Vensterbank mix

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Phys

Vensterbank mix

Bericht door Phys » 27 mar 2012, 12:30

Hallo allemaal,

Nu de lente begonnen is en mijn vensterbank op het zuiden iedere dag vol in de zon staat is het tijd om mijn eerste plantjes maar eens aan te schaffen. Mijn idee is om een rechthoekige hoge (10cm) pot te kopen, deze te plaatsen op een schotel o.i.d. en daar dan drie a vier plantjes in te zetten. Dit worden waarschijnlijk: Drosera Madagasceriensis, capensis, Dionaea en een middelgrote Sarracenia (liefst rode). Nu zit ik met verwachte vragen, ik heb de verzorging bestandjes op de homepage al gelezen alleen vroeg ik mij nog af:

1. of deze plantjes samen kunnen staan of dat ze dus allen in een eigen potje moeten staan. Ik lees namelijk bij alle soorten dat turf, spagnummos gemengd met perliet o.i.d. volstaat. Daaruit concludeerde ik dat ze dus ook samen kunnen staan.
2. Kan ik deze grondsoorten bij een tuincentrum vinden??
3. Tevens ben ik ook op zoek naar de naam van een middelgrote rode Sarrancenia.

Een Dionaea kan ik wel krijgen via de intratuin nu ben ik alleen nog op zoek naar de rest ;)
Zowiezo schrijf je sowieso zo!

Madball

Re: Vensterbank mix

Bericht door Madball » 27 mar 2012, 15:59

Phys schreef:Hallo allemaal,

Nu de lente begonnen is en mijn vensterbank op het zuiden iedere dag vol in de zon staat is het tijd om mijn eerste plantjes maar eens aan te schaffen. Mijn idee is om een rechthoekige hoge (10cm) pot te kopen, deze te plaatsen op een schotel o.i.d. en daar dan drie a vier plantjes in te zetten. Dit worden waarschijnlijk: Drosera Madagasceriensis, capensis, Dionaea en een middelgrote Sarracenia (liefst rode). Nu zit ik met verwachte vragen, ik heb de verzorging bestandjes op de homepage al gelezen alleen vroeg ik mij nog af:

1. of deze plantjes samen kunnen staan of dat ze dus allen in een eigen potje moeten staan. Ik lees namelijk bij alle soorten dat turf, spagnummos gemengd met perliet o.i.d. volstaat. Daaruit concludeerde ik dat ze dus ook samen kunnen staan.
2. Kan ik deze grondsoorten bij een tuincentrum vinden??
3. Tevens ben ik ook op zoek naar de naam van een middelgrote rode Sarrancenia.

Een Dionaea kan ik wel krijgen via de intratuin nu ben ik alleen nog op zoek naar de rest ;)
10cm is al niet groot genoeg voor alleen sar omdat deze de wortels recht naar beneden moeten kunnen groeien. Bovendien zijn Dionaea en Sarracenia echte buitenplanten en zullen ze binnen verzwakken. Deze planten moeten in winterrust kunnen gaan en dat kunnen ze binnen bijna niet :) Capensis kan wel zeker op de vensterbank gehouden worden en ook madagascariensis.

Over de grond Turfstrooisel kan je vinden bij elk tuincentrum maar let wel er goed op dat er geen toegevoegde stoffen bij zitten. En het is belangrijk om Turfstrooisel te pakken.

Perliet is niet in tuincentra te vinden tenminste ik heb het nog niet kunnen vinden.

Spagnum is bij Intratuin te verkrijgen helaas zit het niet bij mij in de buurt want in andere tuincentra kan ik het niet vinden.

Hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen :)

Madball/Rick

Marlon

Bericht door Marlon » 27 mar 2012, 16:50

kleine aanvulling, ik denk dat je een capensis ook wel bij de intratuin zou moeten kunnen krijgen, mischien is een D.alicae ook een idee? deze soort kan je ook meestal gewoon bij een tuincentrum krijgen alleen een madagascariensis zal je niet bij een tuincentrum kunnen vinden, maar je kan natuurlijk altijd een bericht plaatsen in het planten gezocht gedeelte van het forum, of op de site van een webwinkel kijken.

mvg, Marlon

C.Steijger
Contacteer:

Bericht door C.Steijger » 28 mar 2012, 07:20

Madball schreef:[Perliet is niet in tuincentra te vinden tenminste ik heb het nog niet kunnen vinden.

Madball/Rick

Te koop bij welkoop/ boerenbond.
Het ligt niet in de winkel (in ieder geval niet bij de welkoop bij mij in de buurt) dus je moet er even naar vragen. liggen pallets vol van in het magazijn.

Groet,
Chrass
Afbeelding

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 28 mar 2012, 08:43

in een topic over perliet staan diverse adressen
De groeten uit Assendorp.

pipita

Bericht door pipita » 28 mar 2012, 13:45

Ge moet eens in intratuin gaan zien voor de sarracenia's. Ik heb daar een
maandag nog 3 sarracenia's gekocht, een sarracenia psittacina, stevensii en een
purpurea x rubra.
Ze staan meestal tussen de waterplanten en ze kosten 4,99 euro en de dionaea
en de drosera vind je normaal ook wel bij de afdeling van de kamerplanten.
Gewoon regelmatig eens gaan zien.

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 28 mar 2012, 22:12

Hoi Dimitry,

Ik zie 3 de soorten wel bij de grotere tuincentra staan. Alleen de Drosera madagaskariensis zou ik niet bij tuincentra verwachten, want dat is nou niet een massa-plant zoals D. capensis en Vliegenvallen dat wel zijn.
Carniflora heeft D. madagaskariensis wel staan en ik ga er vrijdag heen om planten in te kopen voor 2 verkoopgelegenheden. Als Carniflora dit soort heeft dan zal ik een serie planten meenemen en dan moet je contact met mij opnemen.

Take care,

Wouter

Madball

Bericht door Madball » 28 mar 2012, 22:40

chrass schreef:
Madball schreef:[Perliet is niet in tuincentra te vinden tenminste ik heb het nog niet kunnen vinden.

Madball/Rick

Te koop bij welkoop/ boerenbond.
Het ligt niet in de winkel (in ieder geval niet bij de welkoop bij mij in de buurt) dus je moet er even naar vragen. liggen pallets vol van in het magazijn.

Groet,
Chrass
Ook niet bij elke heb het namelijk een keer bij boerenbond gevraagd hier en keken of ik naar plintenladdertjes vroeg :lol:

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 28 mar 2012, 23:24

zoals ik al eerder aangaf, google eens op brinkman en vreeken, voor perliet.......
er is een topic over.

Madball

Bericht door Madball » 28 mar 2012, 23:46

renef schreef:zoals ik al eerder aangaf, google eens op brinkman en vreeken, voor perliet.......
er is een topic over.
Tjah je kan net zo goed meteen een grote zak bestellen inderdaad, dat ga ik ook doen als mn perliet nu op is. Ben een beginner maar als ik al zie hoe snel je door je grond heen gaat :?

http://www.vreeken.nl/

http://brinkman.nl/

wouter Noordeloos

Bericht door wouter Noordeloos » 29 mar 2012, 21:28

Ja, als je veel planten hebt, zoals ikzelf, dan jaag je er wel een paar 100 liter zakken doorheen.

Ik haal zelf perliet bij Horticoop in Bleiswijk, 100 liter zak voor 11,75. Als ik naar huis ga vanuit mijn werk kom ik er langs.

Take care,

Wouter

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 29 mar 2012, 23:37

als je perliet gebruikt, meng het buiten ivm stof, pas op met inademen.
als je bij vreeken bestelt, zoek dan onder perlite.

Phys

Bericht door Phys » 30 mar 2012, 09:17

100 liter is misschien wat veel, zeker als ik plantjes koop en ze staan al in een potje.

Ik heb bij de Intratuin hele mooie bakken zien staan (zeker 15cm diep, volgens mij zelfs meer), in de bakken zit een drainage systeem ingebouwd. een soort verhoging waar je de potjes direct op kan zetten en dus zo geen schotel meer nodig hebt. Als je dan ronde potjes neemt kun je heel mooi in de hoekjes van de bak water toevoegen zodat je het water niet over de potjes schenkt. Alleen nog iets makkelijks bedenken om het waterniveau te controleren, maar een pijpje met een drijvertje is zo gefixed ;)

Dan hoef ik alleen nog iets te bedenken voor een eventuele Sarr. die dus iets dieper moet staan.
Zowiezo schrijf je sowieso zo!

Madball

Bericht door Madball » 30 mar 2012, 23:21

Phys schreef:100 liter is misschien wat veel, zeker als ik plantjes koop en ze staan al in een potje.

Ik heb bij de Intratuin hele mooie bakken zien staan (zeker 15cm diep, volgens mij zelfs meer), in de bakken zit een drainage systeem ingebouwd. een soort verhoging waar je de potjes direct op kan zetten en dus zo geen schotel meer nodig hebt. Als je dan ronde potjes neemt kun je heel mooi in de hoekjes van de bak water toevoegen zodat je het water niet over de potjes schenkt. Alleen nog iets makkelijks bedenken om het waterniveau te controleren, maar een pijpje met een drijvertje is zo gefixed ;)

Dan hoef ik alleen nog iets te bedenken voor een eventuele Sarr. die dus iets dieper moet staan.
Toch zul je waarschijnlijk die planten ook in nieuwe grond moeten zetten omdat dit vaak uit alleen maar turf bestaat en dat is niet goed voor je planten :?

Plaats reactie