Stekpoeder experiment

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
PygmyDrosera
Contacteer:

Stekpoeder experiment

Bericht door PygmyDrosera » 09 sep 2011, 23:52

Hallo allemaal,

Ik lees regelmatig dat mensen een doosje stekpoeder hebben gekocht in het tuincentrum en deze proberen te gebruiken voor hun vleesetende planten en dat deze dan onder de schimmel of rot komen. Maar waar het middel voor bedoelt is het snel bewortelen van de stekjes niet lukt.

Ik zal eerst het een en ander uitleggen ik ben zelf zeer in de wetenschappelijke kant geintreseerd maar dat weten meerdere van jullie waarschijnlijk al. Ik hou mijzelf graag bezig met weefselkweek en heb heel veel contact met de grote jongens in dit veld b.v. Dr. Ronald de Fossard uit Australia welke zijn hele leven hier aan heeft gewijd. Gelukkig ben ik in het bezit van alle wetenschappelijke documentatie en kennis van deze Dr. Prof. omdat hij mij dit heeft gegeven op 5 DVD's bordensvol met al zijn documenten, digitale boeken, tot alle opdrachten van zijn studenten aan toe. Nu weet ik uit ervaring dat ik zelf ook gebruik maar van dezelfde stoffen in de weefselkweek als welke in de stekpoeder zit.

Alleen een te sterke concentratie laat de planten rotten, een te zwakke concentratie laat bacterie de kans je stekje aan te tasten en een veel te zwakke concentratie doet helemaal niets.

Stekpoeder bestaan uit drie soorten welke allemaal weer onder te verdelen zijn in diverse sterkte.

ϐ-indolylazijnzuur (Rhizopon A) 1%
ϐ-indolylboterzuur (Chryzo-serie) 0,1%, 0,25%, 0,4%, 0,8%
α- naftylazijnzuur (Rhizopon B) 0,1%

Nu heb ik gelukkig het bedrijf Rhizopon bereid gevonden dat zij graag willen meewerken aan deze test. Ik ga de komende tijd als eerste Cephalotus bladstekken maar daarna ook bladstekken van andere soorten vleesetende planten testen welke wortelgroei hormoon en in welke sterkte geschikt is voor die soort plant. Om zo het een stuk eenvoudiger te maken voor een ieder welke zich bezig houd met vleesetende planten.

Onderstaand een overzicht welke wortelgroeihormonen ik ga testen de komende maanden.

Rhizopon A 1%
Rhizopon B 0,1%

Chryzopon rose 0,1%
Chryzotop groen 0,25%
Chryzotek beige 0,4%
Chryzoplus grijs 0,8%

Wil je meer weten over dit onderwerp heb je interesante informatie omdat je zelf ook wel eens met een wortelhormoon (stekpoeder) wat heb geprobeerd laat het mij gerust weten.

Ik hou jullie op de hoogte van dit experiment

Groeten

Tom

Rene Flierman

Re: Stekpoeder experiment

Bericht door Rene Flierman » 10 sep 2011, 02:09

succes, liever natuurlijke weg om planten te houden,
ieder zijn hobby :D
De groeten uit Assendorp.

Michel

Bericht door Michel » 10 sep 2011, 09:20

Ziet er interresant uit. Zie graag hoe dit gaat verlopen. Succes!
Groet, Michel

Kweeklijst

PygmyDrosera
Contacteer:

Bericht door PygmyDrosera » 10 sep 2011, 10:21

Hoi Renef,

De wortelhormonen waar ik in dit experiment gebruik van maak zijn de zelfde stoffen welke de plant van nature ook standaard in zich heeft alleen bij te weinig van deze stof op het punt waar de wortels moeten komen kan de wortel aanmaak stagneren. Vandaar de testen maar er is niets onnatuurlijks aan deze stoffen maakt de plant van nature gewoon zelf aan in meer of mindere maten en ik help de bladstek alleen om zich niet helemaal uit te putten door alle stoffen welke in de bladstek al aanwezig zijn te laten verplaatsen naar waar de wortels moeten komen door daar een laagje poeder met deze stof al neer te zetten waardoor de stek direct zijn energy kan stoppen in het maken van wortels.

Om bovenstaande eens rustig en begrijpbaar te kunnen snappen kun je dit instructie filmpje bekijken let op vergeet niet je geluid aan te zetten

http://www.rhizopon.com/images/rhizoponv5.swf

zoef

Bericht door zoef » 05 okt 2011, 14:47

Heb je al resultaat kunnen zien van je proeven?
Vr. groet,
Folkert

PygmyDrosera
Contacteer:

Bericht door PygmyDrosera » 05 okt 2011, 22:44

Hoi Folkert,

Tot op heden geen bevredigende resultaten heb twee bladstekken per soort poeder genomen maar soms 1 blad is totaal smurrie geworden dan zou je denken kan aan de stekpoeder liggen maar de andere is nog helemaal goed. En bij gaan van alle zie ik worteltjes dus denk dat voor Cephalotus het niet echt een sucses is. Maar we wachten nog effe af gedult is een schone zaak.

Ik hou jullie op de hoogte

Plaats reactie