Hoe de winter door?

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
MarcelP

Hoe de winter door?

Bericht door MarcelP » 14 okt 2013, 20:02

Ik heb geprobeerd met de zoekfunctie antwoord te krijgen op de volgende vraag (maar nog niet gelukt):
Hoe help ik mijn planten de winter door? Ik heb een "bog" op mijn terras staan. Die is 30 cm diep, 40 cm breed en 80 cm lang. Hierin staan Sarracenia en Drosera Rotundifolia. Daarvan weet ik dat ze hier in de buurt in het wild voorkomen, dus daarover maak ik me niet echt zorgen, zolang niet de hele bog bevriest.
Maar waar ik me wel zorgen over maak zijn de kleinere potten met verschillende (veelal ondefinieerbare) Sarracenia en Dionae.
Ik weet zeker dat er mensen zijn die een antwoord hebben op mijn vragen en die mijn zorgen een beetje kunnen wegnemen.
Please help.

marcel

Re: Hoe de winter door?

Bericht door marcel » 14 okt 2013, 20:27

Voor sarracenia zonder risico te overwinteren is 30 cm echt te ondiep naar mijn mening. Zelf zit ik op 80 cm en dat zorgt dat er de hele winter min of meer vloeibaar water is want de vorst zit zelden bijna een meter in de grond. Verder heb ik spaghnum in het moeras groeien dat met name de jonge planten en de dionaea beschermd.
Kleine potten is altijd riskant, die bevriezen helemaal en dan heb je altijd kans op uitval. Als je ze niet groter kan huisvesten zal je uitval moeten accepteren en allert zijn op uitdrogen (dus beetje water geven tussen de vorstaanvallen door).
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

MarcelP

Bericht door MarcelP » 15 okt 2013, 05:01

Dank je wel voor je antwoord. Als ik nou de bak eens ingraaf in de tuin? Zou dat helpen om bijvoorbeeld bevriezing te beperken?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 okt 2013, 08:30

Als je ruimte hebt, zou je bijvoorbeeld een cement-emmer kunnen kopen en die ingraven.
Het zijn lelijke dingen, maar onder de grond heb je daar geen last van :D

MarcelP

Bericht door MarcelP » 15 okt 2013, 09:15

Maar die zijn toch nauwelijks hoger dan 30 cm?

marcel

Bericht door marcel » 15 okt 2013, 09:56

Of je nu de bak of een cementemmer ingraaft maakt niet veel uit. Ik weet niet waar de bak van gemaakt is is maar de cementemmer is plastic en dat beschermd wel beter dan bv steen of relatief dun hout.
Ingraven verhoogd in ieder geval de kansen, maar je zal op verdoging moeten letten.
Dieper is echt beter.
Even iets over de diepte van de vorst:

http://edepot.wur.nl/1349
IUCN-CPSG Communications Officer
Secretary Ark of Life Foundation

John

Bericht door John » 17 okt 2013, 19:41

Zeker de kleine potten met Dionaea zullen een groot risico lopen in de winter. Dit geldt iets minder voor de Sarracenia's, maar dat is ook deels soort afhankelijk, S. psittacina en ook S. leucophylla zijn een stuk minder hard dan de andere soorten. Ingraven helpt tegen de kou, maar ook tegen de verdroging (minder blootstelling aan de elementen).
Over de planten in je moeras maak ik me niet zo heel veel zorgen, maar als er enige beschutting tegen vooral de wind is helpt dat zeker. Ik heb mijn planten in een houten kuip staan en ze doen het daar prima in, maar deze staat dan wel dicht tegen het huis aan met beschutting tegen de wind (en een beetje tegen de kou).

NewComs

Bericht door NewComs » 15 nov 2013, 10:16

Om nog even verder te gaan op dit topic (kwestie van het forum niet te veel te vervuilen met veel topics over hetzelfde onderwerp),
tegen welke temperaturen zijn de winterknoppen van de P. grandiflora bestand?
En die winterknoppen van de D. rotundifolia, anglica, filiformis,...?

Mvg,
Jeroen

MarcelP

Bericht door MarcelP » 15 nov 2013, 11:10

En moeten die dan ook minder water hebben?

Jon

Bericht door Jon » 15 nov 2013, 22:54

NewComs schreef:Om nog even verder te gaan op dit topic (kwestie van het forum niet te veel te vervuilen met veel topics over hetzelfde onderwerp),
tegen welke temperaturen zijn de winterknoppen van de P. grandiflora bestand?
En die winterknoppen van de D. rotundifolia, anglica, filiformis,...?

Mvg,
Jeroen
Winterharde pings kunnen wel wat aan :D. Vele soorten komen in de bergen (bv. Alpen, Ijsland) voor. Hetzelfde gaat op voor winterharde drosera.

@MarcelP: Pings mogen in de winter niet te nat staan, anders rotten ze. Dat heb ik nog dit voorjaar ervaren met mijn grandiflora :(. De winterknoppen van drosera's kan je best gewoon vochtig houden.

Plaats reactie