winterhard

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Hidde

winterhard

Bericht door Hidde » 30 jan 2013, 21:00

heeft iemand mischien een lijst met alle winterharde vleesetende planten?

marcel

Re: winterhard

Bericht door marcel » 30 jan 2013, 21:45

Niet echt, maar in principe alle Sarracenia's met psittacina en minor in de risicogroep bij pittige vorst en ondiepe moerasjes (80 cm is een goed richtpunt, potten zijn veel kwetsbaarder), Darlingtonia idem. Verder Drosera rotundigolia, intermedia (behalve de tropische varianten zoals die van hawaii), anglica, filiformis en de noordelijke vormen van cappilaris en brevifolia, Venusvliegenval met een mosdek en de Europese vetbladen (o.a. grandifolia, vulgaris, longifolia, etc) met uitzondering van de eenjarige lusitanica.
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 30 jan 2013, 23:18

drosrea anglica heeft een variant op hawaii, niet d. intermedia.
intermedia heeft tropische varianten zoals, van cuba en venuzuela (gran sabana)
d. rotundigolia is een typefout, moet zijn rotundifolia
De groeten uit Assendorp.

Marco

Bericht door Marco » 31 jan 2013, 09:10

En wat betreft D. filiformis: filiformis ssp. filiformis is winterhard. D. filiformis var. tracyi niet.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 31 jan 2013, 13:57

Bij mij is D. binata ook winterhard (maar neem dat niet als uitgangspunt :D )

Volgens mij zijn we de inheemse blaasjeskruiden (Utricularia spec.) nog vergeten.

marcel

Bericht door marcel » 31 jan 2013, 17:08

@ Renef: correct. Dank je, te snel geprobeerd antwoord te geven met een te duffe k..euh hoofd.
@ Marco: Ben ik bijna met je eens. Ik behoor echter tot de groep personen die de naamswijziging van beide planten in Drosera filiformis en Drosera tracyi heeft geaccepteerd en het dus als twee soorten beschouwd vandaar alleen filiformis.
@ Rick: Een paar soorten binata zijn winterhard in de zin dat ze vanuit de wortels terugkomen. Het is echter erg moeilijk om daar een vuistregel voor te geven anders als hoe meer keer verdeeld (bv multifida vormen) hoe kleiner de kans dat hij winterhard is. Ik heb inderdaad alleen naar landplanten gekeken en niet naar waterplanten.
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

Hidde

Bericht door Hidde » 07 feb 2013, 20:52

en zijn er nou wel of niet winterharde binata's? en ja welke dan?

Rene Flierman

Bericht door Rene Flierman » 07 feb 2013, 22:37

@ hidde, een aantal binata's overleven de winter in de wortels, maar waarom zou je ze buiten laten staan??
in huis in een koele kamer komen ze serker terug, de winter kost ze veel kracht.
als je ze in een moersbak zet in de zomer, plant ze dan in een pot in de bak en zet ze in het najaar binnen.
komt de plant alleen maar ten goede.
De groeten uit Assendorp.

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 08 feb 2013, 11:22

Ik heb ook voorheen binata's gehad in de tuin, ca 6 jaar terug, en overwinteren onder de grond. In ons koude klimaat komen ze steeds kleiner terug de zomer, dus uiteindelijk na enkele jaren houdt het op. De groeikracht is bij ons niet hoog genoeg buiten. Hetzelfde met Dionaea. Het is niet alleen een kwestie van of een plant de kou kan hebben maar ook of hij voldoende kan herstellen. Ik heb zo ook met andere planten ge experimenteerd (niet vleeseters) zoals Sabal palm, Cycas, passiflora, Dicksonia die ik in Amerika heb gezien zelfs in tuinen in buitenwijken van New York, in de winter bij wel 15 onder nul, maar die bij ons na een paar jaar toch stopte omdat ze in de zomer te weinig warmte kregen. Ze liepen niet voldoende meer uit.

Rick Boerboom

Bericht door Rick Boerboom » 08 feb 2013, 12:37

Ik had de binata voorheen binnen staan. Hij stond op een plek waar ie te weinig volle zon kreeg, waardoor de plant het niet lekker deed en luis kreeg. Toen domweg buiten in de moerasbak geplant. Hij deed het voortreffelijk. Ik heb die winter verzuimd om hem naar binnen te halen, onder het motto: lui, dus we zien wel. Elk voorjaar komt ie vanuit de grond weer op. De nieuwe stengels lijken net varens, ze komen in een krul omhoog uit de grond. Ik heb nog niet het idee dat de plant het steeds slechter doet. Maar dat kan na deze winter wel anders zijn. Wederom: we zien wel (ik heb binnen ook weer D. binata)

Plaats reactie