vleesetende planten in huis

Moderator: Bestuur

Rick Boerboom

vleesetende planten in huis

Bericht door Rick Boerboom » 29 mar 2010, 22:28

Mensen,

Ik heb een vraag. Welke vleesetende planten zijn eigenlijk fatsoenlijk binnenshuis te houden? En dan niet in een terrarium of onder kunstlicht, maar gewoon als 'kamerplant'?

Ik weet dat enkele sterke nepenthes hybriden prima in huis gehouden kunnen worden. Ik heb zelf een N. x ventrata en een N. x hookeriana die het prima doen op de vensterbank. De hookeriana moet wel zeer consequent gesproeid worden anders doet ie het niet goed.

Ook heb ik een mexicaanse pinguicula hybride van een tuincentrum die het prima doet in huis.

Maar zijn er nog meer mogelijkheden?

Heeft er iemand misschien ervaring met het houden van Heliamphora, zonder terrarium, growbox of kas?

En ervaring met het houden van Cephalotus op de vensterbank wellicht?

Misschien in de hoek van de Drosera? Ik heb enkele D. aliciae die ook gewoon lekker groeien op een goed verlichte vensterbank. Maar andere niet winterharde soorten die misschien in huis makkelijk te verzorgen zijn?

Ik ben benieuwd!

Reaper

Bericht door Reaper » 29 mar 2010, 22:37

subtropische drosera kan je ook gemakkelijk op een vensterbank groeien, net als de meeste dionaea.

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 29 mar 2010, 22:55

hoi rick,

ik heb zelf een kleine collectie mex. pings en zuidafrikaanse drosera's binnen staan.
ook dwergdrosera's doen het goed in huis.

er zijn ook d.intermedia's uit cuba, venuzuela en hawai die het in huis ook goed doen.
gert verkoopt deze ook op extreme plants.
australische drosera's kunnen ook prima, alleen d.paradoxa kon ik niet in leven houden.
De groeten uit Assendorp.

davy

Bericht door davy » 30 mar 2010, 18:14

heb een Ceph stekje met 1bekertje op mijn vensterbank(oosten), in de keuken waar hij 1 uurtje volle zon krijgt op een dag(als er al zon is) rond 10.00 s'morgens en begint nu 2 bekertjes tegelijk te maken.Wel gans de dag verwarmd in de winter door een verwarming met stenen...Ik sproei nooit en altijd laat ik de grond volledig opdrogen voordat ik langs onder water geef(water is wel vittel omdat ik niet veel nodig heb).
Enigste (nadeel) is wel dat de bekers groen blijven en niet roodkleuren
door het tekort denk ik van zon, maar het plantje ziet er zeer gezond uit! Staat er sinds vorig jaar dus moet nog eventjes afwachten om zeker te zijn dat ie er goed staat...evenals D.alicia,P.hybride (tuincentrum) enP.esseriana die zeer mooi staan maar nog niet groeien momenteel. D.spatulata, maar die heeft wel een klopje gekregen deze winter maar begint nu terug te groeien...
DJINNSTAH

Doomhammer

Bericht door Doomhammer » 30 mar 2010, 19:25

Een heleboel drosera's doen het ook goed op de vensterbank. D.Capensis bijvoorbeeld. (maar ik heb de indruk dat die eigenlijk overal goed groeit ;) ).

Ikzelf heb al D. Capensis, D. Adelae, Dioneas, een Nepenthes (uit tuincentrum) en enkele Sarracenia's binnenshuis gegroeid (hybrides en S. Purpurea). Zo lang je de winterrust respecteert gaat dat allemaal erg vlot vind ik persoonlijk.

Davy, geef jij je plantjes Vittel? Ik dacht dat ze dat niet zo leuk vonden?

Nepenthes
Contacteer:

Bericht door Nepenthes » 30 mar 2010, 19:43

wat is vittel??
\|/
(@ @)
/---oOO----(_)----------\
MVG. jesse
\---------------oOO-----/
|__|__|

Geen PM maar een mailtje alstublieft || ||

Reaper

Bericht door Reaper » 30 mar 2010, 19:54

een merk mineraalwater

Nepenthes
Contacteer:

Bericht door Nepenthes » 30 mar 2010, 19:55

aah ok bedankt
lijkt me idd niet zo goed heet niet voor nix mineraalwater
nogmaals bedankt
\|/
(@ @)
/---oOO----(_)----------\
MVG. jesse
\---------------oOO-----/
|__|__|

Geen PM maar een mailtje alstublieft || ||

marcel

Bericht door marcel » 30 mar 2010, 20:45

Het is verbluffend wat je in de vensterbank kunt houden. Naast de genoemde range van drosera en mexicaanse pings zou ik zeker de diverse utricularia's noemen (livida, sandersonii, alpina, longifolia, bisquamata, tricolor, nelumbifolia, reniformis en ga zo maar even door staat allemaal in de vensterbank.
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 30 mar 2010, 22:37

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Dat is al een mooi lijstje met 'vensterbank-soorten' en tips voor de verzorging. In die soort(groep)en waar ik nog weinig vanaf weet ga ik me eens meer in verdiepen. Dat zijn dus de utricularia, mexicaanse pings, en australische/afrikaanse drosera.

Planten die ik erg mooi vind zijn de heliamphora. Zijn er soorten die gewoon in huiskamercondities te houden zijn? Ik kan op het forum weinig ervaringen vinden. Op het engelse forum heb ik wel wat mensen gezien die ze buiten een terrarium lijken te houden. Iemand advies/ervaring?

Maverick
Contacteer:

Bericht door Maverick » 30 mar 2010, 22:52

Hey Rick,

Ik weet dat er diverse Engelse en Schotse leden zijn die S.purpurea ssp. venosa en S. psittacina het hele jaar door in de vensterbank kweken.

Zelf heb ik mijn heli's afgelopen winter onder een kweeklamp gehouden( zonder terrarium ofzo) de luchtvochtigheid was rond de 50/60%, niet erg hoog dus. M'n Heli's groeien goed zonder de luchtvochtigheid en ik denk dat ze op een lichte vensterbank ook erg goed te houden zijn. Ik heb mijn Heli's nu buiten op de tuintafel gezet zonder overige luchtvochtigheidsverhogers.
Het is net zoals met Neps gewoon een questie van afharden. Je kunt Heli's ook op een minder lichte vensterbank kweken, maar dan verliezen ze hun mooie bekeruitstraling en nectarlepel. De beker rolt dan mee open om zo mee licht op te kunnen vangen.

Ik heb nu een H.x heterodoxa x minor en een H. minor staan.
Dit zijn echt de makkelijkste soorten Heliamphora die nu te kweken zijn.
Ik adviseer je de heterodoxa x minor zeker! als die gewend is wordt die snel groter en groeit erg snel. Bijkomend voordeel is dat dat een van de goedkoopste soorten is. Ik heb mijn plant bij Gert besteld, http://www.extreme-plants.eu/product_in ... cts_id=655
Als je deze koop krijg je een leuk plantje met een paar adult sized pitchers van 7 tot 10 cm ofzo.

Succes!
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 31 mar 2010, 14:43

Hoi Laurens,

Bedankt voor je uitgebreide informatie!

Ik ga zeker overwegen om die soort eens te proberen bij mij thuis.

Ries van Ool
Contacteer:

Bericht door Ries van Ool » 01 apr 2010, 12:07

Nepenthes truncata is ook een leuke soort voor binnen, groeit perfect bij mij voor een raam op het zuiden.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 01 apr 2010, 12:11

Ries,

Bedankt jongen! Ik heb even ge-googled op die soort. Het is een mooie soort, met mooie langgerekte bekers. Kan ook best een grote plant worden zie ik.

Misschien dus iets om op de ICPS naar rond te kijken? :wink:

davy

Bericht door davy » 02 apr 2010, 09:47

Davy, geef jij je plantjes Vittel? Ik dacht dat ze dat niet zo leuk vonden?[/quote]

ben ermee begonnen toen mijn regenton leeg was 2 zomers geleden,
heb er tot nu toe geen problemen mee gehad...Mss dat sommige soorten dit niet kunnen verdragen maar bij mij doen ze het goed ermee.
Bijkomend feit is dat mijn binnenplantjes geen afvoer hebben(uitgezonderd Ceph) en dus het water volledig moeten opbruiken en de mineralen blijven zodus in de pot...
DJINNSTAH

Plaats reactie