Zaaien

Alles over het vermeerderen van de vleesetende planten.

Moderator: Bestuur

Plaats reactie
DiaBertje

Zaaien

Bericht door DiaBertje » 05 nov 2011, 10:37

Ik heb deze week zaad ontvangen van de zaadbank, nl. Sarracenia Purpurea ssp. purpurea open pdinated en Drosera Rotundifolia.
Nu lees ik in de faq's dat ze beiden een koude periode nodig hebben. De drosera zelfs vorst.
Moet ik dan best wachten met de drosera te zaaien tot het gaat vriezen? Zoja, hoe moet ik dan best het zaad bewaren?
Voor de Sarracenia zou ik ze een 6-8 weken in de koelkast moeten leggen om ze dan in het voorjaar te zaaien. Moet ik deze dan ook ergens bewaren tot ongeveer januari? Hoe en waar dan?

Alle raad ivm zaaien is welkom.

wouter Noordeloos

Re: Zaaien

Bericht door wouter Noordeloos » 05 nov 2011, 12:22

Hoi Diabertje,

Eerst de winterharde Drosera's; Deze zaden hebben kou nodig om te kiemen; Dat heet stratificeren. Dan breek je hardschaligheid. De komende maanden kan je het zakje met zaden in de koelkast bewaren. als we vorst krijgen kan je het zakje met zaden buiten leggen, maar zorg er wel voor dat het zakje met zaden droog blijft. Daarna kan je de zaden zaaien of ff wachten door de zaden weer terug in de koelkast te leggen tot eind maart en dan de zaden zaaien.

Sarracenia zaden kan je gewoon in de koelkast bewaren tot het moment van zaaien ongeveer eind maart / begin april.

Take care,

Wouter

DiaBertje

Re: Zaaien

Bericht door DiaBertje » 07 nov 2011, 11:34

OK, komt in orde.
Hartelijk bedankt.

Plaats reactie