Tips voor inrichten kweekkamer gevraagd.

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Tips voor inrichten kweekkamer gevraagd.

Berichtdoor Richard Moog » 29 apr 2010, 10:00

Hallo,

Op zolder heb ik een leuke kamer over van 2.00 x 2.50 met een groot raam,dakterras op het zuiden,dus veel zon en licht.
Nu wil ik deze kamer eigenlijk gaan inrichten als kweekkamer voor verschillende soorten vleesetende planten.
Ik wil me voornamelijk gaan bezighouden met het opkweken ervan en een unieke collectie opbouwen.
De bedoeling is eigenlijk dat ik geen volwassen planten wil kopen,maar zaad en stekjes en zelf de planten groot brengen :wink:
In eerste instantie zal ik de planten binnen houden en later eventueel ook naar buiten in potten op het dakterras en in de tuin beneden.
De ruimte voor een kas is er niet in de tuin of een moeras,nog niet,dat kan over een jaar of 2-3 als de kids wat groter zijn.
Eventueel kan ik wel een klein kasje in elkaar bouwen of kopen voor op het dakterras,maar nu nog even niet.
Verder wil ik wel wat klein blijvende exemplaren,dus geen planten die 1 meter hoog worden,ik wil de ruimte namelijk goed benutten.
Nu las ik dus al dat er een heleboel mensen zijn die zaden laten kiemen in een terrarium,helaas heb ik die dus niet,zijn door ook andere mogelijkheden voor?
Ik wil namelijk stellingen in de kweekkamer plaatsen zodat ik goed gebruik kan maken van de ruimte en hoogte,dan kan ik namelijk meer kwijt.
Ik zit te denken aan de aluminium stellingen die je vaak voor weinig in de bouwmarkt kan kopen.

Kortom,het lijkt me een erg leuk projectje en alle tips zijn welkom.

Misschien zijn er hier meer mensen die een soort van kweekkamer hebben :wink:
Richard Moog

Berichtdoor Reaper » 29 apr 2010, 12:48

Ik heb nu al bij verschillende mensen van die wandschabbed gezien waarbij je 2 rails aan de muur bevestigd, en daar op iedere gewenste hoogte 90 graden haken in kan steken waar je vervolgens planken op kunt leggen.
Als je die gebruikt kan je zeer goed de hoogte van de kamer benutten, maar dat zal misschien niet aan de muur tegenover het raam kunnen als de directe zon daar niet komt (mischien wel voor nepenthessen, maar die zijn erg ruimte-inefficient). Om zaden te laten kiemen kan je op die haken ook 2 armaturen leggen met TL verlichting. dat is uitstekend om zaden onder te laten kiemen.
In principe kan je zaden zeer gemakkelijk laten kiemen als je ze zaait en het potje in een afgesloten plastic zakje onder kunstverlichting zet. Dit houdt de luchtvochtigheid zeer hoog, wat heel belangrijk is voor het kiemen, en het houdt schimmels en andere ongein grotendeels buiten je potje.
Zorg wel dat dit zakje niet in de zon staat, want dan kan de temperatuur in dat zakje wel eens oplopen tot boven de 50 graden, en daar kunnen de zaailingen ook weer niet tegen. Onder TL-licht of spaarlampen blijft het koel daar binnen.
Reaper

Berichtdoor Richard Moog » 29 apr 2010, 13:10

Reaper schreef:Ik heb nu al bij verschillende mensen van die wandschabbed gezien waarbij je 2 rails aan de muur bevestigd, en daar op iedere gewenste hoogte 90 graden haken in kan steken waar je vervolgens planken op kunt leggen.
Als je die gebruikt kan je zeer goed de hoogte van de kamer benutten, maar dat zal misschien niet aan de muur tegenover het raam kunnen als de directe zon daar niet komt (mischien wel voor nepenthessen, maar die zijn erg ruimte-inefficient). Om zaden te laten kiemen kan je op die haken ook 2 armaturen leggen met TL verlichting. dat is uitstekend om zaden onder te laten kiemen.
In principe kan je zaden zeer gemakkelijk laten kiemen als je ze zaait en het potje in een afgesloten plastic zakje onder kunstverlichting zet. Dit houdt de luchtvochtigheid zeer hoog, wat heel belangrijk is voor het kiemen, en het houdt schimmels en andere ongein grotendeels buiten je potje.
Zorg wel dat dit zakje niet in de zon staat, want dan kan de temperatuur in dat zakje wel eens oplopen tot boven de 50 graden, en daar kunnen de zaailingen ook weer niet tegen. Onder TL-licht of spaarlampen blijft het koel daar binnen.

Hartelijk dank voor je reaktie :wink:
Ik denk dat ik ga beginnen met Drosera soorten,die spreken mij wel aan,waaronder de Drosera Pygmee,erg leuk plantje.
Ik vraag me af of het echt noodzakelijk is om er een TL boven te hangen met het kiemen,aangezien deze kamer erg licht is,zeker deze tijd van het jaar.
Misschien dat ik dit wel kan doen als we straks weer naar de donkere tijden gaan.
Heb je misschien ook nog wat meer info betreft temperaturen,of is dat niet zo belangrijk?
Als medium voor het zaaien en de planten wil ik 1:1 turfstrooisel : perliet gaan gebruiken,dit is wel goed neem ik aan.
Aangezein ik niet beschik over regenwater ga ik demi water gebruiken,eens kijken waar ik dit voordelig kan halen.
Verder wil ik potjes van 7x7x7 gaan gebruiken,ook hier moet ik even naar kijken waar ik deze kan halen.
Ik heb begrepen dat de potjes ongeveer 2 cm in het water moeten staan,dus zal ik de potjes weer in een bak moeten zetten.
Hoeveel zaden kan ik in 1 potje stoppen?

Nou dat was het weer even aan vragen voor nu.

Er komen zeker meer vragen hoor :wink:
Richard Moog

Berichtdoor Reaper » 29 apr 2010, 13:23

Ik zou voor het kiemen zeker wel met extra verlichting werken ja. een fitting met een spaarlamp van 23 watt is al genoeg voor een aantal potjes.
Zijn ze eenmaal gekiemd, dan kan je ze langzaam uit de zakjes halen over de loop van 2 weken, en in de volle zon zetten.
Voor pygmy drosera kan je het beste in de herfst starten wanneer er gemmae beschikbaar zijn.
Ik heb mijn pygmys die ik zelf op heb gekweekt in goedkope plastic drinkbekers staan (die je voor 50 cent 50 van koopt in de supermarkt). Gaatjes maken in de bodem, en dan heb je een uitstekend bakje voor pygmys aangezien die hele lange wortels hebben en voor de rest niet veel ruimte vragen.
hoeveel zaden je in een potje kan stoppen heb je meestal niet echt in de hand. Ik denk niet dat je ooit al eens drosera zaden hebt gezien, maar die zijn echt afschuwelijk klein, en het komt er meer op neer hoe goed je ze kan verspreiden zonder uit te schieten en alles op 1 plaats neer te gooien. met gemmae is dat wat gemakkelijker aangezien die wat groter zijn (1 mm ofzo) en zich dus individueel laten verplaatsen. iedere pygmy drosera neem ongeveer 1 cm in diameter in beslag, dus reken zelf maar uit hoeveel dat je er in een potje kwijt kunt aan de hand van de maten.
Turfstrooisel:perliet is goed voor de meeste vleeseters, maar niet voor pygmys... die hebben echt veel meer zand nodig, dus je kan dat nog het beste aanvullen met 1-2 delen kalkvrij brekerzand.
Reaper

Berichtdoor Richard Moog » 29 apr 2010, 13:42

Reaper schreef:Ik zou voor het kiemen zeker wel met extra verlichting werken ja. een fitting met een spaarlamp van 23 watt is al genoeg voor een aantal potjes.
Zijn ze eenmaal gekiemd, dan kan je ze langzaam uit de zakjes halen over de loop van 2 weken, en in de volle zon zetten.
Voor pygmy drosera kan je het beste in de herfst starten wanneer er gemmae beschikbaar zijn.
Ik heb mijn pygmys die ik zelf op heb gekweekt in goedkope plastic drinkbekers staan (die je voor 50 cent 50 van koopt in de supermarkt). Gaatjes maken in de bodem, en dan heb je een uitstekend bakje voor pygmys aangezien die hele lange wortels hebben en voor de rest niet veel ruimte vragen.
hoeveel zaden je in een potje kan stoppen heb je meestal niet echt in de hand. Ik denk niet dat je ooit al eens drosera zaden hebt gezien, maar die zijn echt afschuwelijk klein, en het komt er meer op neer hoe goed je ze kan verspreiden zonder uit te schieten en alles op 1 plaats neer te gooien. met gemmae is dat wat gemakkelijker aangezien die wat groter zijn (1 mm ofzo) en zich dus individueel laten verplaatsen. iedere pygmy drosera neem ongeveer 1 cm in diameter in beslag, dus reken zelf maar uit hoeveel dat je er in een potje kwijt kunt aan de hand van de maten.
Turfstrooisel:perliet is goed voor de meeste vleeseters, maar niet voor pygmys... die hebben echt veel meer zand nodig, dus je kan dat nog het beste aanvullen met 1-2 delen kalkvrij brekerzand.

En weer hartelijk dank :wink:
Ik lees dat jij het over zakjes heb voor het kiemen van de zaden,maar dat begrijp ik even niet.
Ik strooi de zaadjes toch gewoon in de potjes en zet deze in het water,of zie ik dat nu verkeerd?
Of doe je zakjes over de potjes heen?
Hoeveel uren moet je bijlichten met kunstlicht?
Ik heb net even gekeken naar spaarlampen,dit kost trouwens ook niet veel aan energie verbruik per jaar.
Een lamp van 25W en 12 uur per dag komt op ongeveer 5 euro per jaar :)
Is één lamp dan wel genoeg van 25 watt en hoeveel zou ik daar onder kunnen zetten en op welke afstand?
Is het zo dat bij meer wattage meer potjes onder de lamp kunnen?

Jeetje zeg,ik vraag echt veel :wink:

Maar op deze manier kom ik wel alles te weten,en op de juiste manier.
Ik vind het zonde om op een verkeerde manier aan te lopen klooien :wink:
Richard Moog

Berichtdoor Reaper » 29 apr 2010, 14:07

damn, je vraagt inderdaad veel... ik heb nog meer te doen vandaag ;)

anyway... zaailingen gedijen een heel stuk beter bij zeer hoge luchtvochtigheid. Als jij de zaadjes uitstrooit over je goed vochtige medium, en dan dat potje in een plastic zakje zet, dan zal de luchtvochtigheid in dat zakje nagenoeg 100% zijn. Zaden kiemen sneller, en zaailingen drogen vrijwel niet uit onder die omstandigheden. Nog een bijkomend voordeel: je hoeft 2-3 maanden geen water te geven zolang je het zakje afgesloten laat omdat er geen water kan verdampen.
Het aantal uren bijlichten met kunstlicht is ongeveer 16 uur per dag (dat wordt aangehouden in de professionele weefselkweek van vleesetende planten). Zet er gewoon een tijdsschakelaar tussen en je bent klaar.
1 lamp van 25 watt zal genoeg zijn voor een oppervlak van 30x30 cm ofzo te belichten. Vergis je niet hoeveel zaadjes je daaronder kan laten kiemen... dat zijn er erg veel. Vooral van normale drosera, die je na het kiemen kan verspenen naar hun permanente potjes. Pygmy drosera kan je niet meer verpotten als ze eenmaal ontkiemd zijn vanwege de delicate wortels.
Ik gebruik zelf 2 lampen van 23 watt voor een oppervlak van 30x45 cm. ik hou een afstand van 15-20 cm boven de potjes aan (ligt eraan hoe hoog de potjes zijn hoe ver de lampen er boven zitten). Maar ik werk ook met reflectoren, maar er komt geen daglicht op die locatie.
meer wattage kan een groter oppervlak belichten, maar maak het niet te gek. meer wattage = meer warmte, en de plantjes aan de rand van je oppervlak zullen meel minder licht krijgen dan degenen in het centrum. Je kan beter 2 lampen van een lager wattage naast elkaar hangen dan 1 groot wattage om je oppervlakte uit te breiden.
Reaper

Berichtdoor Richard Moog » 29 apr 2010, 14:15

Sorry dat ik zoveel vraag hoor,zal ik je nu dan met rust laten :D

Nee,ik ga je niet met rust laten :wink:

Ik begrijp dus dat als ze boven de grond zijn,dus zaailingen,dat het kunstlicht niet meer nodig is?

Maar je zegt de grond vochtig maken,zaadjes erop en zakje erover heen?
Moeten de potjes dan alsnog in het water staan?

En wat betreft de lampen is me denk ik wel duidelijk hoor.

Ik ga eens om me heen kijken voor een mooie oplossing met een tijdschakelaar.

Misschien staat er hier op het forum ook nog wel wat leuks betreft verlichting :wink:
Richard Moog

Berichtdoor Reaper » 29 apr 2010, 14:23

ze zijn altijd al boven de grond. CP zaden zijn lichtkiemers. je mag ze dus nooit bedekken met aarde nadat je ze hebt gezaaid. zodra ze hun eerste carnivore bladeren hebben gemaakt kan je ze inderdaad langzaam uit het zakje halen. Eerst het zakje open zetten, en een week zo laten staan, daarna compleet eruit.

als ze in een zakje zitten is water niet nodig. als de grond vochtig genoeg is verliest deze zijn vochtigheid niet
Reaper

Keer terug naar Zaaien en Scheuren