HULP NODIG

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
gangmany

HULP NODIG

Bericht door gangmany » 25 mei 2010, 23:35

Beste mensen,

Ik heb een groot probleem denk ik.
Ik heb een vensterbank in mijn dakkapel, alleen het probleem is dat mijn raam naar het Noorden staat, dus komt er bijna geen zon naar binnen schijnen. Overdag in de tuin staat er wel volop zon, alleen dat is verschillend, want in de ochtend staat de zon aan de ene kant van de tuin en in de middag/avond aan de andere kant. Nu heb ik van iemand gehoord dat ik nu bepaalde vleesetende plantensoorten niet kan houden. Wie kan mij helpen en zeggen welke ik wel en welke ik niet kan onderhouden, en hoe ik ze het beste kan onderhouden. Wie heeft er misschien oplossingen voor dit probleem? Please help me, ik wil heel graag zoveel mogelijk soorten kunnen houden namelijk.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite iedereen!;)

Mvg Jasper :)

Reaper

Bericht door Reaper » 26 mei 2010, 00:04

practisch gezien kan je op je vensterbank geen zeer zonlievende planten houden (helis, dionaea, veel drosera), maar er zijn genoeg planten die je daar prima kan houden omdat ze minder zon nodig hebben (utricularia, nepenthes, een aantal drosera).
De meeste soorten die veel licht nodig hebben zou je alsnog gewoon kunnen houden, maar dan moet je er rekening mee houden dat ze wel eens vreemde groei kunnen vertonen (meestal lange, hoge misvormde groei), of rare verkleuringen (of helemaal geen verkleuringen). Je zal van soort tot soort even moeten kijken wat hun eisen zijn, of anders gewoon lekker uitproberen met een goedkopere plant die dezelfde eisen stelt (voor een dionaea te testen moet je gewoon een typical doen bijvoorbeeld. Zelfde voor de cephalotus). Niet experimenteren met zelfdzame planten.
Als je tuin op verschillende tijden een ander zonpatroon vangt, dan kan je ook naar je voordeel uitbuiten. je kan de soorten die veel zon nodig hebben zo zetten dat ze in de middag volle zon vangen, terwijl je de iets gevoeligere soorten zo kan positioneren dat ze in de ochtend of tegen de avond zon vangen.

gangmany

Bericht door gangmany » 26 mei 2010, 00:21

dus de cephalotus kan niet op mijn vensterbank?

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 26 mei 2010, 00:22

en sarracenia's in je tuin, dionaea, winterharde drosera's.
valt dus wel mee, hoe meer zon hoe beter, maar denk niet dat iedereen onder de beste condities de planten kan houden.

en zoveel mogelijk planten kunnen houden, ja dat wil iedereen wel.
lees je lekker door de topics, en geniet van je planten.
De groeten uit Assendorp.

Plaats reactie