Verandering

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Staffie5

Verandering

Bericht door Staffie5 » 01 mei 2011, 11:52

Nu heb ik al ongeveer een maandje mijn vleeseters en nu valt me op dat alle nieuwe aangroei bij alle planten er anders uit ziet dan wat er was toen ik ze kocht. Is dit normaal? Bijvoorbeeld bij Sarra's zijn de bekers groter en anders van kleur. De vallen van mijn Dionaea zijn groter en mijn Nephentes maakt mooie grotere rodere vallen aan. Echt een totaal verschil met wat er aan zat toen ik ze kreeg.

thamishan

Re: Verandering

Bericht door thamishan » 01 mei 2011, 12:10

jep dat is normaal! dat betekend dat je ze goed verzorgt!
Uw globale dominator- ik bedoel globale moderator :D

wouter Noordeloos

Re: Verandering

Bericht door wouter Noordeloos » 26 mei 2011, 17:02

Hoi Daffie,

Klopt helemaal.

De planten die met name bij Carniflora/intratuin staan zijn letterlijk kasplantjes. In de kassen van Carniflora krijgen de planten letterlijk alles om snel groot te groeien en dan worden ze verkocht. Als een Sarracenia maar 2 a 3 bekers heeft en de plant 'potvullend' is dan gaan ze naar groothandel/tuincentra. Voor een commerciele kweker is tijd geld. Carniflora kiest bewust planten in hun assortiment die naar verhouding snel groeien zodat de teelten kort op elkaar volgen.

Bij ons op de vensterbank, buiten in de achtertuin of in de kas dan is de situatie even iets anders. Ze hoeven niet snel te groeien, als ze maar goed staan en 1 of 2 goede bekers/bladeren maken, dan komt het wel in orde. We gunnen de planten in veel gevallen meer tijd.

Sarracenia's zijn bij Carniflora over het algemeen vrij laag op enkele uitzonderingen na. Als een Sarracenia dan bij ons buiten in de achtertuin komt te staan of in onze eigen kas dan zal na enige weken grotere bekers gaan maken, zeker als het groeiseizoen nog aan de gang is.
Voor Drosera's geldt hetzelfde. Als ik een Drosera capansis haal bij Carniflora en hem bij mij in de kas zet dan is hij binnen 6 weken verdubbelt qua formaat en zal achterelkaar bloeien.

Take care,

Wouter

Plaats reactie