zaden....... en nu

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
gerard250
Contacteer:

zaden....... en nu

Bericht door gerard250 » 19 dec 2010, 11:05

Hallo
Gisteren een partij zaden ontvangen van de zaadbank, en nu....
Er zijn winterharde en niet winterharde drosera's, pin. grandiflora en diverse sarrasenia's bij. Kan ik de niet winterharde drosera's nu al zaaien? De winterharde Drosera's en de pin. grandiflora zaaien en naar buiten? En wat doe ik met de sarrasenia's? We hebben op de kwekerij een vijver met een brede turfrand waar S. purpurea in groeit en ieder jaar zaaien we de zaden gewoon naast de planten zodra ze rijp zijn. die dingen komen gewoon op. Als wij sphagnum weggeven aan andere liefhebbers en als ik sphagnum gebruik voor mijn orchideen dan komen er altijd jonge plantjes op. Ik vind het nu wel erg koud, zal ik wachten tot februari/maart met zaaien?

Gerard

Maverick
Contacteer:

Re: zaden....... en nu

Bericht door Maverick » 21 dec 2010, 14:39

Hallo Gerard,

Leuk dat je een partij zaden hebt ontvangen, nu maar flink kweken he!
De Sarracenia, ping grandiflora en winterharde drosera zaden kun je nu het beste in de koelkast leggen tot eind februari, dat moet om de zaden te stratificeren(een soort kuntsmatige winter te geven) omdat er een soort mechanisme in de zaden zit dat er voor zorgt dat ze kiemen na de winter(en niet al in de herfst er vlak voor. dan kun je ze zaden gaan zaaien om een mengsel van turf en perliet( verhouding 1:1) je zet dan de potjes gewoon op een lekker zonnig plaatsje met wat bescherming(plastic zakje of een klein kasje) dan moet je binnen enkele weken leven beginnen te zien.
je kunt ze het best de eerste paar dagen licht van boven sproeien met regenwater(vooral de Sarracenia zaden) dit om de waterwerende laag van het zaadje te doorbreken, dan komt er vocht in het zaadje en komt de kiem op gang.

De winterharde zaailingen kunnen de winter erna gelijk al een winterrust krijgen zoals dat in de natuur ook gebeurd, hoe klein en breekbaar ze er ook uit zien.

De niet winterharde drosera's kun je ook het beste bewaren tot het voorjaar, die hoeven niet in de koelkast bewaard te worden.
Deze kun je dan ook gewoon zaaien op turfstrooisel: perliet ( 1:1) en dan moet het helemaal goed komen als je ze zonnig en vochtig houdt.
Je kunt ze echter ook nu al zaaien, maar dan moeten ze wel op een lichte warme plaats komen te staan( vensterbank op het zuiden).

Als er nog vragen zijn dan laat ze maar weten

Succes met kweken!
Groetjes,
Laurens
Afbeelding

Kweeklijst

Plaats reactie