(LED)lampen en lichtopbrengst: een budget-oplossing?

Moderator: Bestuur

henkg

(LED)lampen en lichtopbrengst: een budget-oplossing?

Bericht door henkg » 14 nov 2012, 13:41

Vooropgesteld: Ik wil mijn Drosera's (capensis; binata) in de winterperiode een beetje bijlichten. Dat moet eenvoudig, en ook goedkoop, zowel in aanschaf als in verbruik.
Eenvoudig, omdat ik slechts een paar kleine potjes heb.
Goedkoop, omdat ik niet nodeloos energie wil verspillen.

Ik had nog een Pharox LED lampje liggen (Pharox 200, maar dan van Albert Heijn)
Dat is warm licht (3100K), niet echt geschikt voor groei. Ook het type (rondstraler) is niet echt geschikt.

Dus maar eens gezocht: LED, spot, gewone grote (E27) fitting, 230V, zodat ik geen rare armaturen nodig heb.
Bij groenestroomshop gevonden en besteld (http://www.groenestroomshop.nl/21smd-50 ... t-198.html). GSS398, koud licht: 6400K. Ze hebben ook o.a. de GSS352: 3100K. Zelfde type LED: 21SMD 5050, maar andere kleurtemperatuur. Beide kosten 8,45 per stuk.
Dat is een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Amphib Sun Large. Die kost ongeveer 25,- en echte verschillen lees ik niet uit de specs.
gss398.jpg
Maar geven ze een beetje licht, hoe meet je dat, wat is Watt?
Ik heb drie foto's gemaakt van een vel wit papier, onder dezelfde omstandigheden (lamp op 25cm, toestellens op dezelfde afstand), alles met ISO 100, en daarna naar de EXIF waarden gekeken.

Pharox 200: diafragma 3.5, sluitertijd 1/60.
GSS398: diafragma 4.0, sluitertijd 1/100. Dat is ruim 2x zo fel als de Pharox.
GSS352: diafragma 4.0, sluitertijd 1/100. Dat is ruim 2x zo fel als de Pharox.

Deze methode is wellicht niet heel precies, maar geeft wel een indicatie.
(Berekening: diafragma 4.0 is 1,333 keer zo klein als 3.5, 1/100 is 1,666 keer zo kort als 1/60. 1,333 x 1,666 = 2,2)

Nu staat er eentje boven de plantjes. Afwachten of ze in de praktijk voldoen, en net voldoende licht geven. Wellicht ga ik later een driehoekje maken, met 2x koud en 1x warm.

Zonet een paar miniplantjes verpot (uiteraard inclusief kluitje). Één potje houd ik dan buiten het LED-licht, om het verschil te gaan zien. Rond de kerst meld ik hier het verschil (ook als dat er niet/nauwelijks is).

Een vraag: ik ben nieuwsgierig naar "fototoestel"-meetwaarden van meer ervaren forumleden met een afdoende verlichting. Leg een wit vel papier op planthoogte, maak een foto van alleen het witte vel, dichtbij dus. Wat zijn dan de diafragma, sluitertijd, en ISO-waardes?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door henkg op 18 nov 2012, 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu bijna niks, alleen: D. capensis Giant, Dionaea muscipula "typical"

Glabosch

Re: (LED)lampen en lichtopbrengst: een budget-oplossing?

Bericht door Glabosch » 14 nov 2012, 18:52

Ik heb ook een led t8 gekocht bij de groenestroomshop, en zit inderdaad nog te kijken naar een armatuur..

De lichttemperatuur is met 6000k+ wel goed alleen is het niet duidelijk of deze led verlichting genoeg blauw en rood uitstraalt voor de fotosynthese van de plant.
Om die rede heb ik een plant color t8 erbij gehaald om dit te compenseren.
Of warm licht dit ook compenseerd weet ik niet..

Ikzelf heb een tijdje mijn droseraschaal (capensis alba, binata en madagasciensis) bijbelicht met een living color. Eerst op wit-licht en toen op paars(blauw-rood): de capensis deed het gewoon goed en de madagasciensis maakte zelfs bloemen aan.. de binata begon zwarte puntjes te vertonen op de bladeren en maakte geen nieuwe bladeren aan. Toen heb ik de schaal verhuisd naar een zonnige plek en heeft de binata overleeft.
Wat ik hiermee wil zeggen: de capensis red het waarschijnlijk wel, maar houd de binata in de gaten!

Hopelijk heb je hier wat aan!
:wink:
My fake plants died because I did not pretend to water them...

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

henkg

Bericht door henkg » 16 nov 2012, 11:00

Hier een foto van mijn Drosera zaailingen, gezaaid ruim twee maanden geleden (op 7 september), onder de LED lamp GSS398 (6400K). Met behulp van een schakelklok krijgen ze licht van 08:00 - 20:00u.
Een ander potje, met zaailingen van nu nog dezelfde grootte staat zónder bijverlichting op een vergelijkbare locatie (achter een groot raam, op het zuidwesten).
Over ongeveer een maand post ik hier foto's van de verschillen, ook als die er niet zijn ...

Afbeelding

Dit is natuurlijk niet de perfecte oplossing. Ik ben (voorlopig) echter niet op zoek naar de perfecte oplossing, maar naar een eenvoudige en goedkope oplossing, die de plantjes door de winterperiode helpt. En méten, dat is wéten.

Glabosch

Bericht door Glabosch » 16 nov 2012, 17:17

Ik ben benieuwd wat de ledjes bijdragen, het zijn immers dezelfde soort als in de tl die ik heb! 8)
My fake plants died because I did not pretend to water them...

Kweeklijst
Moerasbak
Paludarium

Heb je nog vragen?
Afbeelding

henkg

Bericht door henkg » 18 nov 2012, 16:08

Kleurtemperatuur lampen, een vergelijking door een leek die wil meten en weten.
De lampen:
- Gewone ouderwetse gloeilamp
- Gewone spaarlamp
- LED lamp GSS352 (warm wit)
- LED lamp GSS398 (koud wit)

Vooropgesteld, ik ben een leek in deze materie. Het enige meetinstrument is mijn fototoestel.
Instellingen fototoestel: ISO 100 vast ingesteld, Witbalans: Daglicht, vast ingesteld.
Opname: Foto van een vel A4 papier, belicht met lamp. Lamp en toestellens op dezelfde afstand, ongeveer 30 centimeter.
Aan de foto's zelf is niet veel te zien: een beetje gelig (de eerste drie), dan wel blauwig (de koud licht lamp).

Hoe nu de verhouding rood / groen / blauw te zien, met gewone spullen die ik in huis heb:
Dat heb ik gedaan m.b.v. een fotobewerkingsprogramma (The Gimp). Hiermee kun je van een foto een kleurhistogram genereren. Interpretatie van zo een histogram vond ik lastig. Ik denk (weet bijna zeker) dat altijd de drie kleuren dezelfde oppervlakgrootte hebben. Hoe meer naar links (donker), hoe minder aanwezig; hoe meer naar rechts (licht) hoe meer aanwezig.
De resultaten:
Afbeelding

De plaatjes lijken me duidelijk. De eerste drie zijn vergelijkbaar: warm licht (minst blauw, meest rood). De vierde, de LED lamp GSS398 die ik gebruik geeft inderdaad "koud" daglicht. Alledrie de kleuren zijn hier ongeveer evenveel (evenfel) aanwezig. Wel iets kouder dan de daglichtinstelling van mijn fototoestel (ik kan niet achterhalen hoeveel Kelvin dat is). De kleurtemperatuur van de GSS398 lijkt me dus geschikt voor groei. Of de intensiteit voldoende is (270 lumen), dat is nog even afwachten. Wordt vervolgd ....
(En als iemand mijn houtje-touwtje onderzoek wil verbeteren of zelfs afschieten (mét argumenten): graag!

henkg

Bericht door henkg » 17 dec 2012, 11:59

Verschil na een maand niet / wel bijlichten met 1x spot 3 Watt, 6100K:

Niet bijgelicht:
Afbeelding

Wel bijgelicht, met één 3 Watt LED spotje:
Afbeelding

QED. De lichtbehoefte is natuurlijk bijna iedereen bekend. Maar voor mij is meten (zien) pas echt geloven. De kleintjes staan vanaf nu ook onder de spot, en ik heb er tweede zelfde spotje bijgehangen.
Het verschil zal in de zomerperiode waarschijnlijk veel lager zijn. Mijn plantjes staan in de vensterbank, op het zuidwesten. Ik merk (zie) ook tijdens deze donkere dagen dat áls de zon schijnt, het effect van de bijverlichting nauwelijks zichtbaar is. De zon is feller dan je denkt.

En over de foto's: Dat kan vast beter. Maar met mijn gewone fatsoenlijke compact camera lukt het ook. Wel even de super macro stand kiezen (tulpje / bloem).

Marlon

Bericht door Marlon » 17 dec 2012, 17:21

ziet er leuk uit maar je ziet dat de met led bijverlichte prooien heeft gevangen, ik heb bij zaailingen gemerkt dat ze een stuk sneller groeien als ze wat te eten hebben en dit zie je hier ook mooi terugkomen.

henkg

Bericht door henkg » 19 dec 2012, 21:43

Beide (onbelicht / belicht) krijgen iets te eten, al valt het niet mee om heel kleine plantjes van iets van eten te voorzien.
Verschil zit -denk ik- toch in de hoeveelheid licht.
Nu is het najaar niet echt geschikt, veel te weinig licht. Mijn eerste zaai (begin september) kwam in 2 weken op, de tweede (begin oktober) pas na anderhalve maand, want daarna minder omgevingslicht.
Komend voorjaar ga ik opnieuw zaaien.
Misschien doe ik dan ook een testje met:
- alleen turf
- turf met zand
- turf met perliet (als ik dat makkelijk kan vinden)

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 20 dec 2012, 00:39

je woont in rotterdam, vreeken in dordrecht.
100 liter perliet voor 15 euro???
zand??
wordt afgeraden.
De groeten uit Assendorp.

henkg

Bericht door henkg » 20 dec 2012, 11:13

Zand wordt afgeraden ....
Iemand op dit forum schreef zelfs ergens: "moet je er veel perliet tussenvoegen anders is al je harde werk voor niets geweest want dan gaan je planten dood".

Ik wil de verschillen weleens gaan zien, daarom bovenstaand testje (alleen turf; turf met schoon zand; turf met perliet).
Resultaten zal ik t.z.t. delen.

Tijmen

Bericht door Tijmen » 20 dec 2012, 21:27

schoon zand is echt moeilijk te vinden. puur turf is niet echt een enorm risico, alleen kan de grond dichtslippen. je kan ook gewoon bij extreme-plants.eu perliet bestellen of bij cz-plants.com.

Marlon

Bericht door Marlon » 20 dec 2012, 21:41

blaasjeskruid18 schreef:schoon zand is echt moeilijk te vinden. puur turf is niet echt een enorm risico, alleen kan de grond dichtslippen. je kan ook gewoon bij extreme-plants.eu perliet bestellen of bij cz-plants.com.
die sites zou ik afraden, qua perliet zijn het afzetters, tenzij je echt alleen een kleine portie zoekt, die zijn meestal niet echt goedkoop te vinden.

maar zoals Rene al aangaf kan je bij vreeken een 100L zak halen voor een eurotje of 15, en zo zijn er nog een aantal webshops (en growshops schijnen het ook meestal wel te hebben).

NewComs

Bericht door NewComs » 06 jan 2013, 12:27

Is er al verschil te zien? ^^

henkg

Bericht door henkg » 06 jan 2013, 12:31

NewComs schreef:Is er al verschil te zien? ^^
Ja, staat toch in een paar replies hierboven: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/f ... 189#p48189
Test toen afgebroken, sindsdien alles onder de lamp (lampen inmiddels)

Verschil met diverse grondmengsels is nog niet te zien, want ik moet nog gaan zaaien ....

NewComs

Bericht door NewComs » 06 jan 2013, 12:37

Dat de test afgebroken was, had ik niet gelezen.
Ik ben zelf van plan een terrarium/aquarium op te starten voor mn plantjes,
maar dan heb ik dus geschikte lampen nodig (vandaar dat ik op zoek was)

Plaats reactie