeeltelijk. Dit gaat namelijk enkel maar op voor de gekleurde LEDs, en niet voor de witte. Om wit licht te krijgen heb je nu eenmaal alle kleuren nodig.
Het is wel zo dat LED geen IR of UV uitzend, maar laten die 2 nu juist schadelijk zijn voor planten en verbranding veroorzaken.

Dit eerste ben ik het niet mee eens. Voor een goede kleuring is ultra violet nodig (geen c) Tijdje ge experimenteerd met glas en kunstof als bovendeksel en onder kunstof kleuren de planten veel beter (doorlaatbaarheid uv a en b).

Rest van het verhaal accoord.

Het grappige is dat er heel veel geadverteerd wordt bij rode of rood blauwe LED panelen en lampen met: "Technologie die de Nasa gebruikt!!"
dat klopt... de nasa heeft die technologie gebruikt om in de ruimte gewassen te kweken om te testen.. maar hun conclusie was dat het gewoon niet goed werkt! En dat zetten ze uiteraard niet bij hun verkooppraatje. De conclusie van de nasa was dat er te weinig golflengte licht waren. Rood en Blauw geeft echter wel een goed resultaat als aanvulling op "wit" licht.

Reaper

Bericht door Reaper » 11 mar 2010, 14:37

hou er wel rekening mee dat kleuring van een plant stricto sensu een verdedigingsmechanisme is tegen de schadelijke invloeden van fel licht (voornamelijk door UV). Niet direct slecht, zoalang de plant er zich aan kan aanpassen. Maar UV is niet nuttig voor groei en bloei.

En onder mijn LEDs kleuren mijn planten voorlopig ook uitstekend. niet onder invloed van UV, maar waarschijnlijk de overdosis van andere golflengten.

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 11 mar 2010, 15:29

Reaper schreef:hou er wel rekening mee dat kleuring van een plant stricto sensu een verdedigingsmechanisme is tegen de schadelijke invloeden van fel licht (voornamelijk door UV). Niet direct slecht, zoalang de plant er zich aan kan aanpassen. Maar UV is niet nuttig voor groei en bloei.

En onder mijn LEDs kleuren mijn planten voorlopig ook uitstekend. niet onder invloed van UV, maar waarschijnlijk de overdosis van andere golflengten.
Dat is ook weer juist. Maar vaak is die verdediging juist voor ons weer een mooiere verschijningsvorm.
Je zou deze test eens met cactussen moeten doen, die reageren wat extremer.

Reaper

Bericht door Reaper » 11 mar 2010, 23:28

inderdaad. het is zo mooi :roll: maar nuttig is het niet :) bovendien kan kleuring altijd "ingehaald" worden. Groei niet.
Ik ga mijn test volgende week uitbreiden met dionaea "Akai Ryu". 3 plantjes van ongeveer dezelfde grootte, 1 onder LED, 1 onder CF en 1 onder daglicht.
Cactussen klinken leuk, maar de beschikbare ruimte die ik nu heb wil ik graag gebruiken voor carnivoren, en het testen daarmee.

Plaats reactie