Onderzoek: Natuur ligt voor op schema

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
Pieter V

Onderzoek: Natuur ligt voor op schema

Bericht door Pieter V » 02 feb 2014, 21:16

Omdat het de afgelopen weken een stuk warmer was dan het normaal gesproken rond die periode hoort te zijn, ligt de natuur een maand voor op het normale schema.

Dat betekent dat Nederland ruim dertig procent groener is dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de zogenoemde Groenindex van de Wageningen Universiteit en De Natuurkalender, weet het ANP.

Dit is geen goed nieuws voor allergiepatiënten. Op basis van eerste bloeiwaarnemingen van gele kornoelje, sneeuwklokje en zelfs hondsdraf en maarts viooltje blijkt dat de ontwikkeling in de natuur zo’n maand voor ligt op het normale schema (gemiddelde uit de periode 1940 tot 1968). Dit betekent ook dat de komende week de eerste zwarte elzen in bloei gaan komen, zo stellen de organisaties.

In december kwamen de uit het buitenland afkomstige elzen al in bloei en liep de pollenconcentratie al op tot boven de 90 pollen per kubieke meter lucht. De hooikoortsklachtenscore op de zogeheten Allergieradar.nl liep toen al flink op.
Concreet: wat betekent dit voor het overwinteren van onze 'vleesetende' soorten?
Lidmaatschap Werkgroep Carnivora sinds feb. 2014.

C.Steijger
Contacteer:

Re: Onderzoek: Natuur ligt voor op schema

Bericht door C.Steijger » 02 feb 2014, 21:49

Dit betekent dat als het alsnog gaat vriezen we allemaal de lul zijn en alles kapotvriest:)
Afbeelding

MarcelP

Bericht door MarcelP » 02 feb 2014, 22:21

Zou dat dan ook betekenen dat in de natuur de planten uitsterven als het daar gebeurt? Lijkt mij heel sterk.

C.Steijger
Contacteer:

Bericht door C.Steijger » 02 feb 2014, 22:37

MarcelP schreef:Zou dat dan ook betekenen dat in de natuur de planten uitsterven als het daar gebeurt? Lijkt mij heel sterk.
In de natuur staan de planten in de volle grond waardoor zij er minder last van hebben. Daarnaast vormen de meeste winterharde planten een beschermende waslaag tegen de vorst. Een bescherming die verloren gaat zodra de plant uit rust gaat.

Korte conclusie. Elke plant in nederland die nu in groei is gaat een enorme klap krijgen als er nu nog een flinke vorstperiode komt. Al het jonge nieuwe weefsel gaat verloren.
Afbeelding

Veek

Bericht door Veek » 05 feb 2014, 10:55

Dus allemaal vingers kruisen en hopen dat er geen vorst meer komt (maar ik vrees er eigenlijk voor). Ik heb hier ook een aantal planten die terug ontwaken: drosera, pinguicula.
Die staan wel in een koude kamer binnen dus bij echte vorst hebben ze toch nog een goede bescherming. Vingers kruisen en duimen maar ...

Tijmen

Bericht door Tijmen » 09 feb 2014, 13:39

ik heb alles gewoon buiten staan, beschut tegen de wind. Ik denk dat het deze winter niet meer hard gaat vriezen, maar in de lente daarintegen...
En dan zijn we flink genaaid
Laatst gewijzigd door Tijmen op 15 feb 2014, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

walberg
Contacteer:

Bericht door walberg » 10 feb 2014, 19:08

Ik heb een stelling maar die gaat alleen op voor alle plaatsen vanaf de kust tot aan Amsterdam:

Vriest het overdag niet voor 18 januari, krijg je ook daarna geen vorst meer overdag.

Jon

Bericht door Jon » 16 feb 2014, 20:25

Dit weekend heb ik gezien dat er in mijn kas al enkele intermedia's zijn die ontwaken uit hun winterslaap. Dat is vroeg :o.

MarcelP

Bericht door MarcelP » 17 feb 2014, 21:50

Ik zag op de carnivora fb site een foto van Sarracenia met een knop. Ook best vroeg, toch?

Marco

Bericht door Marco » 18 feb 2014, 09:40

MarcelP schreef:Ik zag op de carnivora fb site een foto van Sarracenia met een knop. Ook best vroeg, toch?
Inderdaad vroeg, maar de planten bepalen wanneer het lente is, niet een kalender.. Bij mij in de kas heb ik bij de Sarracenia ook al een aantal bloemknoppen zien komen. Lekker laten gaan en eerder genieten van de bloei :-)

Tijmen

Bericht door Tijmen » 19 feb 2014, 18:39

ikzelf kan ook niet wachten todat het officieel lente is. maar na de carnaval start het groeiseizoen sowieso voor mij

Plaats reactie